مشهد؛

توزیع 110 هزار اصله درخت رایگان بین شهروندان مشهدی

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: در آستانه فصل بهار 110 هزار اصله درخت مثمر و غیر مثمر به صورت رایگان بین شهروندان توزیع می‌شود

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ احمدرضا سلامی امروز در نشست خبری روز درختکاری اظهار داشت: ۹۸ میلیارد تومان جهت توسعه فضای سبز مشهد مقدس اختصاص یافته است و از پارسال قطعه زمینی در سطح مناطق مختلف به منظور غرس نهال شناسایی شده و پس از اطلاع‌رسانی به ساکنان منطقه، نسبت به کاشت درخت با حضور شهروندان و خانواده‌های شهدا اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح از هشتم اسفند اجرایی شده است ، ادامه داد: برای این منظور بیش از 30 ایستگاه به توزیع نهال‌های مثمر در سطح شهر می‌پردازد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در خصوص اقداماتی که در مناطق مختلف شهری در این هفته اجرا می‌شود،عنوان کرد: بیش از 11 هزار اصله درخت به نام شهدا طی مراسم‌های مختلفی در سطح مناطق شهر مشهد کاشته خواهد شد.
سلامی افزود: همچنین از دیگر برنامه‌های شهرداری در هفته درختکاری و در آستانه سال جدید اهدای نهال رایگان به شهروندان است که در این بخش 35 مکان در سطح مناطق مشهد 110 هزار اصله درخت را بین شهروندان توزیع خواهند کرد.
وی تاکید کرد: اغلب درختانی که به صورت رایگان به شهروندان اهدا می‌شود نهال مثمر و دارای شناسنامه است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در خصوص کاشت گل در آستانه فصل بهار نیز اظهار کرد:

در آستانه استقبال از بهار 95 تعداد 10 میلیون شاخه گل در این کلانشهر کاشته می شود و المان‌های گل نیز به تدریج در روزهای آینده در سطح شهر توزیع شده و زیبایی‌بخش محیط خواهند بود.

سلامی با اشاره به پیش‌بینی 500 نقطه برای نصب این الما‌ن‌های گل، افزود: پارسال 280 المان گل در شهر نصب شد و امسال شاهد رشد 150 درصدی این المان‌ها به نسبت پارسال خواهیم بود.

سلامی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز از 11.2 به 13 مترمربع افزایش یافته، گفت: از سال 92 تا کنون موفق شدیم 700 هکتار فضای سبز را در مشهد توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه تعداد 513 پارک و بوستان محلی و منطقه‌ای در سطح شهر وجود دارد، گفت: روند توسعه پارک‌ها به ویژه در مقیاس محلی ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد تعداد پارک‌های در مقیاس محله را 400 مورد عنوان کرد و گفت: از آنجا که این پارک‌ها در نزدیک‌ترین محل سکونت شهروندان قرار می‌گیرد، حداقل نیازهای آنان تامین می‌شود و از تعداد سفرها کاسته می‌شود ضمن اینکه امکان تملک زمین‌های کوچک فراهم‌تر است.

سلامی افزود: البته به دلیل تراکم بافت و گران بودن قیمت زمین در مرکز شهر، امکان توسعه افقی وجود ندارد به همین دلیل توسعه پارک‌ها در حاشیه شهر که هنوز زمین کافی برای این منظور دارد، فراهم است.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات لازم برای تملک زمین در محدوده مرکزی شهر برای احداث پارک، عنوان کرد: البته بعضی اوقات نیز بر روی طرح‌هایی چون باغ بام متمرکز می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد به محدودیت آبی منابع آبی اشاره کرد و گفت: استفاده از روش‌های آبخیزداری و روان آب‌های سطحی به ویژه برای آبیاری کمربند سبز جنوبی در نظر گرفته شده است.

سلامی در خصوص نحوه تامین آب برای آبیاری فضای سبز، اظهار کرد: در مطالعات مربوط به فضای سبز، 15 تصفیه خانه محلی فاضلاب در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود خروجی این تصفیه‌خانه‌ها 6.5 میلیون مترمکعب در سال باشد و بخش عمده نیاز مشهد را تامین کند.

وی در بخش دیگری از این نشست در خصوص قطع درختان و جرایم در نظر گرفته شده برای آن بیان کرد: در سال جاری 739 اصله درخت در سطح شهر مشهد قطع شده که از این تعداد 580 اصله درخت بدون مجوز و مابقی با مجوز شهرداری بوده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با بیان اینکه جرایم و عوارض قطع درختان براساس محیط بن درختان محاسبه می‌شود، تصریح کرد: براساس مصوبه سال جاری اگر محیط بن درختان بین 15 تا 50 سانتیمتر باشد اگر درخت با اجازه شهرداری قطع شود شهروند باید 190 هزار تومان پرداخت کند اما اگر بدون مجوز قطع شود شهروندان باید 633 هزار تومان جریمه پرداخت کنند.
سلامی گفت: اگر محیط بن درختان بین 50 تا 100 سانتیمتر باشد قطع با مجوز شهرداری عوارض آن190 هزار تومان و به ازای یک سانتیمتر اضافه 19 هزار و 200 تومان و در صورت قطع بدون مجوز جریمه آن 8 برابر عوارض خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر محیط بن درخت از 100 سانتیمتر بیشتر باشد درخت کهنسال محسوب می‌شود که برای قطع آن با مجوز شهرداری 12 برابر ضریب اعمال خواهد شد اما بدون مجوز شهرداری شهروند باید 7 تا 8 میلیون تومان جریمه پرداخت کند.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در پایان گفت: بیشترین آمار قطع درختان مربوط به ساخت و سازهای شهری است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.