باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حال و هوای آغاز سال نو؛دانشجويان و شاغلان شاكی و دستفروشان راضی

اكنون در آستانه آغاز سال 95 حال و هوای عيد، خريد نوروزی و خانه تكانی در كشور به خوبی حس می شود.

حال و هوای آغاز سال نو؛دانشجويان و شاغلان شاكی و دستفروشان راضیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اكنون در آستانه آغاز سال 95 حال و هوای عيد، خريد نوروزی و خانه تكانی در كشور به خوبی حس می‌شود. حال و هوايی كه با كمترين تلاش به خوبی در ميان بسياری از خانواده ها در كشور مشاهده می شود.

اما اگر از خانه تكانی فاكتور بگيريم مهم‌ترين موضوعی كه باقی می ماند تنها خريدهای متنوع برای سال نو است كه بسياری از موضوعات ديگر را با خود همراه و تحت تاثير قرار می دهد و موضوعی است كه تا حدودی برای خانم ها دل انگيزتر و جذاب تر است.

*شلوغی بيش از حد وسايل حمل و نقل عمومی

بسياری از خانواده ها برای خريد وسايل مورد نياز خود با وسايل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس های تندور تردد می كنند، ترددی كه شايد در نگاه اول از برخی جهات مناسب باشد اما اگر حتی به اندازه سر سوزنی به ديگرانی كه برای رفتن به مكانی ضروری عجله دارند فكر كنند متوجه می شوند كه شايد اين تردد مشكلی را برای رفت و آمد آن ها ايجاد كند.

سميه ٢٣ ساله دانشجوی كارشناسی در يكی از دانشگاه ها در غرب كشور در خصوص رفت و آمد خود در روزهای پايانی سال می گويد: رفت و آمد من و دوستانم با نزديك شدن به روزهای آخر سال تا اندازه ای مشكل می شود كه گاها قيد رفتن به دانشگاه را می زنيم چرا كه با شلوغی موجود در هر شرايطی با تاخير ٢ يا ٣ ساعته به كلاس می رسيم كه عملا با عدم موافقت استاد با حضور در كلاس مواجه می شويم.

راحله20 نيز از شلوغی مترو تا اندازه ای بسيار ناراحت است و معتقد است: نمی‌دانم واقعا تا چه زمانی خريد مردم  به اتمام می رسد؟ شرايط رفت و آمد ما به دانشگاه و سر كار رفتن به جد مختل شده است و هر روز شاهد يك دعوای جدی بين خانم ها هستيم.

شلوغی وسايل حمل و نقل به معنای واقعی آزاردهنده است چرا كه علاوه بر تعداد زياد افراد بايد خريد وسايل متنوع آن ها را با هر ابعاد ممكن نيز به جان خريد و سكوت كنيم چرا كه هر اعتراض كوچكی نزاع دنباله داری را با خود به همراه دارد.

اما به دليل اين‌كه نخواسته باشيم يك طرفه قضاوت کرده باشيم با چند بانویی  كه در تلاطم خريد عيد بودند نيز گفت و گو كرديم تا صحبت های آن ها را نيز شنيده باشيم.

زهرا 35 ساله از حال و هوای خريد عيد می گويد: اكنون كه خانه تكانی من به اتمام رسيده است تقريبا هفته ای سه بار برای تهيه لباس و وسايلی كه برای نوروز نياز دارم به مراكز خريد می روم، هرچند قبول دارم شرايط نابسامانی برای افرادی كه كار ضروری دارند در مترو و اتوبوس به وجود می آيد اما به هرحال ما نيز حق استفاده از وسايل عمومی را داريم و آن ها بايد تا حدودی با شرايط كنار بيايند.

از امير كه به همراه همسر خود كه يك جعبه بسيار بزرگ در دست داشتند در خصوص شلوغی اين روزهای مترو سوال كردم كه اين‌گونه پاسخ دادند: هدیه ای را به عنوان عيدی تهيه كرده ام و زمانی كه از وی در خصوص ايجاد مشكل با حمل اين كارتن بزرگ به داخل واگن مترو برای ديگران پرسيدم با خيالی آسوده گفت: اين حق من است كه از وسايل حمل و نقل عمومی استفاده كنم و الان هم نمی توانم هزينه گزافی را به تاكسی ها پرداخت كنم به همين منظور قصد دارم با مترو به خانه بازگردم.

اما اين‌كه چرا اين ميزان خريد در اين دوره و زمانه تا اين حد افزايش يافته و به نوعی چشم و هم چشمای جايگزين سادگی و صميميت در گذشته شده است ، سوالی است كه تا كنون هيچ شخصی قادر به پاسخ‌گويی دقيق به آن نشده است و هر فردی تنها نظر شخصی خود را اعلام می كند.

هرچند شايد اظهارات افرادی كه مسبب شلوغی دو چندان مترو و اتوبوس ها شده اند تا حدودی صحيح باشد اما به طور قطع می توان بيان كرد كه رفت و آمد های اين‌چنينی و صرفا جهت گردش و مشاهده مغازه ها به جد آشفته بازاری نابسامان را با خود به همراه دارد.

اما از هرچه بگذريم حضور دستفروشان هميشه در صحنه خيابان ها و مترو را نمی توان ناديده گرفت چرا كه اين افراد از هر فرصتی برای ارائه وسايل خود به مشتريان هرچند بی موقع استفاده می كنند.

با گشتی كوتاه در خيابان های شهر دستفروشانی را مشاهده می كنيم كه در گوشه گوشه درب های ورودی مراكز خريد و مترو و اتوبوس بساط خود را پهن كرده و مشغول تبليغ وسايل خود برای فروش هستند.

هرچند شايد در نگاه اول به اين فكر باشيم كه آن ها در صدد کسب لقمه ای حلال برای خود و خانواده هايشان هستند اما اگر بخواهيم تا حدودی  اصولی به اين مسئله بنگريم متوجه می شويم كه ضربه ی بزرگی به مغازه داران وارد می شود و علاوه بر آن سبب نازيبا شدن چهره ی شهر و ايجاد آلودگی صوتی نامناسبی می شود.

علی رضا 24 ساله كه در مقابل يكی از مراكز خريد بزرگ بساط دارد در خصوص كار و كاسبی خود در اين روزها می گويد: من از يكی از روستاهای اطراف به تاكيد يكی از دوستانم که در تهران دستفروش است به اينجا آمده ام چرا كه سال گذشته از همين دست فروشی سود خوبی نصيب وحيد شد، به همين خاطر امسال من نيز همراهش آمدم تا مشاركتی كار انجام دهيم و سود بيشتری كسب كنيم.

*خيابان هايی كه تا چند شب ديگر تحت اختیار دستفروشان می شوند

در اين بين دستفروشان حرفه ای نيز هستند كه تنها به دستفروشی در مترو و گستراندن بساط در خيابان بسنده نمی كنند و در كمال ناباوری در شب های پايانی سال نو بساط خود را از ساعت 12 شب به بعد در ميانه خيابان پهن می كنند و به نوعی به طور كامل خيابان را  تحت اختيار خود درمی آورند و هر مشكلی كه برای افراد در اين راستا به وجود بيايد مشكل خود آن شخص است و هيج ربطی به بساط پهن شده ی آن ها در مكانی غير قانونی ندارد.

ساعت 12:30 دقيقه بامداد چهارشنبه ١٩ اسفندماه در يكی از خيابان های جنوبي پايتخت كه مركز خريد بسياري از افراد است ،دستفروشاني ديده مي شوند كه بدون هيچ وأهمه اي بساط خود را دقيقا در وسط خيابان پهن كرده اند و مردم نيز با شوقي وصف ناپذير مشغول خريد و تماشاي وسايل آنها هستند.

علي ٣٠ ساله درباره ي كار اين روزهاي خود مي گويد: ما تقريبا از يك ماه پيش براي اين روزها برنامه ريزي مي كنيم چرا كه اين شرايط سود خيلي خوبي را براي ما به همراه دارد و امشب اولين شبي است كه امسال بساط خود را اين موقع شب پهن كرده ايم تقريبا هرسال از همين روزها شروع تا دو يا سه روز مانده به سال تحويل نيز ادامه دارد.

از محسن كه يكي ديگر از دستفروشان در آن جمع بود وقتي از مشكلات متعددي كه براي برخي افراد در موقع شب با بساط پهن كردن ها ممكن است به وجود آيد سوال كردم گفت: ما تمام سال را به اميد اين چند شب و سودي كه نصيبمان مي شود هستيم و ديگر به هيچ مسأله اي كه براي هر شخصي ممكن است به وجود بيايد فكر نمي كنيم .

در حين گفت و گو با محسن يكي از همسايگاني كه در آن خيابان ساكن بود به گله و شكايت از دستفروشان شبانه پرداخت و گفت: من واقعا نميدانم اين افراد با چه مجوزي خيابان را تحت سلطه خود در مي آورند چرا كه واقعا آرامش و آسايش را از ما سلب كرده اند و از ١٢ شب كه مي آيند تقربيا تا ساعت ٤ صبح هستند تا جايي كه روز و شب ما جابه جا شده است .

خانم عباسي يكي ديگر از همسايگاني بود كه ناراحتي وي بيشتر از مردم بود چرا كه معتقد است مردم اگر از اين دستفروشان خريد نكنند آن ها نيز بساط خود را جمع كرده و علاوه بر شلوغي و بي ساماني كه در محله ايجاد شده است اقتصاد كشور را تا حدودي نيز تحت تاثير قرار مي دهد.

شلوغي وسايل حمل و نقل و حضور بيش از حد و اندازه دستفروشان ،به قطع يقين نابه ساماني هاي متعددي را در سطح شهر ايجاد كرده است اما قطعا با اندكي همدلي مردم و درايت بيشتر مسوولان مربوطه اين مسال برطرف مي شود و كأم مردم در آستانه سال نو تلخ نمي شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
واقعا خجالت نمی کشید با این مطالب مردم پول ندارن گرفتارن میفهمید من الان ۱۰ ساله دست فروشم حتی یک بار پام به کلانتری و دادگاه باز نشده بعد شما ما رو ارازل اوباش معرفی می کنید برای جلب نظر مسولین من از کجا بیارم بخورم این درامد میلیونی کجاست کار هست ما نمی کنیم خود شهرداری همه خدمات هاش افغانی کار ساختمان افغانی ادارات دولتی نور چشمی خوب. یه باره بگید هرکی کار نداره یه جا جمع بشید همه رو تیر باران کنید که شما هم راحت بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
اگه دست فروش ها را جمع نکنن،فردا هم باید داریی و مالیاتشون را هم از بساطی ها بگیرن
آخرین اخبار