رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی در حاشیه نشست رسانه‌ای سریال «غیرعلنی»:

افتتاح سامانه فیلمنامه‌نویسی، روند بررسی فیلمنامه‌ها را نظام‌مند می‌کند

در گذشته فیلمنامه‌ها ممکن بود به صورت سلیقه‌ای بررسی شوند، اما با این سامانه بررسی طرح فیلمنامه‌ها نظام‌مند می‌شود.

یه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای سریال «غیرعلنی» با حضور مهرداد خوشبخت کارگردان، علی دهکردی، بهاره رهنما، برزو ارجمند، متین ستوده بازیگران، حسین تراب‌نژاد و مهدی حمزه نویسندگان، امین صدیقی رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی، سیفی آزاد مدیر مرکز امور نمایش و والی مدیر طرح و برنامه سامانه ثبت فیلم‌نامه، سمیعی مدیر تولید فیلمنامه‌های مصور مرکز صبا در آمفی تئاتر شبکه پرس تی وی برگزار شد.

این مراسم با سرود ملی و قرائت قرآن آغاز شد. در ابتدای این مراسم دکتر صدیقی رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی، در خصوص افتتاح طرح ثبت فیلمنامه‌ها گفت: با تاکیدی که دکتر سرافراز ریاست صدا و سیما برای داشتن فیلمنامه‌های کامل برای تولید فیلم داشتند، مقدماتی را برای این طرح از قبل شروع کردیم. از طرفی چون همه فیلمنامه‌نویسان دسترسی به مدیران نداشتند و حتی در مراکز استان‌ها برای نویسندگان محدودیت وجود داشت، با افتتاح این طرح سعی دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد. در گذشته فیلمنامه‌ها ممکن بود به صورت سلیقه‌ای بررسی شوند، اما با این سامانه بررسی طرح فیلمنامه‌ها نظام‌مند می‌شود.

وی عنوان کرد: با افتتاح این سامانه می‌خواهیم بانک اطلاعات هنرمندان را شکل دهیم. گام اول را برداشته‌ایم تا همه اطلاعات را در این سامانه گردآوری کنیم. سیمای استان‌ها، مرکز بسیج، مرکز نمایش صدا و سیما و مرکز پویا‌نمایی صبا به مدت دو سال برای این سامانه تلاش داشتند. امیدواریم بعد از اجرای این طرح شاهد تحولی در این عرصه باشیم.

وی در خصوص انتقادهایی که در مورد سریال «غیرعلنی» شده است، گفت: واقعیت این است که در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی قرار بود، در بحث انتخابات سریالی ساخته شود. در نهایت مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی قبول کردند که با فیلمنامه‌ای کامل سریالی را بسازند. پس از اینکه نویسندگان این سریال که توانستند متن کامل را ارائه دهند، تصمیم گرفتیم با تیم رضا جودی و مهرداد خوشبخت مجموعه را آماده کنیم. امیدواریم مطلوب مخاطبان باشد. ما سعی کردیم به بهترین شکل کار را اجرا کنیم؛ اما به هر حال شاهد نقدهای مثبت و منفی هستیم که در کارهای آینده از این نظرات و پیشنهادات استفاده خواهیم کرد.

در ادامه بوالی مدیر طرح سامانه ثبت فیلمنامه‌نویسی سازمان گسترش فیلمنامه‌نویسی بخش‌های مختلف این سامانه جدید را توضیح داد.

بعد از افتتاح طرح سامانه فیلمنامه‌نویسی رضا جودی تهیه‌کننده و مهرداد خوشبخت کارگردان صحبت‌هایی داشتند که بهاره‌ رهنما به عنوان اولین سوال از آقای جودی پرسید که چرا کمتر شاهد حضور شما به عنوان تهیه‌کننده در تلویزیون هستیم؟ وی گفت: بعد از اینکه مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی تصمیم گرفت که این سریال را  من به عنوان تهیه‌کننده کار کنم قبول کردم؛ چرا که فیلمنامه‌ آن کامل بود و شروع و پایان این کار به نود روز هم نرسید. در یک ماهه اول مراحل انتخاب کارگردان و بازیگران را داشتیم. من موافق این هستم که فیلمنامه‌ها کامل باشد. وقتی فیلمنامه‌ها از همان ابتدا کامل باشد، به بهترین نحو می‌توانیم کار خود را پیش ببریم. علی‌رغم گرفتاری که برای پرداخت امکانات بصری فیلم داشتیم، توانستیم سریال را در این مدت کوتاه برای زمان انتخابات آماده کنیم.

خوشبخت کارگردان «غیرعلنی» هم در خصوص سوژه انتخابات و حساسیت این موضوع اظهار داشت: در ابتدای کار فیلمنامه و تهیه‌کننده مرا جذب کرد تا این پیشنهاد را قبول کنم و با حمایت‌هایی که از سوی مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی داشتیم، خوشبختانه سریال به خوبی به سرانجام رسید. چرا که هرچه سریال واقعی‌تر باشد، جذابیت‌ آن بیشتر است.

وی در ادامه عنوان کرد: فیلمنامه‌ کامل، تهیه‌کننده حرفه‌ای که رابط خوبی بین مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی و گروه غیرعلنی بود، از طرفی سلیقه مرکز گسترش هم به ما کمک کرد تا بتوانیم سریال را بدون اصلاحات به پخش برسانیم و اگر کسی بدون شیطنت سریال بسازد ، شاهد اعتراض از طرف مردم نخواهد بود.

بهاره رهنما در خصوص تفاوت و شباهت نقش خود در «چک برگشتی» و این سریال گفت: نقش من کاملا تفاوت داشت. حضور در یک سریال در کنار آقای خوشبخت یک درس بود؛ چرا که مینی سریال «غیرعلنی» نمونه خوبی برای ارتباط مردم با رسانه است. سریال با توجه به اینکه انتقاد و شوخی داشت، اما بدون اینکه درباره قومی صحبت کند و آن را مخاطب خاص خود قرار دهد، مردم را جذب این سریال شدند.

بهاره رهنما عنوان کرد: جا دارد از برزو ارجمند تشکر کنم؛ چرا که در این مدت بازیگری خود یکی از بهترین بازیگرهای نقش‌ مقابل من بود. همچنین فیلمنامه که از قبل آماده باشد، می‌توانیم کار را خوب انجام دهیم و شاهد کارهای خوبی در تلویزیون باشیم. در اینجا از نویسندگان این سریال هم تشکر می‌کنم.

در ادامه نشست حسین تراب‌نژاد نویسنده سریال «غیرعلنی» در خصوص نگاه طنز به انتخابات اظهار داشت: هدف ما نگاه طنز نبود اما به نظر من مسیر ما درست بود. چرا که نگاه جدی به این موضوعات باعث می‌شود تا فیلم شعاری شود. توقع ما از این  مینی سریال انتخاباتی، تنها ایجاد بستری برای انتخاب مردم بود.

مهدی حمزه دیگر نویسنده این سریال ادامه داد: قصد ما این بود تا در مورد این سریال نگاه طنز را نسبت به سوژه مورد نظر داشته باشیم.

برزو ارجمند در خصوص حضور خود در سریال «غیرعلنی» گفت: سریال «غیرعلنی» طنز نیست؛ بلکه فانتزی است. از طرفی برای حضور در این سریال با تهیه‌کنندگی رضا جودی خیلی خوشحالم؛ چرا که تنها تهیه‌کننده‌ای است که من با ایشان قرارداد نمی‌بندم. موضوع این سریال به گونه‌ای است که شاید در میان اطرافیان خود بسیار ببینیم. افرادی که بدون دانش کافی کاندیدای انتخابات می‌شوند تا به نظر خودشان جامعه را نجات دهند. 

علی دهکردی در پایان این نشست در خصوص حضور خود در این سریال خاطرنشان کرد: در این پروژه  مهمان بودم و به اندازه مهمان بودنم صحبت می‌کنم. می‌توانم بگویم با افتتاح سامانه طرح فیلمنامه‌نویسی، امیدوارم شاهد اتفاقات خیلی خوبی باشیم. چرا که این طرح خیلی مهم و جدی است. 

انتهای پیام / 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
باسلام...
من واقعاخوشحال شدم که همچین مرکزی راه افتاده،چون من دوتافیلم نامه ی کامل سریال نوشتم،وچون بچه ی شهرستان هستم تاحالانتونستم یه کارگردان پیداکنم...خیلی خوشحال میشم ازطریق این مرکزبتونم فیلم نامه هایی روکه نوشتم روارائه بدم...
ازلطف تون ممنونم...
آخرین اخبار