همکاری ایران و هند در ساخت خط لوله‌ انتقال گاز

کارشناسان هندی در سفر به ایران شرایط سرمایه‌گذاری در خط لوله انتقال گاز زیر دریا میان دو کشور را بررسی خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیک تایمز؛ مقامات شرکت دولتی GAIL و شرکت IOL ماه مارس (نیمه دوم اسفند) به ایران سفر می‌کنند تا درباره سرمایه‌گذاری به ارزش 4.5 میلیون دلار در پروژه ساخت خط لوله گاز زیر دریا میان دو کشور مذاکره کنند.

به دنبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شد و شرکت‌های خارجی فرصت یافتند در پروژه‌های سودآور این کشور سرمایه‌گذاری کنند. در این میان بخش نفت و گاز ایران بیش از سایر حوزه‌ها توجه شرکت‌های خارجی را به خود جلب کرد. پس از مذاکره شرکت‌های اروپایی با ایران، شرکت‌های معتبر هندی نیز به تکاپو افتادند تا در بخشی از پروژه‌های گاز ایران مشارکت داشته باشند. 

شرکت‌های هندی امیدوار هستند با احداث این خط لوله که زیر دریا مستقر خواهد بود، بتوانند بخشی از گاز مورد نیاز خود را که از ترکمنستان تامین می‌کنند از همین خط لوله به هند انتقال دهند.

طبق توافق‌های صورت گرفته، قرار است ترکمنستان حجم معینی از گاز را به ایران صادر کند و ایران نیز همین حجم را به هند منتقل کند. خط لوله گاز آسیای میانه، از کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند عبور می‌کند. این خط لوله به طول 1400 کیلومتر از دریای عمان عبور می‌کند تا ایران را نیز به هند متصل کند. برخی منابع آگاه که نامشان فاش نشده است اعلام کردند احتمالا عمان به عنوان یکی از کشورهای غنی از ذخایر گازی نیز به این خط لوله خواهد پیوست. خط لوله مذکور روزانه 31.1 میلیون متر مکعب گاز طبیعی را منتقل خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار