ساری،

سوغاتی با قدمت 6 هزار و 500 ساله

صنایع دستی 6هزار و500 ساله مازندران را نوروز به سوغات ببرید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در حفاری هایی سال 1950 در غار کمربند در بهشهر قطعات پارچه بافته شده از پشم گوسفند و موی بز بدست آمد و با روش آزمایش کربن 14 معلوم شد که مربوط به 6500 سال پیش از میلاد مسیح است.

عاطفه شعبانی افزود: سفالگری در قرن 11 پیش از میلاد مسیح و قالی بافی در سده سوم هجری و نساجی سنتی و ابریشم پشمی در قرن چهارم و هنرهای چوبی در قرن نهم هجری در استان رواج بسیار داشته و در اوج فعالیت بوده است.

وی گفت: نساجی سنتی در مازندران و مخصوصاً شهرستان بهشهر قدمتی به درازای تاریخ دارد و پیشینه این هنر در جهان به این منطقه می رسد.

وی افزود: نساجی سنتی، نمدمالی ،هنرهای چوبی و سفالگری رشته های بومی منطقه است.

کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: استان با توجه به موقعیت خاص آب و هوایی وجود جنگلهای سرسبز و تنوع چوب و زمینه برای مشاغل کشاورزی ، دامداری و صنایع وابسته به آن مثل بافته های داری و صنایع چوبی فراهم آورده است.

عاطفه شعبانی افزود: قالی بافی ، گلیم ، مصنوعات چوبی، پوشاک سنتی، صنایع فلزی، نمدمالی و حصیربافی از دیگر صنایع دست مردان وزنان مازندرانی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، سوغاتی ، نوروز ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار