ثبات بازار ارز در 2 سال گذشته/ تلاش در جهت رفع موانع کسب و کار

نهاوندیان گفت: عزم دولت این است که موانع بهبود محیط کسب و کار را بردارد و به همین سبب قانون مستمر فضای کسب و کار تثبیت شده و دو اصل شفافیت و رقابت مورد توجه قرار گرفته است.

ثبات بازار ارز در 2 سال گذشته/ تلاش در جهت رفع موانع کسب و کاربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: در تاریخ روابط ایران و اروپا و برخی شرکت‌های شرکت‌کننده در این همایش نقطه عطفی است که می‌تواند به درک درستی از شرایط فعلی کمک کند.

وی افزود: در گذشته مذاکراتی ما با شرکت‌های اروپایی داشتیم که همواره توصیه کردیم تحریم‌ها برطرف خواهد شد و خود را برای شرایط پس از تحریم آماده کنید چرا که در آن زمان نمی‌توانید خود را برای اقتصاد و پتانسیل ایران آماده کنید.

نهاوندیان با اشاره به اینکه برخی کشورها مشق شب خود را خوب نوشتند اشاره کرد و گفت: در این میان برخی کشورها که توانستند خود را در شرایط تحریم خود را برای اقتصاد و پتانسیل ایران ا آماده کردند توانستند پس از برجام به قرارداد برسند اما اکنون آنهایی که نتوانند از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کنند شاید زمانی متوجه اقتصاد و واقعیت ایران باشند که دیگر فرصتی برای آنها نباشد.

وی با اشاره به این که بسیاری از موسسات تحقیقاتی قرن 21 را قرن آسیایی لقب دادند بیان داشت: در میان اقتصاد آسیا و جهان بسیاری از موسسات تحقیقاتی درمیان اقتصاد آسیا و جهان ایران را دو سه دهه پیش رو به عنوان پرپتانسیل‌ترین اقتصاد نوظهور برشمردند و گفتنی است که کمتر اقتصادی است که برای آن متوسط رشد شش درصدی را در نظر بگیرند ام این امر واقعیتی است که در مورد اقتصاد ایران پیش روی ما است هر چند به هدف برنامه‌ریزان اقتصادی کشور متوسط رشد 8 درصدی است که این امر کاملا شدنی است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران بزرگترین منابع انرژی جهان را داراست اظهار داشت: ایران جایگاه ممتازی در معادن، فولاد و صنایع معدنی و موقعیت جغرافیایی نیروی انسانی دسترسی به بازار و ... دارد اما می‌خواهم تأکید کنم در آنچه که بخش خصوصی و سیاست‌گذاران عزم دارند فضای آینده را بر اساس آن ترسیم کنند.

** سیاست اقتصادی مقاومتی دو روی سکه دارد
وی با بیان اینکه نخستین محور ترسیم فضای آینده بر اساس رویکرد تعامل سازنده با جهان است یادآور شد: رویکرد تعامل سازنده با جهان برای نخستین بار از سوی رهبر نظام اعلام شد و اما هر کسی که دست دوستی با ایران دراز کند ما با آنها همکاری می‌کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: سیاست اقتصاد مقاومتی دو سر دارد به طوری که یک روی آن به درون‌زا بودن و روی دیگر برونگرا بودن اشاره دارد و از سویی برای تقویت بنیه اقتصادی با حفظ رابطه با جهان همواره به این محورها توجه داریم چرا که رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست جمهوری این سه محور را اعلام کرده و اکنون با این رویکرد توانستیم بر توافق هسته‌ای به یک نتیجه برد- برد برسیم.

نهاوندیان در خصوص انتخابات اخیر اظهار داشت: مردم در انتخابات اخیر حضور باشکوهی داشتند و ما فکر می‌کنیم با ادامه این مسیر و رویکرد به یک نتیجه و برد وسیعی در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی و ... دست یابیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به رویکرد توانمندسازی بخش خصوصی در ایران گفت: در واقع این رویکرد در ایران مخالف ندارد به طوری که همه جناح‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که باید از دولت سالاری فاصله بگیریم و مدیریت و تصدی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از طرفی دولت تدبیر و امید نیز در این امر جدی است و به همین خاطر شرکای خارجی را برای همکاری به ایران دعوت کرده است.

** رفع موانع بهبود محیط کسب و کار الزامی است
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به رویکرد بهبود محیط کسب و کار بیان داشت: در گذشته ایران یک بوروکراسی طولانی در فعالیت‌های اقتصادی شکل گرفته حتی اکنون عزم دولت این است که موانع بهبود محیط کسب و کار را بردارد و به همین سبب قانون مستمر فضای کسب و کار تثبیت شده و دو اصل شفافیت و رقابت مورد توجه قرار گرفته است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در معاملات اقتصادی شفافیت مورد تأکید است اشاره کرد و گفت: اکنون که قرار است کارها به بخش خصوصی واگذار شود باید گفت که بایستی معاملات بر اساس شفافیت، رقابت و قیمت کم و کیفیت بالا باشد و در این میان وظیفه دولت ایجاد فضای رقابت و حراست از آن است.

وی با بیان اینکه مقابله جدی دولت و نظام با فساد و رانت است بیان کرد: اکنون گشایشی که حاصل شده و قراردادهایی که منعقد شده بر اساس شفافیت است چرا که هیچ گونه پرداخت در معاملات اقتصادی نباید غیرشفاف باشد.

** بازار ارز در 2 سال گذشته باثبات بوده است
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در دو سال و نیم گذشته باثبات‌ترین اقتصاد را داشته‌ایم یادآور شد: با توجه به شرایط تحریم و شوک کاهش قیمت نفت ایران باثبات‌ترین بازار ارز و ... را داشته در حالی که بسیاری از کشورها با شوک کاهش نفت شرایط بسیار نامساعدی را پشت سر گذراندند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه ایران از نظر داخلی شرایط بسیار ممتازی را دارد بیان کرد: با توجه به انکه ناامنی‌های مختلفی در بسیاری از کشورهای منطقه وجود دارد اما خدا را شاکریم که در این میان ایران اسلامی مطلوب‌ترین شرایط را دارد.

وی با اشاره به شرایط خروج از تحریم بیان کرد: در حال حاضر که دروازه‌ها گشوده شده برخی‌ها تصوراتی مبنی بر برگشت تحریم‌ها دارند اما باید گفت که اگر قرار بود تحریم‌ها برگردد این همه مذاکرات طولانی برای چه بود به طوری که طرفین مذاکرات طولانی به نقطه‌ای رسیدند که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه شرایط نداشتند و اکنون که ایران به هر آنچه که خواسته رسیده و حق هسته‌ای خود را ثبت کرده و به جهانیان ثابت کرده که ایران قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای نداشته لذا دیگر انگیزه‌ای برای برگشت به گذشته ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار