فروش مکمل ها در باشگاهها و عطاری ها ادامه دارد

با اعلام سازمان غذا و دارو قرار بود تنها مرجع فروش مکمل های غذایی و ورزشی داورخانه ها باشد؛ بنابراین عطاری ها و حتی ورزشگاهها هم حق این کار را ندارند اما اگر گذرتان به عطاری ها افتاده باشد حتما کاغذهایی که انواع مکمل های ورزشی و غذایی را معرفی کرده دیده اید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛   سال 91 پاساژ معظم در خیابان مروی که مکمل های می فروختند بسته شد اما باز برخی مغازه ها فعالیت می کنند و انواع مکمل های ورزشی و غذایی مانند مکمل‌هایی مانند پروتیین‌ها، وِی، ماکسی مایز، امینو اسیدها و کراتین، را به‌عنوان مکمل‌های عضله‌ساز به طور عمده به ورزشگاهها و عطاری هایی می فروشند.
 
همچنین فروش پودر کراتین در باشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها خیلی معمول است و هر چند وزارت بهداشت نسبت به آن هشدار داده است اما باز هم به آسانی امکان تهیه آن وجود دارد.
 
بنابراین مشخص نیست آیا این مکمل ها در کارخانه اصلی ساخته شده است یا خیر؟ آیا در حین حمل از کشور سازنده به ایران محتویات آن کیفیت اولیه را حفظ کرده یا نه؟ چون بسیاری از مکمل ها که برند کشور امریکا را دارند اما در واقع برای کشورهای هند، پاکستان و دیگر کشورهای آسیایی خاور دور و یا آسیای میانه هستند که متاسفانه بعد از بررسی مشخص شده استاندارد نیستند و گه گاه اطلاعیه هایی در این زمینه داده می شود.
 
 
ورزشگاهها مکان عمده مصرف مکمل ها
 
مکملها از آن جهت خطرناک است که کسی مشاوره‌ای به مصرف‌کننده نمی‌دهد و حتی این مکمل‌ها می‌توانند تقلبی باشند. به گفته این مسئول در سازمان غذا و دارو، نيازهاي مکملي مانند کراتين پس از مشورت با متخصصان و صرفا از طريق داروخانه‌ها باید تهیه شود، چرا که در صورت ايجاد مشکل حداقل قابليت پيگيري دارد.
 
 
فرشته مربی یکی از باشگاه‌های ورزشی زنانه در این باره به خبرنگاه سلامت نیوز می‌گوید: تا آنجا که من خبر دارم الان تمام ورزشگاهها این مکمل ها را می فروشند چون داروخانه ها با مجوز سازمان غذا و دارو این مکمل ها را وارد می کنند و برای همین محدودیت دارند و هر برندی را ندارند.
 
 
او می گوید: بیشتر خانم هایی که به باشگاه می آیند انتطار لاغری سریع دارند برای همین در باشگاه‌های زنانه مکمل‌های چربی‌سوز، بیشتر از مکمل‌های عضله‌ساز وجود دارد و برای همین بیشتر طرفدار دارد.
 
 
این مربی در مورد اصل بودن آنها اطلاعی ندارد و می گوید: انواع مکمل ها در باشگاهها وجود دارد و من چون خودم تا کنون استفاده نکردم نمی دانم چه عوارضی دارند و توصیه هم نمی کنم اما برخی از خانم ها خودشان سرخود مصرف می کنند.
 
 
عباس نظری سالهاست به باشگاه ورزشی می رود و با این مکمل ها آشنا است. او در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز می گوید: من هم شنیدم در داروخانه ها باید دنبال این مکمل ها بود اما معمولا همه نوع مکملی ندارند و بعد هم گران هستند.
 
 
او با اشاره به اینکه در باشگاهی که می رود تبلیغ فروش مکمل‌ها وجود دارد ادامه می دهد: به هرحال وقتی بدانی از کجا تهیه می کنی مشکلی پیش نمی آید و اغلب آنهایی که تازه کار هستند چون به دنبال هیکل های عضلانی هستند مشکل پیدا می کنند.
 
 
در دنیا مغازه هایی وجود دارند که تحت عنوان "نوتریشن” در زمینه فروش مکمل ها فعالیت دارند،چون در کشورهای امریکایی و اروپایی علمی به نام فارماکوپینوزی یعنی آشنایی با گیاهان دارویی وجود دارد و مکمل ها که نوعا گیاهان دارویی اند توسط متخصصان این علم تجویز می شود و در واقع مکمل ها در دیگر کشورها در داروخانه ها به فروش نمی رسد.
 
 
دکتر مرتضی صفوی عضو هیات علمی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان در این باره می گوید:باید فروش مکمل ها ساماندهی شود و چنین نباشد که باشگاه ها ،آرایشگاه ها و سوپرمارکت ها و یا داروخانه ها به صورت زیرمیزی و یا رومیزی مکمل ها را به فروش برسانند و سازمان معینی آنها را کنترل نکند.
 
 
وزارت بهداشت چه می گوید؟
 
خطرات و عوارض این مکمل ها سبب شد تا وزارت بهداشت دست به کار شود و واکنش تند نشان دهد. امیرحسین جمشیدی مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو که باشگاه‌ها را به برخورد قانونی تهدید کرده، به میزان واردات مکمل‌ها اشاره می‌کند و میگوید: ‌سال گذشته حدود ٩٨‌میلیون یورو واردات داشتیم که این میزان نسبت به سال‌های قبل بسیار پایین‌تر است، اما تنوع آن بیشتر است.
 
 
او درباره نحوه مدیریت در زمینه وضع مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی و سالن‌ها بدنسازی زنانه، به ایسنا توضیح بیشتری می‌دهد: با همکاری ای که بین سازمان غذا و دارو و وزارت ورزش صورت گرفته، به‌شدت با عرضه مکمل‌ها به‌ویژه مکمل‌های غیرمجاز برخورد خواهیم کرد.
 
ما اصلا در زمینه مکمل‌های ورزشی که در باشگاه‌ها عرضه می‌شود، شوخی نداریم چرا که از این طریق از جوانان ما سوءاستفاده می‌شود. در همین زمینه برای انجام اقدامات نظارتی در باشگاه‌ها با وزارت ورزش جلسه‌هایی را برگزار کرده‌ایم و به نتایجی نیز رسیده‌ایم. این اقدامات نظارتی از ابتدای‌ سال آغاز شده و طی چند روز آینده اقدامات دیگری در زمینه نظارت آغاز می‌کنیم.
 
 
او به یکی از موارد مصرف مکمل تقلبی اشاره می‌کند و می گوید: چندی پیش جوان ٢٠ساله‌ای را در بیمارستان دیدیم که چندین عمل جراحی روی او انجام گرفته بود. خانواده این جوان از مربی باشگاه بدنسازی او شکایت کرده بودند. زمانی که فهرست فرآورده‌ها و مکمل‌هایی را که مربی به این جوان داده بود، دیدیم، ٣ فرآورده هورمونی و داروهای شیمیایی کاملا غیرمجاز در آن بود و ٥ مدل هم مکمل ورزشی داشت که هیچ‌کدام از آنها مجوز نداشتند. بنابراین بحث مکمل‌های عرضه شده در باشگاه‌های ورزشی، مهم است و ما به‌شدت پیگیر آن هستیم.
 
 
همچنین احمد آریایی‌نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عرضه و فروش مکمل های بدنسازی غیرمجاز در عطاری ها و باشگاه های ورزشی، مرگ زودرس را تنها ارمغان این داروها برای جوانان و ورزشکاران می داند.
 
 
نماینده مردم ملایر می گوید: با وجودی که برخی باشگاه‌ها از چگونگی تولید، اصل یا تقلبی بودن مکمل های ورزشی اطلاع دقیقی ندارند اما به مصرف داروهای غیراستاندارد و قاچاق دامن می زنند در حالی که باید مروج سلامت ورزشکاران باشند.
 
 
نظارت مستمر نیست
 
هرچند اکنون سازمان غذا و دارو این مسئولیت را دارد اما دکتر جعفر میرفخرایی دبیر اتحادیه مکمل ها معتقد است مبارزه با مکمل های قاچاق به تنهایی از سوی یک دستگاه ، امکان پذیر نیست چون سازمان غذا و دارو به طور ضربتی در یک دوره اقدام می کند و بعد آن را رها می کند در حالیکه باید مستمر باشد.
او می افزاید: بطورمثال من مکمل غذایی فارماتون را بطور مجاز عرضه می کردم اما قاچاقیان نیز مبادرت به ورود این مکمل از پاکستان و ترکیه به ایران می کردند و در خیابان ناصرخسرو این مکمل ها را پشت ویترین به نمایش گذاشته و می فروختند.
 
دبیر اتحادیه مکمل ها می گوید: سوءاستفاده کنندگان مکمل های قاچاق در بازار آهنگران ناصرخسرو انبار دارند؛ آنها انبار خانه ها در این محل را را اجاره کرده و تبدیل به انبار دارو و مکمل های قاچاق کرده اند.
 
 
میرفخرایی تاکید می کند: متاسفانه همکاری برای کشف این انبارها بین دستگاه ها وجود ندارد مگر آنکه خود مسوول وارد کننده یک دارو یا مکمل درصدد پیگیری این کالاهای قاچاق و معرفی سوء استفاده کنندگان به دادگاه کند.
 
 
پزشکان و مکمل ها  
 
دکتر سیدعلی کشاورز، مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: زمانی که یک ورزشکار تحت فعالیت ورزشی سنگین است و به نوعی نمی‌تواند تمام نیازهای تغذیه‌ای‌اش را در یک مدت کوتاه تامین کند، می‌توانیم استفاده از دو دسته مکمل ورزشی را به او توصیه کنیم. یک دسته از این مکمل‌های تغذیه‌ای، ویتامین‌ها، منابع آهن، کلسیم، پتاسیم و روی، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها هستند.
 
دسته دیگر، مکمل‌های نیروزا هستند که منشأ مغذی‌شان می‌تواند کافئین، جینسینگ، کراتین و کارتینین باشد که دو مورد آخر مشتق از اسیدهای آمینه هستند. البته نکته قابل توجه در اینجا آن است که اگر استفاده بی‌رویه و نابه‌جا از این دسته مکمل‌ها صورت بگیرد، می‌تواند اثرات منفی جبران‌ناپذیری را روی سلامت شخص به جا گذارد.
 
 
طبق اعلام نظر پزشکان مکمل‌های مجاز تنها برای ورزشکاران حرفه‌ای و در مقاطعی که در اوج فعالیت‌های ورزشی و عضله‌سازی هستند، توصیه می‌شود. با این حال ورزشکاران نباید از یاد ببرند که مصرف بی‌رویه این داروها می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و نیز افزایش اوره و کراتین (دفع پروتئین) در خون منجر شود و این عوامل نیز زمینه اختلال عملکرد در کلیه‌ها را فراهم می‌کند.
 
منبع: سلامت نیوز
انتهای پیام/
برچسب ها: فروش ، مکمل ، باشگاه ، عطاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.