زنجان؛

جاذبه های شگفت انگیز در دل ماهنشان

جاذبه های تاریخی و گردشگری ماهنشان مربوط به دوران تاریخی پیش از میلاد می باشد که قدمت آنها به 5000 سال پیش میرسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ ماهنشان نام منطقه ای است در جنوب غربی استان زنجان که در فاصله حدود 100 کیلومتری از این شهر قرار گرفته است ماهنشان شهری پر رمز و راز است که چند هزار سال پیش محل حکمرانی قوم ماد بوده است این شهر آثار و بناهای تاریخی و مذهبی و طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است

مسئول میراث فرهنگی ماهنشان گفت: تعداد آثار تاریخی موجود در بخش انگوران ماهنشان در مجموع 90 مورد است که 43 مورد آن ثبت شده و 47 مورد آن نیز غیر ثبتی می باشد.

میرزا یی پور افزود: وجود 6 اثر ثبتی در فهرست آثار ملی کشور در خود روستای انگوران ،آثاری ازدوران اسلام ودوران تاریخی برنز،آهن، هخامنشی،سلوکی واشکانی حکایت دارد.

وی ادامه داد :مهم ترین آثار منطقه ی انگوران مقبره ی مولانا همتی انگورانی مربوط به قرن 10 هجری، قلعه ی گنجعلی بیک در روستای گنج آباد،قلعه ی یاستی در روستای یاستی قلعه مربوط به دوره ی ساسانی،منطقه ی گردشگری و طبیعت سر سبز قزلو، خور جهان و روستای زیبای انگوران از جاذبه های مهم گردش پذیر این مناطق به شمار می رود.

مسئول میراث فرهنگی ماهنشان اضافه کرد :از دیگر پدیده های طبیعی منطقه ی انگوران، می توان به کوه و تخت بلقیس،معادن انگوران که مهم ترین نقش را در کارگاه های صنعتی وجذب توریست ایفا میکند اشاره کرد.

میرزایی پور افزود:همچنین قلعه های تاریخی موجود در منطقه ی انگوران مانند قلعه ی جوق سیاه منصور و غار زاغی دره سی در روستای قره دره نیز آثار مهم منطقه می باشد.

وی با اشاره به اینکه منطقه ی حفاظت شده ی انگوران از مناطق مهم نمونه ی گردشگری میراث فرهنگی کشور محسوب می شود ادامه داد: ازچشمه های مهم این منطقه نیز می توان به چشمه های آب گرم روستای میانج و حلب اشاره کرد.

مسئول میراث فرهنگی ماهنشان در ادامه بیان کرد: دود کش جن یکی دیگراز جاذبه های گردشگری ماهنشان است، نام علمی این پدیده های طبیعی با ارزش Hodo (هودو) می باشد که این هودوها بیشتر در غرب رودخانه ی می سی سی پی و شرق کوه های راکی آمریکا و کانادا بیشتر به چشم می خورد،که محلی ها به دلیل شکل عجیب این جاذبه طبیعی آن را دود کش جن نامیده اند.

میرزایی پور همچنین افزود : یک نمونه از این دودکش ها در منطقه ی برایس کنیون آمریکا می باشد که تصاویر آن بسیار مشهور است.

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.