گیلان؛

روش جدید تولید بچه ماهی خاویاری

محققان شیلات گیلان به روشی نوین برای تولید بچه ماهی خاویاری دست یافته اند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ رئیس مرکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی گیلان امروز اعلام کرد  : محققان مرکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی گیلان موفق شدند با روش های ابتکاری بچه فیل ماهی را خارج از فصل تکثیر، تولید کنند.

صمد درویشی با اشاره به اینکه فصل زاد و ولد ماهیان خاویاری اواخر اسفند تا اواخر فروردین ماه است افزود : برای تکثیر ماهی خاویاری به آبی با دمای 10 تا 15 درجه سانتیگراد نیازاست اما محققان شیلات گیلان این مرکز نخستین بار در کشور موفق شدند با تلفیق آب چاه با آب رودخانه در سرمای زمستان، شرایط تکثیر فیل ماهی را فراهم کنند.

 وی گفت : با این کار 150 هزار لارو تولید شد.

رئیس مرکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی گیلان افزود : از این تعداد لارو حدود 40 هزار بچه فیل ماهی تولید شده و آماده انتقال به مزارع پرورش ماهیان خاویاری است.

محمد عابد راد یکی از پرورش دهندگان ماهی خاویاری نیز تولید بچه ماهی خاویاری در خارج ازفصل تولید را گامی مهم برای حفظ نسل این نوع ماهیان دانست و گفت : با اینکار از این پس تولیدکنندگان سالانه می توانند در چند دوره ، ماهی پرورش دهند.

3 مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری در استان های گیلان ، مازندران و گلستان فعالند که بچه ماهی مورد نیاز 70 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور را تامین می کنند.

در حال حاضر در مزارع پرورش ماهیان خاویاری کشور سالانه 5 هزار تن گوشت و 5 تن خاویار تولید می شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: گیلان ، دستاورد ، ماهی ، خاویار ، نوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.