آيا در زمان رسول‌الله(ص) عبارت "اَشهَدُ اَنَّ عَلیّا وَلیُّ الله" در اذان ذکر می شد؟

سلمان فارسی در عصر پیامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر(ص) به ولایت امیرمؤمنان علی (ع) نیز شهادت می داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عبارت " اشهد ان علیا ولی الله" در اذان و اقامه گفته می شد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشت؛
 
1ـ شهادت به ولایت حضرت علی هیچ گاه جزء اذان و اقامه نبوده ونیست .
 
2ـ فقها نیز در کتاب های فقهی خود یادآور شده اند که کسی نباید این شهادت را به نیت جزء اذان یا اقامه بگوید. ولی مستحب است که انسان به دنبال شهادت به رسالت پیامبر(ص) این شهادت را نیز ذکر کند؛ و آن را جزء اذان و اقامه به حساب نیاورد. سید اسماعیل مرعشی در کتاب اهمیت اذان واقامه و سومین شهادت، دو حدیث را از کتاب السلافه فی امر الخلافه که اثر محقق و دانشمند بزرگ اهل سنت شیخ عبدالله مراغی مصری است نقل می کند و از این دو حدیث برمی آید که شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است.
 
 
 
اما جواب سوال؛
1- سلمان فارسی در عصر پیامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر(ص) به ولایت امیرمؤمنان علی (ع) نیز شهادت می داد. یکی از اصحاب به محضر رسول خدا(ص ) رسید و عرض کرد: ای رسول خدا، امروز موضوعی را شنیدم که قبلا نشنیده بودم . پیامبر فرمود: آن موضوع چیست ؟ او عرض کرد: سلمان اذان می گفت . شنیدم او بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر به ولایت علی گواهی داد (این ماجرا بعد از حجه الوداع پس از ماجرای غدیر رخ داد). پیامبر فرمود: سمعتم خیرا؛ چیز خوبی شنیده اید.
 
 
 
 
2- نیز در مورد ابوذر غفاری روایت شده ، یکی از اصحاب نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پیامبر(ص) به ولایت علی شهادت می دهد و می گوید: اشهد ان علیا" ولی الله پیامبر فرمود: کذلک اونسیتم قولی فی غدیر خم من کنت مولاه فعلی مولاه فمن ینکث فانما ینکث علی نفسه ؛ همین گونه است . مگر سخن مرا در غدیر خم فراموش کرده اید که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس علی (ع) رهبر او است . هر کس پیمان را بشکند، قطعا به خودش آسیب رسانده است . در هر حال علی (ع) به حکم آیه انما ولیکم الله والرسول، (1) از اولیاء الهی بر مسلمین است ، شهادت دادن بر ولاء علی به حکم آیه ، بدون آن که آن را جزء اذان بدانیم کاری پسندیده است.
 
 
 
 
از دیدگاه شیعه
 
متن اذانی که در عصر رسول خدا(ص) برای نماز قرائت می شد به این صورت است : الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمدا رسول الله ، اشهد ان محمدا رسول الله . حی علی الصلوه ، حی علی الصلوه ، حی علی الفلاح ، حی علی الفلاح ، حی علی خیر العمل ، حی علی خیر العمل ، الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله ، لا اله الا الله . نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. (2) اگر کسی یک کلمه کم یا زیاد کند، کار حرامی انجام داده است و هیچ گونه تردیدی در این نیست . باید همین گونه که هست ، بجا آورده شود. (3)
 
 
 
 
شیخ صدوق می گوید: فرقه گمراه و ملعون مفوضه، از خود اخباری ساختند و در اذان این جمله را اضافه کردند: ((محمد و آل محمد خیر البریه )) بعضی از آنان جمله ((اشهد ان علیا" امیرالمؤمنین حقا")) را پس از ((اشهد ان محمدا" رسول الله )) اضافه کردند و در بعضی روایات این گروه ، پس از ((اشهد ان محمدا" رسول الله )) اشهد ان علیا" ولی الله آمده است . شیخ صدوق اضافه می کند: تردیدی نیست در این که علی (ع ) ولی الله امیرالمؤمنین بحق است و محمد و آل محمد، خیر البریه هستند. ولی این جمله ها در اصل اذان نیست ، (4)
 
 
 
 
برای همین فقهای شیعه هیچ کدام نگفته اند که این جمله جزء اذان است. از دیدگاه شیعه ، اذان مانند احکام شرعی دیگر، به رسول خدا(ص) وحی شده است نه اینکه پیامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اینکه وحی است ، نمی توان آن راکم و زیاد کرد. از حضرت امام صادق روایت شده است که فرمود: وحی بر پیامبرتان نازل می شود و شما گمان می کنید که آن حضرت اذان را از دیگران گرفته است.(5)
 
 
 
 
یکی از اتهاماتی که به شیعه نسبت می دهند این است که: شیعه جمله اشهد ان علیا امیرالمؤمنین را جزو اذان و گفتن آن را واجب می دانند. این ، اتهام و کذب است. چون هیچ کدام از فقهای شیعه نگفته اند که این جمله جزء اذان است و هیچ کدام گفتن آن را واجب نمی دانند. صاحب جواهر می گوید: ذکر جمله اشهد ان علیا امیر المؤمنین در اذان ، اگر به قصد جزئیت نباشد، اشکالی ندارد و به موالات اذان ضرر نمی زند همان طوری که ذکر جمله صلی الله علیه و آله بعد از اشهد ان محمد رسول الله به موالات اذان آسیب نمی رساند. (6)
 
 
 
 
آیت الله حکیم در مستمسک العروه می گوید: درباره شهادت به ولایت حضرت علی (ع )، شیخ طوسی در نهایه و مبسوط گفته است : روایات غیرقابل اعتمادی شهادت به ولایت را جزو اذان به حساب آورده است ولی نمی توان به آنها عمل کرد و اگر کسی این جمله را بگوید، گناه نکرده است. ولی باید دانست که این جمله نه فضیلت اذان و اقامه است و نه از کمال اذان و اقامه است و علامه در منتهی می گوید: اخبار شاذی که جمله «اشهد ان علیا امیرالمؤمنین» را جزء اذان و اقامه به حساب آورده ، قابل اعتماد نیستند. پس از این آیه الله حکیم می گوید: اگر کسی این جمله را به قصد استحباب مطلق بگوید اشکالی ندارد چون در حدیثی آمده است : هر وقت کسی لا اله الا الله و محمد رسول الله گفت ، باید علی امیرالمؤمنین هم بگوید. بعد می گوید: در عصر حاضر، جمله اشهد ان علیا ولی الله از شعارهای تشیع گردیده است و اگر کسی به این خاطر آن را بگوید اشکالی ندارد و حتی ممکن است گاهی ذکر این جمله واجب باشد.(7)
 
 
 
 
در مستند العروه آمده است : ما برای گفتن جمله اشهد ان علیا ولی الله نیازی به ورود نص نداریم. چون ولایت ، از متممات رسالت ، از مقومات ایمان و کمال دین است و بخصوص در این عصر هیچ گونه نیازی به امر دیگری نیست چون این جمله روشن ترین شعار شیعه و آشکارترین رمز تشیع است . بر این اساس ذکر این جمله ، چه در اذان و چه در غیر اذان هیچ گونه اشکالی ندارد. البته این جمله جزو اذان نیست و اگر کسی به قصد این که جزء اذان است ، آن را بگوید، کار حرامی کرده است. (8)
 
 
 
 
به شهادت تاریخ، بنی امیه تمام تلاش خود را به کار بردند تا نام و آثار حضرت علی (ع) محو شود. شیعه برای زنده نگه داشتن نام علی و ولایت آن حضرت در طول تاریخ با همه تلاش ، با ذکر جمله اشهد ان علیا ولی الله و امثال آن ، مانع موفقیت دشمن شده است . فخر رازی در تفسیر سوره فاتحه ، در مسأله فقهی جهر به بسم الله می گوید: علی (ع) بسم الله الرحمن الرحیم را در نمازها بلند می گفت و بر بلند گفتن تأکید داشت . وقتی که حکومت و دولت به بنی امیه رسید، آنان از بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم ممانعت کردند و در این ممانعت بسیار تأکید داشتند و علت اصلی ممانعت آنها این بود که آنان سعی داشتند آثار علی (ع) را از بین ببرند. بعد می گوید: دلایل عقلی موافق نظر ما است و عمل حضرت علی هم کمک ما است و هر کس علی را امام دین خود کند، در دین و جان خود به زنجیر ناگسستنی چنگ زده است . (9)
 
 
 
 
در آن زمان که امویان حاکم بودند، در برخی از مناطق کشور اسلامی یاران مخلص حضرت علی(ع) را می کشتند، آن حضرت را سب و نفرین می کردند و حتی نمی گذاشتند کسی نام علی را برای بچه های خود انتخاب کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که چه بلاهای از سوی امویان و عباسیان بر آل علی و سادات علوی رسید. شیعه در برابر این فشارها مقاومت کرد و علی را فراموش نکرد و به این ترتیب علی ، یاد علی و مکتب علی زنده ماند.
 
منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
برچسب ها: اذان ، اقامه ، رسول اکرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معصومه سماواتی
۲۲:۵۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
با افتخارو با تمام وجود:
اشهدان علیا ولی الله
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
اشهد انَّ عليً والائمة من وُلدهِ حججُ الله
همه ائمه حجت های خدا بودند
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۶:۰۸ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
اَشهَدُ اَنَّ عَلیّا وَلیُّ الله ❤️❤️❤️
شاه قلبم مولا علی جانم ❤️❤️❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
با سلام . در حدیثی از امام صادق علیه السلام روایت شده است . هر کس بگوید اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله واجب است بگوید اشهد ان علیا ولی الله . حکم امام معصوم علیه السلام حکم خداوند است و اطاعت از ایشان واجب است . از طرفی دیگر اذان و اقامه برای نماز است و نماز جزء فروع دین است و شهادت دادن به ولایت امیر المومنین و ائمه دیگر علیهم السلام جزء اصول دین است و فروع دینی که بر پایه اصول دین نباشد معنا ندارد . و از طرفی دیگر مگر ما در حکومت سنی هستیم که مجبور باشیم تقیه کنیم و ذکر علی علیه السلام را حذف کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۳۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
پسر من در سال 94 به دنیا اومد
مریضی لاعلاج داشت
شب ولادت امام علی علیه السلام بود
من خیلی خیلی به درگاه خدا متوسل شدم و گریه و زاری و نذر کردم و امام علی رو واسطه قرار دادم
روز بعد از سیزده رجب نوبت آزمایش و دکتر داشتیم که بعد از تکمیل آزمایشات، دکتر بهمون گفت پسرت بیمار نیست

اگر این شهادت، جزو اذان هم نباشه بازم مولا و مقتدا و افتخار ما امام علی هستند و در بین بعضی اهل تسنن هم جایگاه ویژه ای دارند.
Iran (Islamic Republic of)
مهاجر
۱۳:۲۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
حالاوقت گفتن اشهدامهدی امیرالمومنین حجت الله نیست باوراینکه وجودمقدسش وظهورش آرزوی تمام انبیاواولیای خدابوده است اززمانی که هبوط آدم (علیه السلام) برزمین دردناک شدخدا به اووعده ای دوباره داد که بهشت آدم راباظهوربه اوبرگرداند
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۹:۱۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
دقت کنید لفظ امیر المومنین فقط برای حضرت علی ع گفته میشه و مخصوص خود حضرت است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
{اَشهَدُ اَنَّ عَلیّا وَلیُّ الله}
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۲ تير ۱۳۹۸
اشهد ان علیا ولی الله حی علی خیر العمل بلال دراذان گفته بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
اگر گواهی به شهادت حضرت علی (ع) در اقامه نماز انرا جزئ از اقامه نماز بدانیم موجب بطلان نماز می گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
ای خدابزرگ تشکر تشکر که بما رسالت پیامبر وامامت علی را فهماندی
Iran (Islamic Republic of)
مزینانی
۱۲:۰۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۷
منابعش کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
بله که می شود
Iran (Islamic Republic of)
نوکر۱۴معصوم
۰۲:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
باسلام،امشب شب ۲۱ماه مبارک رمضان است۱۳۹۷
خدایا به حق اربابمون حضرت امیرالمومنین علی(ع)
ظهور اربابمون حضرت مهدی(عج) برسان.آمین
خودم وخانوادم به قربانت خداجون چون سعادت شیعه حضرت علی(ع)وبقیه ۱۴معصوم بهمون دادی.یاعلی مدد
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۶:۵۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
در زمان پیامبر هرچی که گفته میشد همچن باید اجرا بشه نه کم و نه زیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام مگر در قرآن نداریم دین با ولایت امیر المومنین علیه السلام تکمیل کردیم پس نماز هم با ولایت امیرالمؤمنین تکمیل می‌شود و این ذکر واجب است بر شیعه .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سلام.اشهدان امیرالمومنین علیاولی الله وعلیا حجةالله دراذان واقامه واجب میباشد.علی علیه السلام فرمودند اناالاذان یعنی اذان منم.علل الشرایع ج2 ص442.همانطورکه فرمودند قرآن ناطق منم.
ارتدالناس بعدنبی الاثلاثه نفر....بحارج34ص 274.
بعدازنبی مردم مرتدشدند.بخاطرقبول نکردن ولایت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
جانم به فدایت یا امام علی ع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
جانم به فدایت یا امام علی ع
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۲:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
پیامبر اکرم ص فرموده اند: هر کس من مولایش هستم پس علی مولای اوست ندارن.قبولی زبونی نیست بایداطاعت کردتاخدا بگه قبول کردم.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۲:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
پیامبر اکرم ص فرموده اند: هر کس من مولایش هستم پس علی مولای اوست
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
فقط حیدر امیرالمومنین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
ما هم هیچ وقت نام علی و مکتب علی را فراموش نخاهیم کرد یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
چه خوب که گزاشتین نمیدونستم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام مگر می‌شود ولایت علی علیه السلام که اصول دین است از نماز که فروع دین است حذف کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
من تا الان فکر میکردم جزئی از اذان هست
خوب چرا این رو تو کتابا یا موقع گفتن اذان اطلاع رسانی نمیکنن
صدا و سیما باید پیگیر این موضوع حداقل تو کتابهای درسی بشه
تو هیچکدام از کتابهای درسی هیچ اشارهای به این موضوع نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
عالی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
اشهدان علیا ولی الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
سلام