آبادان؛

دستفروشان آبادانی همچنان بی سامان

دستفروشان آبادانی هنوز ساماندهی نشده اند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛شهردار آبادان طی روزهای گذشته در گفت و گو با رسانه ها با بیان برنامه های این نهاد خدمات رسان برای ساماندهی دستفروشان خیابان امام خمینی (ره) این شهر موسوم به ته لنجی، از همکاری فرمانداری و مجموعه امنیتی و انتظامی برای ساماندهی دستفروشان خبر داده بود.

محمودرضا شیرازی در این مصاحبه گفته بود:ساماندهی و جمع آوری دستفروشان از خیابان امام (ره) آبادان با مشارکت شهرداری، اصناف و نیروی انتظامی و با حمایت دادستانی آبادان اجرا می شود.

وی ادامه داد:طرح ساماندهی دستفروشان از 16 اسفند ماه آغاز شده و با همکاری دستفروشان، انتقال به محل جدید انجام شده است.

شیرازی با بیان اینکه پیش از این، حضور دستفروشان در خیابان امام خمینی(ره) موجب بسته شدن خیابان و ترافیک شدید در این مکان می شد، گفته بود:از زمین پاساژ سوخته کادوس در خیابان امام خمینی (ره) این شهر برای استقرار دستفروشان استفاده شده است.

وی افزوده بود:نمی توان با دستفروشان به صورت رسمی برخورد کرد چرا که این پدیده، فصلی است و خود مردم نیز تمایل دارند که از دستفروشان خرید کنند.

سال گذشته نیز برای ساماندهی دستفروشان شهر، بازار شب آبادان با حضور جمعی از مسئولان شهر با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

محمودرضا شیرازی در آن مراسم با اشاره به میان بخشی بودن همکاری برای ایجاد بازار شب در آبادان، گفته بود:مدت ها شاهد تجمع غیرقانونی دستفروشان در خیابان های اصلی شهر بودیم تا اینکه آتش سوزی پاساژ کادوس در آبادان اتفاق افتاد.

وی در آن مراسم گفته بود:طرح ساخت بازار شب پس از حادثه آتش سوزی پاساژ کادوس انجام شد تا از سویی نسبت به ساماندهی دستفروشان نیز برنامه ریزی و اقدام شود.

اما وعده های مسئولان شهری آبادان برای ساماندهی دستفروشان، جامه ی تحقق به خود ندید و دستفروشان همچنان در خیابان امام خمینی (ره)، خیابان احمدآباد و خیابان های منتهی به خیابان امام خمینی آبادان مستقرند.

برخی فعالان اقتصادی و مغازه داران خیابان امام خمینی آبادان با انتقاد از فعالیت دستفروشان در این خیابان، این اقدام دستفروشان را مخل فعالیت اقتصادی شفاف خود دانسته و ساماندهی این فعالیت ها را خواستارند.

جمعی از فعالان این عرصه معتقدند که مغازه داران، روزهای کم رونق سال را به امید روزهای پر رونق پایان سال می گذرانند تا بسا از این فرصت بتوانند برخی از مشکلات خود را حل کنند.

این افراد معتقدند که دستفروشان هیچ گونه مالیات، پول آب و برق و عوارض سالیانه به دولت پرداخت نمی کنند و از فرصت پر رونق خرید و فروش در روزهای پایان سال به خوبی سوء استفاده می برند.

دستفروشان فعال در بازار اما نظر دیگری دارند.

دستفروشان معتقدند که در روزهای پایانی سال که رونق فروش به بازار بازگشته است، باید از این فرصت برای تامین معیشت خانواده بهره برد.

برخی از دستفروشان معتقدند که حال که فرصت های کار و اشتغال دائم را ندارند، حداقل با تهیه اقلام مورد نیاز شهروندان نظیر لباس و کیف و کفش و فروش آن، گامی کوچک برای تامین معیشت خانواده بردارند.

یکی از دستفروشان خیابان امام خمینی (ره) معتقد است که اگر این اقدام را انجام می دهد، حداقل از ارتکاب دیگر جرائم جلوگیری می کند و می تواند نیازهای خانواده را در روزهای پایان سال تامین کند.

البته یکی دیگر از دستفروشان فعال در این بازار با بیان اینکه دستفروشی سود فراوانی دارد، می گوید:فعالیت اصلی من، کولرسازی و تعمیر کولر خودرو است که به دلیل سود بالای دستفروشی، روزهای پایانی سال به دستفروشی روی می آورد.

برخی از شهروندان نیز که برای خرید به بازار خیابان امام خمینی (ره) آبادان می ایند نیز بر این عقیده اند که برخی مواقع، تامین کالای مورد نیاز از دستفروشان به صرفه تر است.

این شهروندان معتقدند که با گشت و گذار در بازار خیابان امام خمینی (ره) و خیابان احمدآباد و خرید از دستفروشان زودتر می توان به کالای مورد نیاز با قیمت مناسب تر رسید و از سویی نیز حال و هوایی عوض می کنند.

البته برخی دیگر از شهروندان که برای دفعات متوالی از این بازارها خرید می کنند، بر این عقیده اند که برخی مغازه داران نیز یا خود با واسطه یا بی واسطه دستفروشی کرده یا محیط جلوی مغازه خود را به دستفروشان اجاره می دهند.

با این وجود به نظر می رسد برای اجرای هر طرحی باید در ابتدا همه جوانب آن اندیشیده شود تا بتوان این طرح را به طور جامع و کامل اجرایی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.