یزد؛

تلف شدن صد و هشتاد رأس گوسفند بر اثر ابتلا به تب برفکی

صد و هشتاد و دو مورد تب برفکی در بین دام های شهرستان بافق مشاهده و گزارش شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بافق از تلف شدن دو رأس گاو و صد و هشتاد رأس گوسفند بر اثر ابتلا به تب برفکی
خبر داد و گفت: بیماری واگیردار تب برفکی در بین دام های شهرستان بافق شیوع یافته  که میزان تلفات در اثر این بیماری در دام های جوان بره، کره و گوساله بیشتر بوده است.
علی نیک با اشاره به اجرای طرح رایگان واکسیناسیون دام ها افزود: در یک ماه گذشته ششصد رأس گاو و بالغ بر ده هزار رأس گوسفند در بافق و روستای مبارکه واکسینه شده اند.
وی بیان کرد: گاو، گاو میش، گوسفند، بز و به طور کلی زوج سم ها به بیماری تب برفکی حساس هستند و ویروس مولد این بیماری از جمله مقاوم ترین ویروس شناخته شده است که می تواند در محیط خارج از بدن دام تا مدت چهل روز در فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت زا باشد.
رییس اداره دامپزشکی شهرستان بافق گفت: برای کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی، انجام واکسیناسیون دام های منطقه لازم است و دامداران باید با مواد ضدعفونی مناسب و مجاز به صورت مدام محیط دامداری را ضدعفونی و از رفت و آمد غیر ضروری خودرو و اشخاص متفرقه به دامداری خود جلوگیری کنند.

علی نیک عنوان کرد: افزودن مکمل درمانی به خوراک دام ها و شستشوی دهان گاوها به دلیل تاول زدن با سرکه از جمله کارهای دیگر است که می تواند از تلفات بیشتر جلوگیری کند.انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار