باید کاری برای لیست پیوند انتظار کرد/ لزوم تحت پوشش قرار دادن داروهای پیوند

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادین ایران گفت: لیست انتظار پیوند، هزینه بالای داروهای این بیماری از جمله چالشهای پیوند سلولهای بنیادین در کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،‌اردشیر قوام‌زاده رئیس مرکز تحقیقات خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی در جشن بیست و پنجمین سال بیماری‌های خون سرطان و پیوند سلول های بنیادین ایران که امروز با حضور معاون وزیر بهداشت، معاون پارلمانی ریاست جمهوری،رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر عراقچی معاون وزیر امور خارجه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه حدود 9 مرکز پیوند در کشور وجود دارد گفت: در مرکز پیوند بیمارستان شریعتی سالانه حدود 450 پیوند انجام می‌شود در سایر مراکز کشور نیز حدود 300 پیوند در سال اتفاق می‌افتد. 

این بدین معناست که سالانه حدود 750 پیوند در کشور انجام می‌شود که این تعداد کافی نیست و باید حداقل دو برابر شود تا هم از نظر درمانی و هم از نظر اقتصادی شرایط بهبود یابد. 

وی ادامه داد: اگر بیماران نیازمند پیوند بخواهند برای درمان به خارج از کشور بروند حدود یک میلیارد دلار خرج دارند.  ایجاد مراکز زیاد در حوزه پیوند باعث شکست می‌شود، بنابراین مراکز پیوند باید به صورت قطبی بوده و از نیمه کار کردن بپرهیزند زیرا در این صورت به سرنوشت کشورهایی مانند ترکیه و ژاپن دچار می‌شویم.

قوام زاده با تاکید بر لزوم انجام کار تیمی برای پیوند عنوان کرد: هزینه انجام پیوند برای یک بیمار تالاسمی معادل یک سال هزینه درمان وی است.تاکنون 66 نوع بیماری مختلف بزرگسالان و اطفال شناسایی شده است که برای آنها پیوند انجام می‌شود. همچنین 77 درصد از بیماران پیوندی زنده هستند. 

وی در مورد چالش دارویی حوزه پیوند تصریح کرد: به رئیس سازمان غذا و دارو پیشنهاد می‌شود که داروهایی که 90 درصد اثر بخشی دارند را از همان بدو کار تحت پوشش بیمه قرار دهند. همچنین داروهایی که میزان اثر بخشی آنها پایین است را به همان میزان ارزشگذاری کنند.

رئیس مرکز سلول های خون‌، سرطان و پیوند سلول های بنیادین ایران خاطر نشان کرد: سطح انتظار پیوند درحال حاضر 3 ماه است و متاسفانه در برخی موارد پیوند برگشت داده می‌شود، باید برای این لیست انتظار کاری کرد. کمبود فضا از دیگر مشکلات ما در حوزه پیوند است زیرا در برخی موارد بیماران در راهروهای اورژانس می‌مانند. کمبود پرسنل ازدیگر مسائلی است که باید به آن توجه کرد.


انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار