در نشست خبری مطرح شد؛

69 هزار حمله هکرها به سایت های دولتی و غیر دولتی/ کلاهبرداری 80 میلیاردی ها اعدامی ها در داخل زندان

رئیس پلیس فتا از وقوع بالغ بر 69 هزار حمله از سوی هکر های خارجی به سایت های دولتی و غیر دولتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان سردار سید کمال هادیانفر ،رئیس پلیس فتا در نشست خبری صبح امروز گفت: در 134 شهرستان و استان پلیس فتا به صورت عملیاتی فعال است و در 12 مرکز استان  آزمایشگاه داریم و در حوزه شبکه،کامپیوتر،تلفن همراه و ماکرومدیا رصد انجام می شود؛همچنین تمام استانها به تجهیزات پاراریتی مجهز هستند. 

وی در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین نشست پلیس فتا در سال جاری  تحت عنوان نشست جهانی پلیس سایبر در دنیای پیوسته به میزبانی کشور ایران بود که در این نشست پلیس فتا 49 کشور جهان در این نشست حضور داشتند.

سردار هادیان‌فر افزود: در سال جاری با پیگیری‌های صورت گرفته مرکز مدیریت‌های پلیسی برای ارتباط با کاربران راه اندازی شد و در حوزه سایبر با کاربران در تعامل بوده‌ایم ضمن آن‌که پلیس فتا متناسب با چالش‌های روز با پلیس‌های بین‌الملل همکاری‌ها را توسعه داده است.

رئیس پلیس فتا با بیان این‌که 3 میلیارد و 400 میلیون کاربر در فضای سایبر داریم، گفت: سهم کشور ایران از کاربران فضای سایبر 46 میلیون و  800 هزار تن است ضمن آن‌که میانگین دنیا به ازای هر 100 نفر 42 نفر و در کشور ما ایران به ازای هر 100 نفر 59 نفر کاربر داریم و همچنین کشور ایران از نظر کاربر در فضای سایبر در رتبه 15 در سطح دنیا قرار دارد.

سردار هادیانفر بیان کرد: 123 بانک و موسسه در کشور وجود دارد و تاکنون 368 میلیون کارت بانکی صادر شده و میانگین به ازای هر فردی 5 کارت بانکی داریم و 42 هزار و 350 خودپرداز فعال در کشور داریم.

 رئیس پلیس فتا ادامه داد: پایانه شعب بانکی بالغ به 68 هزار و پایانه‌های فروشگاهی به 4 هزارو 200 عدد رسیده است و روزانه 200 میلیون تراکش‌ مالی انجام می‌شود.

وی گفت: در مجموع 8 هزارو 600 کافی نت داریم و در سال 94 بیش از یک یا دو بار هر کافی نتی مورد بازدید قرار گرفته است.

سردار هادیانفر افزود: 22 هزار تن متقاضی فروشگاه‌های اینترنتی هستند و بالغ بر 13 هزار تن موفق به دریافت نماد اعتماد شدند.

وی گفت: 14 هزار همیار پلیس فتا سازماندهی کردیم و 8 هزار تن در نیمه دوم سال جذب پلیس فتا شدند.

 به گفته‌ سردار هادیانفر روزانه 100 هزار سایت در دنیا راه اندازی می‌شود و بخشی از گردانندگان این سایت‌ها با هدف سرقت و جرم پا به عرصه فضای مجازی گذاشته‌اند.

رئیس پلیس فتا بیان کرد: همیاران پلیس فتا ضمن رصد سایت‌ها موارد مشکوک را به اطلاع پلیس برسانند.

سردار هادیانفر اضافه کرد: مردم علاوه بر اعلام شکایت خود به پلیس فتا باید تشکیل پرونده دهند، ضمن آن‌که پلیس در برخورد با سایت‌های مجرمانه ابتدا تذکر در مرحله دوم با ارسال ایمیل هشدار خواهد داد و در مرحله سوم مسدودیت سایت ونهایتا تشکیل پرونده قضایی برای گردانندگان سایت انجام می‌شود.

 رئیس پلیس فتا در ادامه گفت: برابر آمار 12 ماهه بالغ بر17 هزار پرونده تشکیل شد که در مقایسه با سال گذشته 24 درصد جرائم  افزایش یافته است و 88.5 درصد پرونده‌ها کشف و 75 درصد کشفیات مربوط به پرونده‌های 94 است و مابقی برای سال‌های گذشته است.

 سردار هادیانفر افزود: کشفیات 16 درصد رشد دستگیری 6.9 درصد کاهش داشته و 10 هزار مجرم فضای سایبر دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتا در خصوص جرائم برداشت غیر مجاز از حساب مردم ادامه داد: 34.8 درصد جرائم مربوط برداشت غیر مجاز از حساب است و 100 درصد برداشت‌ها از 33 بانک بوده است.

وی افزود: بانک‌ها با روش اشتباه باعث شد مجرمان سوء استفاده کنند.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: نشر و اخاذی  و هتک حیثیت 79 درصد، مزاحمت‌های اینترنتی 190 درصد ، نشر فیلم‌های خصوصی و خانوادگی افراد 90 درصد رشد داشته است.

 وی گفت: 823 تن در سال جاری شناسایی و دستگیر و باند مجرمان انهدام شد معمولا اعضای باند‌ها بیش از 2 تن بودند در 45 فقره پرونده پس از دستگیری مجرمان مجددا پرونده باز و شکایت دیگری هم از استان‌های دیگر شکایت خود را مطرح کردند که نهایتا مشخص شد مجرمان که معمولا اعضای یک خانواده بودند به صورت شبکه‌ای در چند استان فعالیت مجرمانه دارند.

وی بیان کرد: بیشترین جرم‌ها به ترتیب در استان‌های تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان بوده و کمترین وقوع جرم در فضای سایبری در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، همدان و شرق تهران است.

سردار هادیانفر در خصوص شناسایی سایت‌های تروریستی اظهار داشت: با 3 هزار و 77 صفحه غیر اخلاقی در شبکه اجتماعی همچون تلگرام برخورد شد و 310 صفحه مربوط به گروه‌های تروریستی شناسایی شد که 252 مورد آن در خارج از کشور فعال بودند که اقدامات لازم در خصوص حذف و غیر فعال شدن این صفحات و سایت‌ها صورت گرفت.

وی در تشریح جزئیات یکی از پرونده‌های کلاهبرداری تلفنی پرداخت و گفت: با پیگیری‌های انجام شده و بررسی‌های ماموران، با باندی مواجه شدیم که دارای 23 عضو بود و بیش از 80 درصد از اعضای آن نیز داخل زندان بودند و احکام سنگینی داشتند؛ به طوری که 11 نفر از آن‌ها به دلیل ارتکاب به جرایم مختلف به اعدام محکوم شده و در واقع چیزی برای از دست دادن نداشتند.

سردار هادیانفر با بیان این‌که اعضای این باند اقدام به کلاهبرداری 80 میلیارد تومانی از 11 هزار نفر کرده بودند، بیان کرد: البته پیش‌بینی می‌شود که تعداد شاکیان به 14 هزار نفر افزایش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار