کتابخانه پدیده‌ای وارداتی و لوکس نیست/ نیشابور پایتخت کتاب ایران شد

کتابخانه‌ها در شهر و روستا سرچشمه همیشه جوشان دانش و بصیرت هستند و پدیده‌ای وارداتی و لوکس نیست.

کتابخانه پدیده‌ای وارداتی و لوکس نیست/ نیشابور پایتخت کتاب ایران شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه دومین جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستار کتاب با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی ایران، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عرض ارادت ویژه‌ای به روستاییان سخن خود را آغاز کرد و گفت: کتابخانه‌ها در شهر و روستا سرچشمه همیشه جوشان دانش و بصیرت هستند. کتابخانه پدیده‌ای وارداتی و لوکس نیست. ایرانیان در طول تاریخ با کتاب مانوس بودند همیشه دارای کتابخانه بوده‌اند.
 
وی ادامه داد: ما امروز شاهد یک جوشش عظیم در روستاها هستیم که با همت خود روستاییان و عشایر آغاز شد. به سرانجام رسیدن این حرکت باعث افتخار ماست.
 
جنتی در ادامه افزود: وجود کتابخانه ها در روستاها تنها یک کتابخانه نیست بلکه یک حرکت فرهنگی و هنری به ویژه اجتماعی است که موجب جذب جوانان و موجب پایداری روستاها در عرصه فرهنگ خواهد شد.
 
وزیر فرهنگ در ادامه گفت: در این دوره با توجه به نقش و جایگاه عشایر در اختتامیه این برنامه می‌توان به مشارکت‌های نهادهای دولتی و غیر دولتی و نیز بنیاد ملت اشاره کرد که باعث پیشرفت کتابخانه‌ی در روستاها می‌شود.  
 
سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جشنواره روستاها و دوستاران کتاب و پایتخت کتاب ایران دومین ایستگاهش را می‌گذراند.این اتفاق با اهدافی از جمله ایده‌ها و برنامه‌های برتر با ضمانت اجرایی بالا بوده است همچنین فرصتی پدید آورد تا بخش‌های دولتی و حوزه‌های خصوصی در هم‌افزایی با یکدیگر در ارتباط با زیرساختهای نشر و کتاب و کتابخوانی ایفای نقش کند.

صالحی در ادامه افزود: امروز که در ایستگاه دوم قرار داریم در مقایسه با نقطه شروع تفاوت‌های امیدوارکننده‌ای می‌بینیم به عنوان مثال در جشنواره سال گذشته 64 شهر حضور داشتند اما امسال تعداد آن ها به 99 شهر رسید همچنین سال قبل 640 روستا شرکت کردند و اما امسال شاهد حضور بیش از 800 روستا در این رقابت بوده ایم علاو ه بر این‌ها در سال گذشته حوزه عشایری در کار نبود و امسال این حوزه نیز افزوده شد.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به داوری‌های دقیق گفت: امسال برنامه‌هایی که مورد داوری قرار گرفتند با معیارهای دقیق و ریزبینانه ای ارزیابی شدند.همچنین برنامه های امسال بهتر از سال گذشته بود و این نشان می‌دهد ما قدم‌های رو به جلویی را در این راستا برداشته‌ایم.

وی در خصوص اهداف جشنواره گفت: این جشنواره می‌خواهد به زیرساخت های حوزه کتاب و نشر در سطح عمومی کمک کند به عنوان مثال در سال  گذشته اهواز پایتخت کتاب ایران شد زیرا این استان در یک بازه زمانی 2 ساله توانست از رتبه 20 در تولید کتاب به رتبه 10 برسد همچنین از لحاظ تیراژ کتاب به بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

سید عباس صالحی در پایان خاطر نشان کرد: حمایت بنیاد ملت از شهرها و روستاها جهت حمایت کتاب و کتابخوانی را نمی‌توان نادیده گرفت.

سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی نیز به دولت روحانی و دوسال فعالیت آن اشاره کرد و گفت: دولت آقای روحانی در دوسال اخیر فضای فرهنگی را باز کرده است که باعث همدلی و همنوایی اصحاب فکر فرهنگ و اندیشه در سطح ملی شده است. این همنوایی و حرکت را در انتخابات شاهد بودیم ، نقش نخبگان را در بسیج عمومی نباید نادیده گرفت چراکه نقش مهمی در بسیج ملی داشتند.

وی ادامه داد:دولت همیشه تدبیر کننده،حمایت کننده و سیاست گذار خوبی بوده است اما قطعا مجری خوبی در عرصه فرهنگ نخواهد بود.
صالحی امیری با اشاره به رقابت سالم در این زمینه گفت:برای اینکه این حرکت تصویر و نمادی از ملیت و فرهنگ کشور ما باشد باید رقابتی سالم و سازنده شکل بگیرد.

صالحی امیری با بیان نقش نخبگان و حمایت از آنها بیان کرد:نباید نقش نخبگان و اندیشمندان را در رسیدن به این هدف نادیده بگیریم.توجه اساسی به منزلت فرهیختگان و نخبگان از ارکان اصلی این دولت است.من امروز این باور را دارم که ترس به امید،بداخلاقی به مهربانی،آزردگی به دلجویی،بی حرمتی به حرمت داری،انتقام جویی به همدلی تغییر کرده است.

گفتنی است؛ در این مراسم شهر نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران معرفی شد. بوشهر و شیراز هم گزینه‌های بعدی بودند. همچنین روستای «رمین» از سیستان و بلوچستان به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار