در تعطیلات نوروز سبزیجات بیشتری مصرف کنید

در ایام عید با توجه به افزایش دید و بازدیدها و کم‌تحرکی بیماران قلبی باید نکاتی را برای سلامتی بیشتر رعایت کنند.

دکتر مازیار غلامپور دهکی مدیر بیمارستان شهید رجایی و فوق تخصص جراحی قلب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نکاتی که باید بیماران قلبی در ایام نوروز رعایت کنند، گفت: افراد رژیم غذایی خود را رعایت کنند و با توجه به اینکه آجیل شور مناسب نیست مصرف آن را به حداقل برسانند و با وجودی که چربی آجیل نسبت به چربی مواد غذایی دیگر تا حدودی مفید است اما مصرف بی‌رویه آن موجب افزایش چربی خون می‌شود.

وی با بیان اینکه بادام هندی جذب چربی را در بدن افزایش می‌دهد و باید مصرف آن را به حداقل رساند، بیان کرد: حرکت و فعالیت در روزهای عید کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه در فصل بهار میزان خواب افراد افزایش پیدا می‌کند و از میزان فعالیت‌های بدنی کاسته می‌شود افزایش مصرف مواد غذایی در این ایام منجر به افزایش وزن افراد می‌ شود.

این فوق تخصص جراحی قلب تصریح کرد: مهمترین عواملی که از بیماری‌های قلب جلوگیری می‌کند فعالیت بدنی بالا، پرهیز از استعمال دخانیات، نداشتن استرس و رژیم غذایی مناسب است که باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه دو سوم هر وعده غذایی اصلی باید سبزیجات باشد، افزود: در تعطیلات نوروز افراد سعی کنند گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری مصرف کنند و توجه کنند که هیچ ماده غذایی نباید از وعده‌های غذایی روزانه حذف شود، گوشت قرمز و سفید را نباید جایگزین یکدیگر نمایند.

وی در خصوص مصرف داروهای بیماران قلبی تأکید کرد: بیماران قلبی مصرف منظم داروهای خود را همانند دیگر روزها رعایت کنند؛ ویزیت‌های دوره‌ای خود را نیز در ایام نوروز انجام دهند.

این فوق تخصص جراحی قلب در خصوص مراقبت‌های بیماران دیابتی در این ایام تصریح کرد: مراکز دیالیز برای دیالیز این بیماران فعال هستند و بیماران دیابتی آزمایشات مربوط به میزان قند خون خود را به طور روزانه انجام دهند و داروهای خود را به موقع مصرف کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.