همدان؛

تركيب مواد شيميايي با مواد سفيدكننده و لك‎بر در هنگام شستشو خطرناك است

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان بر نحوه مصرف درست از شوينده‌ها در آستانه نوروز تأكيد كرد


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجيد حنيفه با اشاره به سنت قديمي نظافت و شستشوي خانه‌ها در روزهاي پاياني سال گفت: در اين روزها علاوه بر آن كه بايد مراقب باشيم دچار حوادثي مانند سقوط از ارتفاع نشويم، بايد توجه داشت كه استفاده نابجا و بدون آگاهي از مواد شوينده و پاك‎كننده‌های شيميايي مي‎تواند خطرهاي جبران‎ناپذيري را به دنبال داشته باشد.

وي به همين منظور نكاتي را براي پيشگيري از مسموميت حاصل از مواد شوينده و پاك‎كننده‎هاي شيميايي و حفظ سلامت افراد در اين روزها ارائه کرد.

دکتر حنيفه اظهار كرد: در هنگام استفاده از فرآورده ‏هاي شيميايي و شوينده در نور كافي برچسب روي بسته‎بندي را مطالعه کنید و سپس نسبت به مصرف اقدام كنيد. استفاده از داروها و مواد شيميايي در تاريكي مي‎‌تواند خطرناك باشد.

وی ادامه داد: در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شوينده و پاك‎كننده، پنجره‌ها را باز كنيد تا هوا در محيط جريان داشته باشد. بسياري از اين تركيبات بخارهاي سمي تولید می‎کنند كه به مخاط دهان، بيني و ريه صدمه می‌رساند.

حنیفه ابراز داشت: در زمان نظافت سطوح و استفاده از تركيبات شوينده و پاك‎كننده از دستكش لاستيكي، كفش جلو بسته و ماسك استفاده كنيد.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان  اضافه کرد: از مخلوط مواد شيميايي مانند جوهر نمك، مواد سفيدكننده و لك‎بر خودداري كنيد. بخارها و گازهاي ناشي از اين تركيب‌ها بسيار سمي و خطرناك است.

حنیفه یادآور شد: بسياري از داروها و محصول‌هاي خانگي مانند جوهر نمك، مواد شوينده و لك‎بر، لاك پاك‌كن، سموم حشره‎كش و جونده‌كش (مانند مرگ موش)، تينر، ضد يخ، بنزين و نفت مي‎توانند در صورت بلعيده شدن و تماس با پوست و چشم و يا در صورت تنفس به علت سمي بودن مسموميت ايجاد كنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريع در آن را ببنديد و آن را دور از دسترس كودكان قرار دهيد.

حنیفه افزود: كيف دستي، ساك خريد و كيسه‌هاي نايلوني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد، ممكن است كودك آن را ببلعد و يا با بازي، آنها را به سر خود كشيده و سبب خفگي او شود.
گفتنی است؛ محصول‎هاي شيميايي و شوينده، نفت، بنزين و داروها بويژه شربت ترك اعتياد متادون را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كنيد. هيچگاه اين فرآورده‎ها را در ظرف مواد خوراكي مانند بطري نوشابه نگهداري نكنيد؛ اين كار سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط كودكان و مسموميت شديد می‌شود.

در صورتي كه كودك شما ماده‎اي غير خوركي را بلعيد با مركز اورژانس 115 و يا مركز اطلاع‎رساني داروها و سموم 1490 تماس بگيريد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.