در خطبه‌های نماز جمعه تهران عنوان شد

آیت‌الله خاتمی: همه کدورت‌های انتخاباتی را کنار بگذارند/نباید شورای نگهبان و وزارت کشور را زیر سوال برد

خطیب نماز جمعه تهران گفت: باید کدورتهای انتخابات را کنار بگذاریم، ممکن است اختلافات کلی باشد، اما راهش جنجال نیست و باید آنها را از راه قانونی پیگیری کرد.

آیت‌الله خاتمی: باید در دوران پسا انتخابات تقوای سیاسی داشته باشیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های امروز نماز جمعه درباره الگوی زندگی اسلامی برای مردم گفت: اگر بخواهیم آنطور که امام علی (ع) خواسته است زندگی کنیم باید در تمام عرصه‌های زندگی متدین باشیم و در حقیقت حلال و حرام را از هم جدا کنیم. کسی که مرز بین این دو را نداند اصلا دین‌دار نیست.

خاتمی با اشاره به تقوای عمومی در جامعه گفت: ائمه جمعه باید مردم را به تقوا و دینداری دعوت کنند اما این نوع از تقوا جدا از جامعه نیست و ما باید آگاه باشیم که با تقوای سیاسی رفتار درستی در دوران پس از انتخابات داشته باشیم.

وی با اشاره به فضای پساانتخاباتی در جامعه گفت: نکته اول این است که باید کدورتهای انتخابات را کنار بگذاریم، ممکن است برخی کدورت‌ها  و اختلافات کلی باشد، اما راهش جنجال و ایجاد ناآرامی در جامعه نیست و بایدآنها را از راه قانونی پیگیری کرد.

عضو هیئت رئیسهٔ مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به لطف خدا در کشوری زندگی می کنیم که مردم می توانند آزادانه در آن نماینده خود را انتخاب کنند. در گذشته و در رژیم طاغوت لیست نمایندگانی که می‌خواستند در انتخابات شرکت کنند، توسط ساواک تهیه می‌شد و به دست نخست وزیر می‌رسید. در نهایت این لیست به شاه کشور داده می شد و او بود که تشخیص می داد چه کسی نماینده شودو چه کسی به مجلس راه پیدا نکند، اما پس از انقلاب سال 57 ملت ما آزادانه نمایندگان خود را در خانه ملت انتخاب می کنند.

آیت الله خاتمی درباره حماسه هفتم اسفند ماه اظهار کرد: خدارا شکر در روز جمعه جشن سیاسی در کشور برپا شد و خوب نیست که این شیرینی را با تلخی کدورت از بین ببریم. قرآن در اینباره می گوید یکی از خصوصیات بهشتی‌ها این است که هیچ کینه ای در دل ندارند و انشاالله به کنار گذاشتن کینه ها جامعه ما نیز بهشتی شود.

وی درباره وظایف افراددر دوران پس از انتخابات گفت: همه باید تلاش کنیم، دل ها به هم نزدیک‌تر شود . حالا باید با پا درمیانی کدورت‌ها کنار گذاشته شود تا فضا تلطیف شود، لازم است به جای راه انداختن جشن پیروزی دل‌ها را به هم نزدیک کنیم. بزرگان هر شهر کاندیداها را دور هم جمع کنند و به همه آنها بگویند حضور شما فارق از راه پیدا کردنتان به مجلس ویا راه پیدا نکردنتان به آن گرمابخش فضای انتخابات بود.

آیت‌الله احمد خاتمی درباره برخی انتقادات نسبت به روند انتخابات گفت: باید بدانیم که نباید نام را در این عرصه تضعیف کنیم، ممکن است شخصی پس از اعلام نتایج به رای نیاوردن معترض باشد که می تواند آن را از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند اما نباید نهادهای قانونی مانند شورای نگهبان و وزارت کشور را زیر سوال ببرد که در نهایت باعث تضعیف نظام شود.

خطیب تهران در ادامه اظهارات خود ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان مقدس رضوی اظهار داشت: آیت الله واعظ طبسی جزء قدیمی‌ترین نمایندگان امام و بعد از آن رهبری بود که در این جایگاه والا تحکیم و ابقاء شد. اگر بخواهیم خدمات آیت الله واعظ طبسی را به قلم بکشیم، کتاب قطوری خواهد شد.


آیت الله خاتمی افزود: آیت‌ الله واعظ طبسی خدایی زندگی کرد و آخرین عمل صالحش شرکت و رای در حماسه 7 اسفند بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درگذشت فرج الله سلحشور کارگردان انقلابی سینما و تلویزیون ابراز کرد: آقای سلحشور هنرمند دینی و اخلاقی بود که فیلمنامه سریال حضرت یوسف (ع) را از دولت سحر وام گرفت. آقای سلحشور فیلمنامه این مجموعه را با گریه و عشق در سحر می‌نوشت و اثر جاویدانی را از خود به جای گذاشت. آقای سلحشور امیدوار بود که فیلمنامه حضرت موسی (ع) را به صحنه بیاورد که اجل به او این اجازه را نداد.

آیت الله خاتمی در ادامه ضمن اشاره به انتخابات مجلس با بیان اینکه این انتخابات در کانون توجه دنیا و قهرا مردم ما قرار دارد، گفت: همیشه بعد از انتخابات صحبت می‌شود که چه کسی پیروز و چه کسی شکست خورده است. حقیقت این است که پیروز این انتخابات، نظام جمهوری اسلامی و مردم بودند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با تاکید بر اینکه هر رایی که در صندوق ریخته شد آری مجدد به نظام اسلامی که مظلومانه آماج حملات رسانه‌ای دنیای غرب است، بود خاطرنشان کرد: در انتخابات پارلمانی کشورهای غربی که دم از دموکراسی می‌زنند، حضور مردم بین 30 تا 50 درصد است، اما مردم ایران با حضور 62 درصدی خود، غربی‌ها را مات و مبهوت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه حضور مردم در پای صندوق‌های رای به مسئولان پیام داشت، گفت: مردم با حضور خود به مسئولان نظام گفتند که ما صادقانه کارمان را انجام دادیم که باید از این مردم تشکر کرد.

آیت الله خاتمی در همین باره اضافه کرد: تشکر از مردم، خدمت به مردم، پاکدستی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانگان، منش ساده زیستی، داشتن فرهنگ این مردم که می‌گویند مرگ بر آمریکا، است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه تشکر از مردم نفرت از استعمار به خصوص روباه پیر استعمار انگلیس است، ادامه داد: مردم انقلابی و ولایی‌اند. نظام ما تمام امکاناتش را برای تقویت مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی بکار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد تفرقه میان مردم و قوا خیانت به انقلاب اسلامی است، ابراز کرد: همه مردم ما عزیز هستند و همگی در چارچوب ولایت عمل می‌کنند. اگر در جایی کسانی که رای آوردند بگویند که اینها درصد توسعه سیاسی شان 100 بوده و آنجایی که به سلیقه ما عمل نشده نمره 50 یا پایین‌تر از آن بدهند، این‌ها مصداق تفرقه است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه اینگونه اظهارات درست مانند همان حرف‌های سازمان منافقین در اوایل انقلاب است، تاکید کرد: سازمان منافقین در اول انقلاب می‌گفتند انشاءالله مردم آگاه ما به کاندیداهای انقلابی رای خواهند داد، اما وقتی مردم به کاندیداهای آنها رای ندادند، لقب مردم ناآگاه ایران را به ملت اطلاق کردند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه ما همه مردم را عزیز می‌داریم، گفت: مردم نظر خودشان را دادند. برخی یادشان می‌رود که میدان سیاست مانند میدان فوتبال است. گاهی گل می‌زنیم و گاهی گل می‌خوریم. وقتی گل زدید نباید مغرور و وقتی هم که گل خوردید، نباید مایوس شوید.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی براساس چارچوب قانون اساسی در حال اداره شدن است ، گفت: قانون اساسی دارای 4 اصل کلیدی اسلام، ولایت فقیه، جمهوریت نظام و مذهب رسمی کشور است که هیچ‌کس حتی در بازنگری حق تغییر آنرا ندارد.

آیت الله خاتمی در همین باره ادامه داد: هرکسی به مجلس، دولت یا هر نهاد دیگری بیاید، باید در این چارچوب عمل کند. بیگانگان و بازی خورده‌های خارجی و داخلی شان بدانند که با تغییر چهره‌ها استراتژی کلی نظام تغیری نمی‌کند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در ادامه با بیان اینکه انتخابات به تعبیر مقام معظم رهبری مانند میدان امتحانی است، گفت: انتخابات ازمونی برای مردم، مجریان، ناظران و آنهایی که رای آورده یا حتی آنهایی که رای نیاورده‌اند، است.

وی گفت: اگر کسی رای بیاورد و مغرور شود و بگوید که حالا وقت قلع و قمع مخالفین است، این شخص ولو اینکه رای آورده باشد، رفوزه است. از طرف دیگر آن کسی هم که رای نیاورده، بیاید و با مردم و نظام قهر کند و به تضعیف نهادهای آن بپردازد، این بیچاره رفوزه مضاعف است.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: به همه رای آورندگان و آنهایی هم که رای نیاورده‌اند دعوت می‌کنم که خدایی عمل کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به ضرورت پرهیز از حاشیه‌ها و همچنین کار مضاعف، تاکید کرد: همه جا گرانی و اشتغال بیداد می‌کند. چه کسی است که این گرانی‌ها را ببیند و رنج نکشد؟ البته مسئولین هم کار و تلاش می‌کنند، اما وقتی هر بشکه نفت به قیمت 20، 25 و 30 دلار است، این یعنی آنکه قلک ما کم آورده است.

وی با بیان اینکه باید به متن مشکلات مردم بپردازیم، افزود: اینکه بنشیم و بگوییم که مجلس وکیل الدوله است یا ضددوله، نادرست است. مجلس وکیل المله است. وکلای ملت، حل مشکلات مردم را وظیفه خودشان می دانند.

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان، گفت: مجلس خبرگان پنجم مجلسی کاملا ولایی است و به صراحت می‌گویم نیروهایی که رای آورده‌اند، اگر از 4 دوره گذشته ولایی‌تر نباشند، کمتر هم نیستند. مجلس خبرگان پنجم نیز تقویت رهبری است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در پایان با اشاره به اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر تروریستی دانستن حزب‌الله لبنان، گفت: شورای همکاری خلیج فارس گروه مجاهد و مقاوم حزب ‌الله را تروریستی اعلام کرده است. ما از قبل هم اطلاع داشتیم که این کشورها درپی عادی سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی هستند که البته این مسئله اجرای دستور صهیونیست ها است.

وی ادامه داد: به شورای همکاری می‌گویم که با طناب پوسیده رژیم صهیونیستی به چاه نروند، چرا که به سرنوشت آنها مبتلا خواهند شد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه حزب الله لبنان خار در چشم و استخوان در گلوی رژیم صهیونیستی است، تاکید کرد: امنیت لبنان مدیون حزب الله مجاهد و مقاوم است. کشورهای شورای همکاری به عنوان نوکران بسیار حقیر آمریکا و رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند. این کشورها باید بداننند که پای این همکاری‌شان را به طور محکم از سوی ملت‌ها خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نماز جمعه ، خاتمی ، خطبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار