کالای با کیفیت ایرانی در آرزوی فتح بازارهای جهانی

هر کالا برای ارائه در بازار باید 4 مولفه اصلی کیفیت، قیمت منطقی، نظام توزیع و تبلیغات مناسب را داشته باشد تا بتواند با کالاهای مشابه خارجی رقابت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اين امر بر كسي پوشيده نيست كه توجه به صادرات غير نفتي، موجب ارزآوري و رهايي كشور و بودجه عمومي از وابستگي به نفت خواهد شد.

میزان ارزآوری صادرات به دلیل  تاثيري كه بر اشتغال، توليد و سهم تجاري در بازارهاي جهاني مي گذارد، از اهميت فوق العاده اي در كشورهاي مختلف برخوردار است. 

 بر اساس این گزارش ،وجود مشكلات عديده اي بر سر راه اقتصاد تك محصولي، حركت به سوي تنوع گرايي در توليد و بازارهاي صادراتي براي كم كردن بحرانهاي پيچيده جهاني را توجیه پذير ساخته است. 

 اتخاذ راهبرد توسعه صادرات و متنوع كردن آن هم اكنون هدف اصلي كشورهاي در حال توسعه است و در حال حاضر نيز با توجه به نوسان بهاي نفت در سالهاي اخير ، تلاش هاي زيادي در جهت رونق صادرات غير نفتي وگسترش كمي و كيفي كالاهايي كه به نوعي كشورمان در توليد آنها از مزيت نسبي بالاتري برخوردار است، انجام گرفته است. 

اما در برخی مواقع با وجود ارائه  تولید داخل در بازار جهانی به دلیل عدم رقابت پذیر بودن آن مورد استقبال قرار نمی گیرد و این امر مشکلاتی برای صادرکننده به وجود می آورد.

حسین خطیبی کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص از دست رفتن بازارهای صادراتی گفت: علت این وضعیت را باید در نحوه ارائه کالاهای با کیفیت ایرانی و چگونگی دست‌یابی به بازارهای جهانی برای فروش این کالاها جستجو کرد.

وی در ادامه ویژگی های کالاهای صادراتی را اینگونه برشمرد: هر کالا برای ارائه در بازار باید 4 مولفه اصلی از جمله ویژگی‌های کیفی و کمی، تعیین قیمت مناسب، نظام توزیع و نحوه ارائه سیستم بازاریابی و تبلیغات مناسب را داشته باشد تا بتواند با کالاهای مشابه خارجی رقابت کند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با دو مشکل عمده در صادراتی کشور یعنی خام فروشی و عدم وجود سیستم مناسب بسته‌بندی برای کالاها تصریح کرد: این امر درباره کالاهای غیرنفتی چون زعفران و همچنین نفت باعث می‌شود ارزش افزوده کمتری از صادرات این کالاها عاید کشور شود.

وی در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای این کالاها بسته‌بندی مناسب و یا از نفت خام فرآورده‌های مختلف تولید کنیم می‌توانیم با افزایش ارزش افزوده میزان ثروت ملی را بالا ببریم.

وی در پایان در رابطه با جایگاه دولت در یافتن بازارهای جدید بیان کرد: دولت می تواند با تسهیل قوانین صادراتی برای تولیدکنندگان و همچنین راه‌اندازی بازارهای بین‌المللی قدرتمند صادرکنندگان را در این امر مهم یاری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار