سمنان;

ماهی قرمز و توصیه های بهداشتی

مردم باید ماهی قرمز را از مراکز مجاز و دارای مجوز فروش دائم و یا موقت زیر نظارت ادارات دامپزشکی تهیه کنند

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان سمنان گفت : مردم باید از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان به دلیل مشخص نبودن وضعیت بهداشتی ماهی و شرایط نگهداری آن ها که به طور عمده منجر به کاهش طول عمر ماهی نیز می گردد، خودداری کنند.
وی اظهار کرد : ماهی قرمز باید دارای ظاهر وتحرک مناسب و شنای متعادل باشد و همچنین علائمی نظیر تاخوردن باله ها، لکه های پنبه ای مانند، زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز در اطراف دهان یا سطح بدن، بیرون زدن چشمها به صورت یک طرفه یا دو طرفه و ریخته شدن پولک های ماهی نباشد.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه برای نگهداری ماهی قرمز به مدت طولانی در خانه یا کنار سفره هفت سین ، برای هر ماهی باید یک لیتر آب در نظر گرفته شود،گفت:بهتر است از ظروف دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده گردد.
جاوید پور بهترین ph آب و بهترین دمای آب جهت نگه داری میان زینتی را به ترتیب 7.5-6.8 و 26-22 درجه سانتی گراد اعلام کرد و افزود: تعویض مقداری از آب ماهی یک یا دو بار در هفته کافی است.
وی تصریح کرد: در صورت استفاده از آب شرب شهری، باید آن را24 ساعت در هوایی آزاد جهت کلر زایی قرار داد و سپس این آب کلرزدای شده را به آب ماهیان اضافه نمود.
وی با اشاره به اینکه جهت تغذیه ماهیان باید از غذاهای آماده در فروشگاه های مجاز عرضه ماهی زینتی استفاده شود ، گفت: غذادهی باید یک یا حداکثر 2 بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا 2 دقیقه مصرف شود.
وی تاکید کرد: ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند و استفاده از غذای آماده بهتر است.
وی خواستار خودداری از خریدن ماهیان مریض و بی حال و دارای لکه های سفید و یا قرمز روی پوست بدن شد و افزود : در صورت مریض شدن ماهی و یا تلفات ، مردم باید مورد را از مابقی ماهی ها جدا کرده و به یکی از مراکز دامپزشکی مراجعه کنند.
جاویدپور خاطر نشان کرد: اگر فردی سابقه بیماری پوستی( آلرژی) دارد برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری ماهی باید از دستکش استفاده نماید.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: برای ضد عفونی کردن ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام سه درصد و یا پرمنگنات پتاسیم ، پرکلرین و بتادین می توان استفاده کرد.
جاویدپور به شهروندان توصیه کرد تا در روز طبیعت(سیزدهم فروردین ماه) ماهی ها را در مکانهای مشخص شده توسط شهرداری ها رها کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.