دی میستورا: برخی به جای راه حل سیاسی، به دنبال راه نظامی در سوریه هستند

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، اعلام کرد برخی طرف‌ها ادعا می‌کنند در پی یافتن راه حل برای بحران سوریه‌ هستند اما در عمل، برای راه حل نظامی تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ استفان دی میستورا در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار درباره بحران سوریه گفت: من نسبت به همکاران سابق خود مزیتهایی دارم. نخست اینکه، شورای امنیت سازمان ملل در آن زمان کاملاً تقسیم شده و به بن بست رسیده بود. اما بعد دو قطعنامه به اتفاق آرا در شورای امنیت (در مورد سوریه) تصویب شد. در زمان آنان، گروه تماس وجود نداشت. آیا هرگز می‌توانستید تصور کنید که عربستان، ایران، آمریکا و روسیه برای بحث درباره سوریه هفت ساعت در اتاقی در وین در کنار هم باشند؟ این‌ها پیشرفت‌های جدیدی هستند. 

وی افزود: ما به تعهد کسانی نیاز داریم که (در این مناقشه) حرفی برای گفتن دارند و دارای نفوذ هستند. پنج سال مناقشه تصادفی به وجود نیامده است. بسیار از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در آن دخالت دارند. آن‌ها ادعا می‌کنند که راه حل فقط سیاسی است اما در عمل، برای راه حل نظامی تلاش می‌کنند. 

دی میستورا در بخش دیگری از سخنانش درباره سرنوشت رئیس جمهور سوریه نیز تصریح کرد: ما چندین بار به این مورد اشاره کرده‌ایم و نمی‌دانم چرا در مورد آن انسجام نداریم. ما می‌گوییم فرض بر این است که این قضیه -که متعلق به سوریه می‌باشد- جزو راه حل است. چرا آنچه را که قاعدتاً باید مردم سوریه درباره آن تصمیم بگیرند، ما از قبل بیان کنیم؟ البته زمانی که آنان آزادی و فرصت بیان مسائل را داشته باشند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره رعایت نشدن آتش بس در سوریه نیز اظهار داشت: در مدت ۴۵ سال فعالیت و ۱۹ مورد مناقشه، حتی یک مناقشه را نیز ندیده‌ام که ترک مخاصمه یا آتش بس به طور معجزه آسایی از‌‌ همان روز اول رعایت شده باشد. هزاران سلاح و نود و شش گروه جنگجوی مختلف در سوریه وجود دارد. مسلماً به لطف این آتش بس، تغییری در نحوه رفتار به وجود آمده است. 

وی افزود: آمریکایی‌ها و روس‌ها هماهنگ با هم تلاش می‌کنند تا حوادث را مهار کنند. اما به گونه‌ای تلاش می‌کنیم که دو ضامن (این آتش بس) یعنی آمریکا و روسیه و طرفهایی که با آن‌ها مرتبط هستند، بتوانند حوادث را مهار کنند تا شیوع پیدا نکنند. سپس آتش بس می‌تواند برقرار شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار