نخستین ماستر پلان گاز افغانستان تهیه شد

وزارت معادن و پطرولیم با همکاری موسسه فیشنر آلمانی ماستر پلان گاز کشور برای ۲۰ سال آینده را تهیه و مقام های دولتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ داود شاه صبا، وزیر معادن کشور دیرروز (سه شنبه) در یک نشست خبری گفت که روی این ماستر پلان دو سال کار شده است و این ماستر پلان برای سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۳۵ میلادی می باشد.

او تصریح کرد که هزینه تحقیق این ماستر پلان ۱.۷ میلیون دالر تثبیت شده است.

آقای صبا می گوید در این ماستر پلان همچنین سنجیده شده است که گازی که از پروژه تاپی می گیریم را نیز مورد استفاده کنیم چون در غیر آن باید سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دالر هزینه پرداخت کنیم.

بر اساس ماستر پلان شرکت آلمانی فیشنر، این طرح در سه مرحله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ مرحله دوم ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ و مرحله سوم ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۵ را در بر می گیرد.

شرکت فیشنر می گوید که در مرحله اول، یک نیروگاه حرارتی ۵۰ میگا وات در مزار شریف و به محض ایجاد این نیروگاه یک نیروگاه ۲۰۰ میگاواتی در شبرغان ساخته می شودو
بر اساس ماستر پلان شرکت آلمانی فیشنر، در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵۰ میگا وات برق حرارتی تولید خواهد شد.

به گفته مقام های وزارت معادن، ذخایر گازی کشور احتمالا ۷۴ میلیارد متر مکعب است که استفاده درست ان می تواند کشور به شاخص کلان توسعه اقتصادی برساند.

وزیر معادن می گوید که استخراج و اکتشاف گاز آسان تر است و متخصصان افغانی در این زمینه تجربه بهتری نسبت به استخراج نفت دارند بنابرین در اولویت کاری وزارت قرار دارد.

وزیر معادن کشور همچنین در این نشست گفت که برای رشد سریع سیستم گازی، باید در تصدی افغان گاز اصلاحات جدی اورده شود.

آقای صبا گفت: "متاسفانه تصدی افغان گاز سیاسی است" و وزارت معادن نمی تواند به طور انچنانی اصلاحات بیاورد؛ او از مقام های دولتی خواست که در این زمینه توجه جدی کند.

وی با انتقاد از تصدی افغان گاز گفت که سیستم و کسانی که در این تصدی کار می کنند با برنامه های ۵۰ سال تنظیم شده است.

تصدی افغان گاز یک ریاست مستقل است که برنامه های گازی کشور را تنظیم می کند.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، وزارت ، معادن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار