ال مانیتور: آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کند؟

به نوشته المانیتور، در گزارش دیوان محاسبات آمریکا نگرانی‌هایی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در خصوص توافق هسته‌ای این کشور مطرح شده است.

ال مانیتور: آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کند؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ال مانیتور در گزارشی نوشت: دیده‌بان آمریکا  23 فوریه (4 اسفند) در گزارشی ادعا کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تأیید پایبندی ایران به تعهداتش در خصوص توافق تاریخی این کشور با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد.» گزارشی که به سرعت دست‌مایه مخالفان این توافق قرار گرفت.

بنابر اعلام دیوان محاسبات آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر روند اجرای برجام با کمبود منابع مالی و نیرو مواجه است. این آژانس برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران به سالانه 10 میلیون دلار در 15 سال آینده نیاز دارد.

دیوان محاسبات آمریکا در گزارشی مدعی شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی به سایت‌های هسته‌ای ایران نیازمند همکاری مقامات این کشور است. ضمن این که تشحیص فعالیت‌های مخفی این کشور در زمینه ساخت تسلیحات و سانتریفیوژ که ردی از خود برجای نمی‌گذارند، چالش دیگر پیش روی این نهاد بین‌المللی است.

«رابرت باب منندز،» سناتور دموکرات آمریکا، در جلسه‌ای با جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، گفت: این گزارش نشان می‌دهد نهادی که ما روی آن برای بررسی روند این توافق تکیه کرده‌ایم، چندان قابل اعتماد نیست. 

«مارک کرک،» سناتور ایالت« ایلینوی» در سنای آمریکا و از کسانی که علیه توافق ایران رأی داد، با استناد بر این دو گزارش خواهان آمادگی کنگره برای تحریم ایران در صورت تخطی از مفاد توافق شد. او و منندز از افرادی هستند که می‌کوشند قانون تحریم ایران را بار دیگر تصویب کنند.

کرک در بیانیه‌ای در همین خصوص ادعا کرد: قانونگذاران آمریکا از هر دو حزب باید به دنبال ضمانتی باشند که بتواند بر ایران در صورت تخطی از توافق، کاری که بارها در گذشته مرتکب آن شده است، اعمال فشار کند. 

گزارش دیوان محاسبات آمریکا با ابراز نگرانی درباره تعداد نیروی انسانی لازم برای نظارت بر فعالیت‌های ایران به پایان می‌رسد. در این گزارش آمده است: انتظار می‌رود آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های ایران، نیازمند اعزام 18 بازرس متخصص و حدود 36 نفر نیروی دیگر به پایگاه خود در این کشور باشد.

در پایان این گزارش آمده است: وزارت امور خارجه آمریکا برای پرداخت کمکی 191 میلیون دلاری به آژانس در سال 2017 اعلام آمادگی کرده است. این رقم حدود 5 میلیون بیشتر از کمک سال جاری آمریکا به این نهاد بین‌المللی است تا کمبودهای ذکر شده جبران شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار