حفظ داده ها تا پایان عمر بشر با حافظه سوپرمن+عکس

محقان اخیرا به کمک قلم نوری توانستند حافظه ای را بسازند که اطلاعات آن تا ابد سالم باقی می ماند .

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان نسخه هایی از مگنا کارتا، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کتاب شاه جیمز را به صورت دیجیتالی بر روی یک تکه شیشه ای که به عنوان یک "سوپر حافظه ی کریستالی " شناخته شده است ذخیره کردند که ظرفیت این کریستال برای ذخیره حجم زیادی از اطلاعات تا 13.8 بیلیون سال است.

با استفاده از یک روش قلم زنی لیزری، محققان در دانشگاه ساوتمپتون در انگلستان، آرشیو اسناد دانشگاه را به همراه رساله علمی اسحاق نیوتن و رسالات علم اپتیک در یک قطعه  شیشه ای به اندازه یک سکه ذخیره کردند. این دیسک های کوچک می تواند برای میلیاردها سال در حرارت 374 درجه فارنهایت (190 درجه سانتیگراد) سالم بماند و در دمای اتاق تا ابد سالم باقی می ماند.

این یک اتفاق هیجان انگیز است که مابه یک فن آوری شگفت انگیز برای حفظ اسناد و اطلاعات و ذخیره آنها در فضا برای نسل های آینده دست پیدا کرده ایم. 

 پیتر کازانسکی، استاد مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک دانشگاه، در بیانیه ای گفت: این فن آوری می تواند آخرین شواهد و اطلاعات تمدن ما را به صورت امن ذخیره کند و همه اطلاعات و یافته هایی را که  به دست آوردیم هرگز فراموش نخواهند شد.

حفظ داده ها تا پایان عمر بشر با حافظه سوپرمن

کازانسکی و همکارانش برای اولین بار اطلاعت خود را در سال 2013 به صورت 5 بعدی ذخیره سازی کردند که نتایج آن در کنفرانس لیزر و الکترو اپتیک در سان خوزه، کالیفرنیا گزارش شده است. محققان از لیزر فمتوثانیه استفاده کردند که لیزری است که  پالسهای بسیار کوتاه تولید می کند و به منظور ثبت اطلاعات در غالب نانوساختاری است که 5 میکرومتر از هم فاصله دارند.

این نانو قلم قطبی نوری که بر روی شیشه ای حرکت می کند  به گفته پژوهشگران، ترکیبی از یک لنز پلاریزه و یک میکروسکوپ نوری است که برای رمزگشایی پیام ها مورد نیاز است. 

در سال 2013، محققان یک دیسک داده شیشه ای به اندازه  360 ترابایت  ساخته بودند این دیسک ها تا 1832 درجه فارنهایت (1000 درجه سانتیگراد) تحمل دما رو داشتند.

محققان ساوتمپتون کپی از اعلامیه جهانی حقوق بشر را در اوایل فوریه از طرف سازمان فرهنگی (یونسکو) به عنوان هدیه به سازمان ملل متحد در مراسم سازمان ابتکار علمی و آموزشی تقدیم کردند. دانشمندان نام این قطعه ی شیشه ای را "سوپرمن کریستال حافظه " نام گذاشتند که برگرفته از فیلم و کمیک "سوپرمن" است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار