رئیس انجمن سینمای جوانان ایران:

کمبود بودجه مانع اصلی برگزاری برنامه‌های انجمن/ نسبت به فیلمسازان کوتاه مرزهای کشور بی‌توجه بوده‌ایم

در سال 94 شبکه مستند سیما و خانه کتاب انجمن سینمای جوانان را به شکل مطلوب یاری کردند و تعامل ادامه دارد.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 94 رو به پایان است و در این ایام به سراغ فرید فرخنده کیش رئیس انجمن سینمای جوانان ایران رفتیم تا با او پیرامون دستاوردهای این سازمان در دوره یک ساله مدیریتش هم‌صحبت شویم که در ادامه آن را می‌خوانید:


**آقای فرخنده‌کیش؛ مدیریت شما در انجمن سینمای جوانان ایران یکساله شد. در این مدت چه تغییرات ساختاری و محتوایی در بطن این انجمن ایجاد شد؟

در سطح کلان شروع به ایجاد فضا و ارتقای سطح تصمیم‌گیری در سطح مدیریت استان‌ها کردیم و اداره انجمن را در سراسر کشور به سمت اداره منطقه‌ای انجمن و تشکیل شورای مناطق بردیم.

8 منطقه و مدیر را انتخاب کردیم که مشغول تدوین یک اساسنامه و ارائه دیدگاه برای آینده هستند. در حال حاضر به گونه‌ای عمل می‌کنیم که سعی داریم، در سال آتی از توان منطقه‌ای استان‌های همجوار که مشترکات فرهنگی دارند، برای پویایی انجمن در آینده استفاده کنیم.


** آمار کمی و کیفی ساخت و تهیه آثار سال 94 به چه صورت است؟

آموزش از اصول اولیه و رکن اساسی انجمن سینمای جوانان است. در سال 94 نسبت به رفتارشناسی و آسیب‌شناسی اقدام کردیم و سعی داریم در سال 95 با کشف و اصلاح نقاط کور و جایگزینی رفتارها و عملکردهایی که انجمن را دچار ضعف و نزول آموزشی کرده است، بتوانیم سطح کیفی آموزش را ارتقا دهیم و طیف گسترده‌تری را تحت پوشش آموزشی قرار دهیم. 

در کنار 59 دفتر سراسری انجمنی، چون به لحاظ مالی امکان تاسیس دفاتر جدید نبود، نمایندگی‌هایی را طی هماهنگی با مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها ایجاد کردیم.

این نمایندگی‌ها فعال هستند و از نظر بار مالی کمترین هزینه را برای انجمن دارند. در این صورت با امکان پوشش سراسری انجمن از طریق دفاتر و نمایندگی‌ها می‌توانیم شناسایی و پرورش استعدادها را دنبال کنیم.


** یکی از برنامه‌های ثابت انجمن سینمای جوانان برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای بود که در سال 94 شاهد آن نبودیم. سرنوشت این جشنواره‌ها به کجا ختم شد؟

ما در سال 94 فقط یک جشنواره منطقه‌ای و آن هم در نیشابور داشتیم. با توجه به محدودیت مالی و تنگ شدن معبر بودجه، تصمیم گرفتیم مقتصدانه رفتار کنیم.

ضمن اینکه اولویت اصلی انجمن، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است و در خصوص جشنواره‌های منطقه‌ای هم با توجه به استقبال استان‌ها، پیش‌بینی کردیم اولین جشنواره منطقه‌ای سال 95، جشنواره منطقه‌ای ایلام باشد و با این اتفاق، شروعی دوباره برای جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن داشته باشیم. صحبت‌های اولیه انجام شده و امیدواریم این اتفاق بیفتد. ضمن اینکه جشنواره‌های استانی را در طول سال داشته‌ایم که کمک شایانی به رفتارهای  درون استانی کرده است.


**در جریان برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یک اتفاق خوب و نو افتاد. از ادامه راه المپیاد فیلم بگویید.

با موفقیت این المپیاد در سال گذشته به دنبال گسترش عملکرد در این حوزه هستیم و در سال 95 به شکل گسترده‌تر و با همراهی وزارت آموزش و پرورش این المپیاد را برگزار خواهیم کرد.

همچنین تصمیم داریم ساز و کار المپیاد فیلم دانشگاهی را نیز با همکاری و هماهنگی وزارت علوم انجام دهیم و شرایط برگزاری این دو المپیاد (دانش‌آموزی و دانشجویی) را خواهیم داشت که همه دانش‌آموزان و دانشجویان بین سنین 12 تا 30 سال می‌توانند با موضوع نوروز و بهار در این جشنواره شرکت کنند.

در این راستا دو گام اساسی بر می‌داریم که یکی شناسایی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد و ایجاد ارتباط و تعامل مستقیم با آن‌ها و دیگری تقویت المپیاد دانش‌آموزی و دانشجویی است.

بنیاد سینمایی فارابی در سال پیش مشارکت نسبی در این زمینه داشت و امیدواریم در بودجه سال آینده این نهاد سینمایی، حمایت از انجمن سینمای جوانان ایران و این المپیادها پیش‌بینی شود.

سازمان‌های ذیربط سازمان سینمایی همواره برادرانه به هم کمک می‌کنند و کمک و حمایت هر کدام از دیگری موجب ارتقای سطح کل سیستم می‌شود.


** فیلمسازان آثار کوتاه ساکن مرزهای کشور همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. برای حمایت از فیلمسازان مناطق مرزی چه تدبیری اندیشیده‌ شده است؟

متاسفانه این مناطق به دلیل دور بودن از مراکز همواره از توجه محروم بوده‌اند. اما خبر خوش این است که در جهت تقویت و ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی در استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان گام برداشته‌ایم و قصد داریم در سال 95 روش‌های تقویت فرهنگی استان‌ها را دنبال کنیم. البته این بدان معنا نیست که استان‌های دیگر مرزی فراموش شوند. اما آسیب‌شناسی و تقویت را از این دو استان آغاز کرده‌ایم.


** از دیگر برنامه‌های انجمن، برگزاری دو جشنواره دینی و مذهبی «تسنیم» و «نماز و نیایش» است. جشنواره «تسنیم» هر ساله و «نماز و نیایش» دو سالانه بود. اما در سال 94 خبری از برگزاری جشنواره «تسنیم» نبود. دلیل لغو این جشنواره چه بود و در آینده چه برنامه‌ای برای جشنواره‌های مذهبی انجمنی خواهید داشت؟

برگزاری جشنواره‌های «تسنیم» و «نماز و نیایش» نیز مثل سایر جشنواره‌ها نیازمند حمایت مالی است. جشنواره‌ «نماز و نیایش» سال 93 برگزار شد و همان طور که اشاره کردید دو سالانه است که در سال 95 به بهترین شکل و با ارتقای جایگاه اجرایی در شهر قم برگزار خواهد شد. چون یکی از اهداف کلان انجمن است.

انجمن از سال 94 شروع به ایجاد پایگاه‌های پژوهشی کرده است که یکی از آنها در سال95 در استان قم در کنار جشنواره «نماز و نیایش» با عنوان سینمای دینی برگزار شد تا امکان مشاوره برای فیلمسازان علاقه‌مند به فعالیت در سینمای دینی فراهم شود.

در خصوص جشنواره «تسنیم» متاسفانه امسال برگزار نشد و سال آینده نیز این جشنواره را نخواهیم داشت. امیدواریم در سال 96 امکان برگزاری آن باشد.

اختصاص بودجه به جشنواره‌های فرهنگی هنری نیازمند پیش‌بینی قبلی است. یعنی اگر قرار است در سال 95 جشنواره‌ای در عرصه فرهنگ و هنر برگزار شود، باید در سال 94 بودجه آن پیش‌بینی شود. با توجه به محدودیت بودجه و خالی‌بودن دست دوستان در معاونت قرآنی، قول‌های مساعدی را برای برگزاری این جشنواره در سال 96 دریافت کردیم که این موضوع نیز نیازمند پیش‌بینی بودجه آن در سال 95 است.


** اخباری در خصوص برگشت سیمرغ به فیلم کوتاه و تاثیرات این اتفاق منتشر شده است. در این باره توضیح دهید.

پس از درخواست جامعه فیلم کوتاه از حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی انجمن سینمای جوانان را مامور بررسی این موضوع و پیگیری آن کرد.

در حال حاضر به پیگیری و مشاوره و تشکیل جلسه در این خصوص مشغول هستیم و قرار است قبل از شروع سال جدید در خصوص بازگشت سیمرغ و فواید آن برای فیلم کوتاه تصمیم‌گیری شود و یک گزارشی مبسوط در اختیار معاونت سینمایی قرار بگیرد.

با توجه به علاقه‌ آقای ایوبی به حضور فیلمسازان جوان در سینما، قول مساعد کلان داده شده است که در صورتی که برایشان ثابت شود، برگشت سیمرغ به فیلم کوتاه و پیشرفت این بخش از سینما کمک می‌کند از هیچ تلاشی برای تحقق این اتفاق فرو گذار نکنند.

البته من فکر می‌کنم که بازگشت سیمرغ به فیلم کوتاه باید زمانی رخ دهد که شأن فیلم کوتاه به عنوان یک دریچه و پنجره از سینمای ایران به سوی جهان حفظ شود و راهکارهای موثری برای تعریف سیمرغ و کارایی آن اتخاذ شود. در غیر این صورت جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه که از قدیمی‌ترین جشنواره‌هاست و با سابقه و جایگاهی که دارد می‌تواند جایگاه فیلم کوتاه را تعریف و شأن و شئون آن را تامین کند.


** در خصوص مشارکت سازمان‌ها و نهادها با انجمن سینمای جوانان توضیح دهید.

ارتباط ما با مجموعه‌های بیرونی باید ارتباط برد- برد باشد و شرایط مهیا شود که هم منافع انجمن و هم طرف مقابل تامین شود. یکی از مشارکت‌کننده‌های مطلوب انجمن، شبکه مستند سیماست که از ابتدای سال 94 مشارکت خود را آغاز کرد. 

تولید 100 فیلم کوتاه یکی از برنامه‌هایی است که در پخش آن با شبکه مستند مشارکت خواهیم داشت. این برنامه با موضوع ایرانگردی و آداب و رسوم و سنن مناطق مختلف کشور، قرار است در ایام نوروز از شبکه مستند پخش شود.

علاوه بر آن برای مجموعه تولیدات انجمن هم راهکار پخش از طریق شبکه مستند اتخاذ شده و از 14 اسفند، هر سه‌شنبه این فیلم‌ها از شبکه مستند پخش می‌شود.

دو برنامه دیگر نیز برای حمایت از این انجمن تهیه شده که یکی از آن‌ها با موضوع فیلم کوتاه و انجمن است که در 13 قسمت تهیه شده و در هر قسمت یک دفتر انجمن در یک استان با فعالیت‌هایش و فضای گردشگری ‌‌‌آن استان معرفی می‌شود.


** خانه کتاب از جشنواره مشارکت مطلوبی با انجمن داشته است. در خصوص ادامه تعامل انجمن و خانه کتاب در آینده توضیح دهید.

خانه کتاب به شکل وسیع به حمایت از دفاتر انجمن قدم برداشته است و به تجهیز کتابخانه‌های ما کمک می‌کند و برای مجموع جوانان مرتبط با انجمن، امکان تخفیف و دسترسی آسان به کتاب‌های مورد نیاز را ایجاد می‌کند و با تخفیف قابل توجه و چشمگیر کتابها را به درب منازل ارسال می‌کند که این اتفاق خوبی است.

همکاری و تعامل ادبیات و سینما به پیشرفت و گسترش سینمای اقباسی کمک می‌کند و همان طوری که در جشنواره سی و دوم فیلم کوتاه بخشی به پیوند سینما و ادبیات و کتاب تعلق داشت، در جشنواره سی و سوم نیز شبی دیگر به سینمای اقتباسی اختصاص دارد.


** تغییر محل برگزاری جشنواره از پردیس ملت به پردیس چارسو موجب استقبال پرشوری از جوانان، دانشجویان و خانواده‌ها شد. با توجه به این موفقیت جشنواره سی و سوم نیز پردیس چارسو خواهد بود یا خیر؟ آیا افزایش بودجه جشنواره سی و سوم در برنامه سازمان سینمایی خواهد بود یا خیر؟
 
درخصوص بودجه که باید بگویم بودجه‌های سال 95 هنوز ترسیم نشده؛ اما قول‌های مساعدی از طرف آقای ایوبی به مدیران سینمایی داده شده که موجبکمک و تقویت فیلمسازان جوان می‌شود. امیدوارم با حمایت سازمان سینمایی و تلاش فیلمسازان سال 95، سال شکوفایی دوباره انجمن باشد.

مکان جشنواره نیز در سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه، نقطه عطف آن بود. باید برای جشنواره فیلم کوتاه به شکل وسیع‌تر با ایده‌ها و نگاه‌های نو قدم برداریم. از برگزاری جشنواره سی و دوم سه ماه گذشته و حدود 10 ماه به جشنواره آتی باقی مانده است و ما بسیاری از گام‌ها را برداشتیم و 400 اثر بین المللی در کمیته بازبینی مورد بررسی قرار می‌گیرند. قصد داریم خودمان را برای جشنواره استاندارد جهانی در سال 95 آماده کنیم.



گفتگو از: شیما شفیعی


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار