تبریز؛

عوارض خطرناک مصرف خودسرانه مکمل های ورزشی

معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی گفت: مصرف خودسرانه مکمل ها عوارض خطرناکی به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فرج الهی گفت : با اشاره به مخاطرات استفاده از دارو های نیروزا و مکمل‌های ورزشی غیرمجاز برخورد قاطع با عرضه‌کنندگان خواهد شد.

وی تاکید کرد: نظارت دقیق وزارت بهداشت مانع از فروش مکمل‌های ورزشی غیرمجاز در داروخانه‌ها شده است.

فرج الهی تصریح کرد : مصرف بی رویه مکمل‌های غیرمجاز توسط برخی از ورزشکاران به خاطر افزایش حجم عضله با استفاده بی رویه از این مواد و  بدون توجه به عوارض آنها سلامتی خود را به خطر می اندازند.

وی از توزیع گسترده مکمل های ورزشی غیرمجاز در باشگاه های بدنسازی،  برخی از عطاری ها و فروشگاه های غیرمجاز انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه عده ای سودجو با توزیع گسترده مکمل های نیروزا با جان ورزشکاران بازی می کنند لازم است مسئولان ذی ربط با این افراد برخورد جدی و قاطع داشته باشند.

وی تصریح کرد: با باشگاه های ورزشی و بدن سازی که رسالت اصلی خود را فراموش و بدون توجه به سلامت ورزشکاران اقدام به فروش و عرضه داروها و مکمل های غیرمجاز به ورزشکاران می کنند به شدت برخورد خواهد شد و ورزشکاران هم بدون آنکه از محتوای مواد تشکیل دهنده مکمل های غیرمجاز اطلاعی داشته باشند اقدام به مصرف نکنند چرا که عوارض جبران ناپذیری را به خود و خانواده وارد می کنند.

فرج الهی  بر ضرورت شناسایی و برخورد جدی با قاچاقچیان مکمل های ورزشی غیرمجاز، تاکید کرد و گفت: قسمتی اعظمی از این مواد در لابراتوارهای زیرزمینی و غیرقانونی در کشور ساخته و بسته بندی می شوند و به خاطر عدم کنترل مبادی ورودی و نبود نظارت توسط برخی از عطاری ها، باشگاه های بدنسازی و مراکز غیرمجاز پخش و عرضه می شوند.

فرج الهی با تاکید براینکه داروها و مکمل های ورزشی باید با تجویز پزشک و از داروخانه ها تهیه شود، تصریح کرد: مصرف هر دارویی بدون نظر و تجویز پزشک می تواند به شدت خطرساز باشد و در همین راستا اکثر مکمل هایی که غیراستاندارد عرضه و به فروش می رسند تقلبی و قاچاق است که لازم است ورزشکاران از خرید این داروها خودداری کنند.

معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان افزود : بر اساس مصوبات جلسه کمیته سلامت و نظارت بر اماکن ورزشی آذربایجانشرقی که مقرر بود باشگاههای غیرمجاز با هماهنگی نیروی انتظامی پلمپ شوند ، این روند با شدت و نظارت بیشتری ادارمه دارد.

وی افزود : در حال اقدام برای پلمپ بقیه باشگاههای غیرمجاز هستیم و بر اجرای این امر مهم تاکید داریم و با قدرت به پلمپ باشگاههای غیرمجاز ادامه خواهیم داد.

فرج الهی تصریح کرد : توجه به وضعیت باشگاه های ورزشی و نظارت و بازرسی بیشتر از این اماکن موجب می شود افراد بیشتری به ورزش علاقه نشان دهند و همین امر متضمن سلامت اقشار مختلف جامعه است.

وی به خطرات استفاده از مواد نیروزا و مکمل های غیر قانونی اشاره کرد و گفت:با توجه به اهمیتی که شهروندان به سلامت خود می دهند نصب تبلیغات و پیامدهای هشدار دهنده در باشگاه های ورزشی، استفاده از این گونه مواد خطرناک را کاهش می دهد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.