شهرکرد؛

باغدار مخترع

سعید شیخ سامانی از جمله مخترعین تجهیزات کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری است که موفق به طراحی و ساخت دستگاه پوست کن سبز گردو و بادام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ باغداری، از شغل های پر درد سر به شمار می رود که در آن، کارهایی مانند پوست گیری سبز بادام و گردو، و حتی سم پاشی باغات و ... با زحمت بسیاری همراه است.

پوست گیری سبز بادام و گردو به شکل سنتی، زمان و هزینه زیادی را از کشاورزان می گرفت، تا اینکه سعید شیخ سامانی، اهل استان چهارمحال و بختیاری، با طراحی و ساخت دستگاه پوست کن، این سختی ها را برای کشاورزان و باغداران آسان کرد.

به گفته یکی از باغداران منطقه؛ قبلاً برای پوست گیری سبز بادام و گردو زحمت بسیاری را متحمل می شدند که اسیدی بودن پوست گردو، مشکلات پوستی را هم برایشان ایجاد می کرد.

تا اینکه دستگاه جدا کننده پوست بادام و گردو، هر یک با هزینه بیش از 35 میلیون ریال و طی مدت یک سال، توسط سعید شیخ سامانی باغدار چهارمحال و بختیاری ساخته شد.

سعید شیخ سامانی درباره فکر اولیه این طرح به خبرنگار ما گفت: به دلیل اینکه خودم نیز در بخش باغداری فعالیت می کردم و پوست گیری سبز بادام و گردو زحمت بسیاری داشت، به فکر ساخت دستگاهی افتادم که این کار راحت تر انجام شود.

وی، هدف از طراحی این دو دستگاه، را کاهش زمان پوست کندن گردو و بادام بدون دخالت دست، به سهولت و با سرعت بالا، و جلوگیری از هزینه زیاد، مشکلات و اثرات پوستی و ... این کار عنوان کرد.

شیخ سامانی توانسته با پشتکار زیاد، تولیدات خود را به استان هایی نظیر تهران، همدان، مشهد و شیراز هم ارسال کند، و علاوه بر تولید ادوات باغبانی، با بکارگیری 6 نیروی جوان، سهمی نیز در ایجاد اشتغال داشته باشد.

این مبتکر چهارمحال و بختیاری می گوید: درب کارگاه او در شهر سامان، برای همکاری، به روی تحصیلکردگان این رشته باز است، چرا که معتقد است علم این افراد و تجربه او خواهد توانست محصول کاربردی تری را به بازار عرضه کند.
 
به گفته یکی دیگر از باغداران، با طراحی این دستگاه های پوست کن، هم اکنون در یک روز می توان 300 کیلوگرم تا 6 تن گردو و بادام را بسته به نوع آن، از پوسته سبز جدا کرد.

مجتبی بنیادیان رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری درباره اختراع این مبتکر گفت: اختراع دستگاه پوست کن سبز بادام، در جشنواره رویش کوهرنگ سال 90 و دستگاه پوست کن گردو نیز در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی سال 90 پذیرفته و موفق به کسب درجه 3 اختراعات شدند.

بدیهی است؛ حمایت از این قبیل واحدهای تولید ادوات کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری، از طریق پرداخت تسهیلات و بازاریابی، علاوه بر رونق این کارگاه ها، زمینه اشتغال افراد زیادی را هم فراهم خواهد کرد.

سعید شیخ سامانی، از باغداران شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری است.

شهرستان سامان، از شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری، با بیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.