ارومیه؛

ضرورت آمادگی جوامع محلی و گرو ههای مردمی در مقابله با مخاطرات طبیعی و سوانح

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بر ضرورت افزایش آمادگی جوامع محلی و گرو ههای مردمی در مقابله با مخاطرات طبیعی و سوانح تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز ارومیه ؛ دکتر هوشنگ عطاپور در هشتمین جلسه کارگروه تخصصی سازمان های مردم نهاد مدیریت بحران استان که با حضور اعضای این کارگروه در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی جوامع محلی برای ایجاد آمادگی و مقابله با بلایا و بحران ها مهمترین هدف و ماموریت کارگروه سازمان های مردم نهاد مدیریت بحران استان است.

وی افزود: در همین راستا در سال آتی، برنامه ها و اقدامات اساسی مانند مانور و دوره های آموزشی برای توانمندسازی سمن ها و جوامع محلی که توسط دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی استان ایجاد شده، برگزار خواهد شد.

در تلاش هستیم میزان آمادگی عمومی برای مقابله با مخاطرات طبیعی را به حداکثر برسانیم

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در ادامه با بیان اینکه کشور ما جزو مناطق بلاخیز در دنیاست گفت: علی رغم بالا بودن میزان مخاطرات و بلایای طبیعی در کشور، متاسفانه آمادگی مردم و خانوارها برای مقابله با این نوع بحران ها، بسیار پایین است؛ بنابراین درصدد هستیم با افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه مدیریت بحران در استان و آموزش جوامع محلی و خانوارها بویژه در مناطق دارای ریسک بالای آسیب پذیری، میزان آمادگی عمومی برای کنترل و مقابله با بحران ها را به حداکثر برسانیم.

رئیس کارگروه تخصصی سازمان های مردم نهاد مدیریت بحران استان ادامه داد: باید آموزش های مرتبط با مدیریت بحران را با کمک دستگاههای اجرایی و فرهنگی بویژه صدا و سیما و رسانه ها در بطن جامعه و در میان مردم ارائه کنیم؛ چرا که بدون تردید با ایجاد آمادگی در مردم، می توان میزان آسیب های ناشی از مخاطرات را به حداقل رساند.

افزایش تعداد سمن های فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در استان

عطاپور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت و تبریک هفته منابع طبیعی گفت: امروز شاهد هستیم که در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشور خودمان، برخوردهای خصمانه ای با طبیعت و محیط زیست صورت گرفته و با برداشت های بی رویه و استفاده های غلط، منابع طبیعی، مراتع و محیط زیست در معرض نابودی قرار گرفته است.

وی افزود: در این شرایط و در برهه کنونی، اگر نتوانیم از منابع طبیعی و آبی درست استفاده کنیم، بدون تردید نسل های آتی بخاطر کمبود و فقدان منابع، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد و حتی احتمال بروز جنگ بر سر منابع نیز وجود دارد.

عطاپور با بیان اینکه در تلاش هستیم تعداد سمن های فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست را در استان افزایش دهیم نیز گفت: با کمک سازمان های مردم نهاد بویژه سمن های زیست محیطی می توان دولت ها و حاکمیت ها را بیش از پیش متوجه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست نمود که این امر در استان آذربایجان غربی نیز در حال اجرا و پیگیری است.

با جدیت برنامه های مربوط به آموزش و توانمندسازی سمن ها را دنبال می کنیم

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در روند توسعه گفت: در هر جامعه ای که مردم در امور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سایر زمینه ها مشارکت داشته اند، توسعه پایدار در آن جامعه حاصل شده و هر جا که دولت به تنهایی و بدون مشارکت مردم وارد عمل شده، نتیجه مطلوب حاصل نشده است؛ فلذا ما نیز در استان معتقد به اصل مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت و توانایی سمن ها در امور مختلف هستیم و با جدیت برنامه های مربوط به افزایش تعداد سمن ها و آموزش و توانمندسازی آنها را دنبال می کنیم.

در این جلسه همچنین، نمایندگان کمیته امداد امام خمینی(ره)، دانشگاه علوم پزشکی و سپاه شهدای استان، گزارش عملکرد خود را در رابطه با ایجاد و آموزش سازمان های مردم نهاد مدیریت بحران ارائه نمودند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.