نوجوانان قد بلند و چاق بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند

تحقیق پزشکان نشان می دهد وزن بالا و اندام بلند قدتر در طول دوره نوجوانی موجب افزایش ریسک بروز نوعی سرطان نادر در سیستم لنفاوی می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نرخ ابتلا به سرطان بافت لنفاوی غیر هادکین در جهان رو به افزایش است و تحقیقات جدید نشان می دهد افزایش روند چاقی از علل دخیل در این زمینه است.
 
به گفته محققان، چاقی و اضافه وزن در دوره نوجوانی از علائم پرخطر در زمینه ابتلا به سرطان لنفاوی غیرهادکین در آینده است. از اینرو این دو فاکتور تنها از عوامل پرخطر برای دیابت و  بیماری های قلبی-عروقی نیستند بلکه بر غدد لنفاوی هم تاثیر دارند.
 
در این مطالعه، محققان ۲,۳۵۲,۹۸۸ نوجوان ۱۶ تا ۱۹ ساله را از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۱ تحت نظر داشتند. در طول این مدت ۴۴ سال هم ۴۰۲۱ مورد ابتلا به سرطان غدد لنفاوی غیرهادکین (NHL) گزارش شده بود.
 
یافته های بیشتر نشان داد اضافه وزن و چاقی در مقایسه با وزن عادی با افزایش ۲۵ درصدی ریسک ابتلا به NHL در سنین بالاتر مرتبط بود. همچنین مشخص شد قد بیش از اندازه بلند و وزن بالا به ترتیب مسئول ۶ و ۳ درصد از نمونه های ابتلا به NHL بود.
 
همچنین طبق این مکانیسم، قد و تغذیه بیش از اندازه در دوران کودکی ممکن است دارای تاثیراتی بر مولکول های التهابی و فاکتورهای رشد باشد که می توانند بر پیشرفت NHL تاثیر داشته باشند.
 
 
منبع:مهر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار