پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛

درمان شایع ترین علت مرگ و میر با ورزش

شایع‌ترین علت مرگ و میر انسان‌ها بیماری‌های قلبی – عروقی هستند و کم‌تحرکی یکی از مهمترین عوامل خطرزا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و همچنین درمان است، انجمن قلب آمریکا در حال حاضر عدم انجام تمرینات بدنی و ورزش را در لیست ریسک فاکتورهای اصلی بیماری قلبی اضافه نموده است.

ریسک فاکتورهای دیگر شامل سیگار کشیدن، افزایش فشار خون و بالا بودن کلسترول خون می باشد.

تمرینات بدنی نه تنها در مبارزه علیه بیماری قلبی کمک می کند، بلکه برای افراد خانه نشین و بدون تحرک، تنها اضافه کردن کمی تمرین بدنی به برنامه همیشگی روزانه، می تواند ریسک ابتلا به فشار خون بالا، استئوپروز (پوکی استخوان)، سرطان پستان و کولون، اضطراب و استرس را کاهش دهد.

تاثیر ورزش بر عضله قلب
 
فعالیت بدنی مناسب و ورزش از دو طریق اثرات مفید و مثبت خود را بر قلب اعمال می کند، از یک طرف سبب تقویت عضله قلب می شود با ضربانی قوی تر، منظم تر و گنجایش بیشتر که در نتیجه موجب ادامه حیات و زندگی می شود، از طرفی دیگر فعالیت بدنی مناسب موجب تقویت سایر عضلات بدن و با گشاد شدن عروق و افزایش جریان خون و تعداد ضربان قلب ، مانع از تنگی عروق در اثر رسوب مواد چربی در داخل رگ ها (آترواسکلروز) و در نتیجه درمان بیماری های قلبی عروقی می شود.انواع فعالیت بدنی در زمان کار، استراحت، سرگرمی و تفریح تقسیم می شود.

واحد مصرف انرژی کالری یا کیلوکالری می باشد که برای تعیین میزان کسب یا دریافت انرژی از طریق خوردن مواد غذایی و یا مصرف یا سوخت انرژی از طریق فعالیت بدنی استفاده می شود.

میزان فعالیت بدنی براساس میزان انرژی مصرف شده در طی یک روز یا یک هفته تعیین می شود. هر چه میزان انرژی مصرف شده (سوراندن کالری) در طول یک هفته (البته به طور منظم و برای حداقل ۶ هفته متوالی ) بیشتر باشد اثرات مفید آن بر قلب و عروق بیشتر خواهد بود.

فعالیت های بدنی مناسب برای بیماری های قلبی

فعالیت بدنی با شدت متوسط فعالیتی است که منجر به افزایش تعداد ضربان قلب و دفعات تنفس می شود ولی این افزایش به حدی نیست که مانع صحبت کردن فرد شود. بیشترین نتایج سلامت قلبی عروقی از فعالیت بدنی با شدت متوسط که به شکل منظم و هربار حداقل نیم ساعت و حداقل ۵ نوبت در هفته انجام می شود، حاصل می گردد.

در مقابل، فعالیت بدنی شدید، فعالیتی است که در حین انجام آن، فرد به علت افزایش تعداد دفعات تنفس و نفس نفس زدن نمی تواند به راحتی صحبت کند، که البته فعالیت بدنی متوسط برای سلامت قلب و عروق مورد نظر ماست و به بیماران قلبی توصیه می شود.

استمرار در ورزش در بیماران قلبی

حتی با اراده ترین و مصمم ترین ورزشکاران هم گاهی می لغزند و به بیراهه می روند. به طور تقریبی هر چیزی می تواند شما را وسوسه کند که ورزش نکنید. یک سرماخوردگی سخت، مسافرت یا آب و هوای بد. یک لغزش و تنبلی به این معنی نیست که شکست خورده اید و همه چیز خراب شده بلکه نشان می دهد که باید دوباره ورزش را شروع کنید. به همین خاطر است که باید بدانید چطور خود را پیدا کنید . مجدد روند معمول تان را از سر بگیرید.

این خیلی مهم است، وقتی مدتی ورزش نکرده اید، باید وضعیت جسمانی خود را بررسی کنید و دوباره اهدافی برای خود در نظر بگیرید. اگر بیش از دو هفته برنامه ورزش روزانه تان را قطع کرده اید، انتظار نداشته باشید که مجدد بتوانید از همان نقطه پایانی شروع کنید. چند روز اول ملایم تر ورزش کنید و به تدریج بیشتر تلاش کنید و شدت ورزش را افزایش دهید تا بدن بتواند خودش را با این تغییر و چالش وفق دهد. 

مشکل بزرگتر این است که دوباره همان چارچوب و باورهای ذهنی قبلی را درباره ورزش در ذهن تان شکل دهید. وقتی تنبلی می کنید، ناامید نشوید و اعتماد به نفس تان را حفظ کنید. به جای اینکه وقت و انرژی خود را احساس گناه کردن تلف کنید، به فکر راهی باشید تا دوباره ورزش روزانه تان ر اشروع کنید و در همان مسیر قبلی قرار گیرید. وقتی خودتان را پیدا کردید و سیر گذشته را از سر بگیرید، از اینکه آن عادات قبلی چقدر سریع بر می گردد و برای تان عادی می شوند تعجب خواهید کرد.

زمان مناسب برای ورزش در بیماران قلبی

محدودیت زمان، مشکل خیلی از کسانی است که می خواهند ورزش برای درمان بیماری قلبی کنند. با تدوین برنامه دقیقی برای تمام هفته شروع کنید و دنبال اوقاتی بگردید که می توانید برای ورزشکنار بگذارید. واقع بین باشید. اگر می دانید که بعد از شام باید به تکالیف بچه ها رسیدگی کنید، قرار نگذارید که بعد از شام ورزش کنید. علاوه بر اینکه زمان های مشخصی را به ورزش اختصاص می دهید، در فرصت های دیگری هم می توانید ورزش کنید. به طور مثال پیاده به خرید بروید یا به جای استفاده از آسانسور، یا پله برقی از پله ها بالا بروید، باغبانی کنید و خودتان چمن بزنید. این دیگر به خلاقیت خودتان بستگی دارد که چطور فعالیت بدنی متوسط خود را در طول روز افزایش دهید. در پایان هفته اول، برنامه ورزش خود را اصلاح کنیدو اوقاتی را که فهمیده اید ورزش در آن مواقع فایده ای ندارد حذف کنید.  

خوشبختانه هر قدر بیشتر ورزش کنید، قدرت قلب تان افزایش می یابد و می توانید بی آنکه بیشتر به خودتان فشار بیاورید، شدیدتر ورزش کنید، یعنی قادر خواهید بود در همان مدت زمان قبلی بیشتر ورزش کنید . بعنوان مثال اگر پیش از این در یک بازه ی زمانی مشخص حدود ۵ کیلومتر پیاده روی می کردید، حالا در همان مدت می توانید ۵/۶ کیلومتر راه بروید.

نکات مهم برای ورزش کردن بیماران قلبی

بيماران قلبي كه مي‌ خواهند با ورزش كردن سلامت خود را بازيابند باید به برخی نکات دقت كافي داشته باشند.
1.به تمامی بیماران قلبی توصیه می شود قبل از هر فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنند
2.به بیماران توصيه مي‌شود وزن خود را متعادل نگه داشته و از چاق شدن بپرهيزند
3.هيچ وقت  تا يك ساعت بعد از خوردن غذا ، اقدام به پياده‌روي سريع و ورزش نكنند.
4.بهترين ورزش پياده‌روي نسبتاً تند است ، ابتدا باید 2 تا 3 دقيقه روزانه پیاده روی کنند و سپس روزانه يك تا دو دقيقه به مدّت آن اضافه شود تا به 30 تا 45 دقيقه در روز برسد.
5.شدت ورزش به حدي باشد كه دچار احساس تنگي نفس ، خستگي شديد و يا درد سينه و سرگيجه نشوند و در صورت بروز هر يك از حالات فوق بلافاصله ورزش را متوقف كنند.
6.از ورزش های قدرتی مانند وزنه ‌برداري، هل دادن خودرو ، شنا رفتن، دمبل زدن و... به طور کامل پرهيز كنند.  
7.از شركت در ورزش هاي مسابقه‌ اي كه فشار روحي و فيزيكي زيادي دارند خودداری كنند.

انواع ورزش برای بیماران قلبی

الف: ورزش‌های مطلوب

- پیاده‌روی: پیاده‌روی ، هم مطلوب است وبسیار هم توصیه می‌شود. در واقع 30 دقیقه پیاده روی روزانه به بیمارانقلبی توصیه می شود.

- یوگا: حرکات ورزش یوگا ، شامل خم شدن به جلو و عقب، چرخش ها، وارونگی، ایستاده و تمرینات تعادلی هستند. انجام یوگا، تنش و گرفتگی عضلاتی قلبی را برطرف می کند، تعادل قلب و بدن شما را افزایش می دهند و کمک تان می کند به آرامش درونی و خود آگاهی بیشتری برسید. افزایش قدرت عضله قلب و سرزندگی هم از مزایای دیگر یوگاست.

- شنا:  ورزش مناسبی است، مشروط به آنكه از زیاده‌روی اجتناب كنید.

- دوچرخه‌سواری:  این ورزش لزوما باید با احتیاط همراه باشد و دقت شود به بیمار اسیب جسمانی وارد نشود.

- اسب‌سواری:  هر چند امكانات این ورزش برای همه فراهم نیست اما برای بیماران توصیه می شود.

-  پینگ‌پنگ: این ورزش به شرط آنكه زمان آن زیاد به درازا نكشد، ممنوع نیست.
 
تای چی: این ورزش یک سری از حرکات آرام و موزون و نرم و راحت برای بهبود عملکرد قلب در خود دارد و برای انجام این ورزش قلبی لازم است که فرد کاملاً تمرکز حواس داشته باشد و لحظه ای این تمرکز به هم نخورد. هدف از این ورزش برای قلب این است که چی در بدن فرد قدرت گیرد و با فعال ولی شل نگه داشتن عضلات و برقراری آرامش ذهنی در عین هشیاری، قلب و روان با هم ارتباط برقرار کنند. پژوهش ها نشان داده اند که انجام تای چی بین ۴ تا ۱۲ ماه به کاهش فشار خون و بهبود وضعیت قلب و ریه ها کمک می کند.

ب: ورزش‌های مشروط

-اسكی:  اسكی را می‌توان پس از گذشت 2 سال از سكته، برای كسانی كه پیش از آن به طور منظم به این ورزش می‌پرداخته‌اند، مجاز شمرد.

ج: ورزش‌های ممنوع

برخی از ورزش‌ها برای بیماران قلبی و عروقی به طور مطلق ممنوع است مانند: مسابقات دوومیدانی، بسكتبال، بولینگ، بوكس، شكار، شمشیربازی، كشتی، فوتبال، شیرجه، اسكی در ارتفاعات بالا و پیست‌های ناهموار، تنیس، والیبال، جودو، كاراته و ورزش های سنگین رزمی ....

بیماران قلبی عروقی باید دقت کنند که  ورزش را دربرنامه روزانه خود بگنجانند اما برای انتخاب نوع ورزش با پزشک مشورت کنند.

 ( طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار