در مراسم تقدیر خانواده شهدای هسته‌ای از کارگردان «بادیگارد»:

انتقاد حاتمی‌کیا از مسئولان جشنواره فجر/ متاسفانه بادیگاردهای فرهنگی ضربه‌های زیادی به هنر زدند

ابراهیم حاتمی‌کیا با انتقاد از جشنواره فیلم فجر امسال، بیان کرد مسئولان فکر کردند اینجا هم عرصه دیپلماسی است که با زبان وزارت امور خارجه درباره فرهنگ حرف بزنند.

متاسفانه بادیگاردهای فرهنگی ضربه‌های زیادی به هنر زدندبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛   مراسم اکران فیلم «بادیگارد» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا برای خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای هسته‌ای و دفاع مقدس در ایوان شمس برگزار شد.

نمایش فیلم بدون حضور عوامل فیلم و هرگونه شخصیت سیاسی و با تاخیرحدود یک ساعت شروع شد و ابراهیم حاتمی‌کیا اواخر نمایش فیلم به سالن آمد.

در این مراسم روی تابلویی که بخشی از سخنان شهید مرتضی آوینی در وصف حاتمی‌کیا حک شده بود توسط خانواده‌های شهدا امضاء شد. همچنین ضمن تقدیر از این کارگردان حسن روح الامین یکی از نقاشان معروف تابلویی را جهت تقدیر و یادبود به حاتمی‌کیا اهدا کرد.

*دعا کنید در بستر نمیرم
حاتمی‌کیا در اواخر زمان پخش فیلم وارد سالن شد و با خانواده‌های شهدا فیلم را دید.

وی گفت:من باید خیلی جان سخت باشم که جلوی خودم را بگیرم چون واقعا دلم نمی‌خواست اشک به چشمانم بیاید. از حضور در این فضا جلوی این بلند قامتان کشورم خوشحالم و از محبتشان در خصوص تقدیر و اهدای تابلو قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه از تابلوها رونمایی کنید حرفهایی دارم. از خدا 54 سال عمر گرفتم سعی کردم با دلم نفس بکشم، زندگی کنم و آنچه را که احساس کنم درست است را بدون ترس بگویم و بابت این موضوع دوست و دشمنانی را برای خودم به دست آوردم.

حاتمی‌کیا بیان کرد: دیروز همین موقع کربلا بودم و دعا کردم مردم من را دعا کنند تا زمانی که هستم خدمتگذار شما باشم و اگر قرار شد روزی از این دنیا بروم در بستر نباشم.

*«بادیگارد» را با ایمانم ساختم
وی اظهار داشت: امشب در این جمع عزیزی به من گفت چرا با فیلم‌هایتان تشویق به جنگ می‌کنید من گفتم هیچ وقت مشوق حنگیدن نبودم و نیستم و در واقع فیلم‌های من ضد جنگ هستند اما از عزیزانی که به هر طریقی شهید می‌شوند نمیتوانم بگذرم. من ذره خاک پاک این عزیزانشان را که به من محبت دارند هستم و ایمان دارم در خلوتشان دعا می‌کنند عاقبت به خیر شوم. امیدوارم روزی که می‌روم در فضایی مانند فضای شهادت عزیزان شهید باشم. «بادیگارد» را نیز با همین ایمان ساختم و خوشحالم که در بین شما عزیزان هستم.

*عالم فرهنگ و سیاست بادیگاردند نه محافظ
حاتمی کیا عنوان کرد:من در این فیلم خواستم فرق بادیگارد با محافظ را در 2 ساعت مطرح کنم. اما چه کنیم که عالم فرهنگ و سیاست بادیگاردند نه محافظ و انگارهیچ وقت قرار نیست فرق این دو را بدانند. وقتی میبینم سکان جشنواره ملی فجر دست عده‌ای است که باجهالت جوابگوی بسیاری از مسایل هستند و خودشان را پاسخگوی حقیقت نمی‌دانند. وقتی امثال من را در جشنواره ضربه می زنند که در واقع به بچه های انقلاب و کسانی که پشت سر می‌آیند ضربه زدند حرفی نمی‌ماند و من برای این افراد متاسفم که با زبان فرهنگ حرف نمی‌زنند. متاسفانه بادیگاردهای فرهنگی ضربه‌های زیادی به هنر زدند.

وی افزود:امیدوارم توانسته باشم به شهدای هسته‌ای و دیگر شهیدان ادای دین کرده باشم.

قبل از صحبت‌های حاتمی‌کیا کلیپی از پشت صحنه «بادیگارد» پخش شد که در آن حاتمی‌کیا سخت‌ترین و خطرناک‌ترین سکانس فیلم را مربوط به اتوبان شهید باکری و سکانسهای آن لحظه دانست.

*حق مطلب را حاتمی‌کیا درباره بادیگارد و شهدای هسته‌ای ادا کرد
بعد از پخش کلیپ پشت صحنه همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد روی صحنه آمد و از علاقه‌اش نسبت به تعریف واقعی که حاتمی‌کیا از محافظ و بادیگارد کرده بود یاد کرد و گفت: از ابتدای ساخت فیلم تا پایان و حضور در جشنواره پیگیر آن بودم و سعی کردم در اولین فرصت ببینم.

وی خطاب به حاتمی کیا بیان کرد: شما حق مطلب را در مورد بادیگارد و شهدای هسته‌ای ادا کردید تا اواسط فیلم فکر می‌کردم شخصیت حیدر ادامه حاج کاظم است اما آخر فیلم نشان دادید که حاج کاظم با شخصیتی تکامل یافته‌تر و به اوج رسیده آمده است.

*از بازی معجزه‌گر پرستویی نیز قدردانی می‌کنم
همچنین همسر شهید شهریاری نیز از حضور توانا و فکر زیبا و اعتقادی که حاتمی‌کیا در آثارش به کار می‌برد یاد کرد و گفت:خوشحالم کسانی مانند حاتمی‌کیا در این مملکت هستند که اعتقاد و هنر را تلفیق و ارایه می‌دهند. از بازی معجزه‌گر پرستویی نیز قدردانی می کنم.

وی ادامه داد:نه من و نه شهید شهریاری شبیه بابک حمیدیان و همسرش نیستیم. حلقه‌ام را هم مانند فیلم بیرون نیاوردم بلکه محکمتر هم نگه داشتم. میدانم همه همسران شهدا به حلقه‌ای که دستشان است افتخار می‌کنند با این وجود که میدانستیم تفکر و وجود همسرانمان زمینی نبود.

در ادامه خانواده شهیدان 8سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای هسته‌ای همراه با حاتمی‌کیا روی صحنه آمدند دو تابلو که روی  یکی عکس حاتمی‌کیا و نوشته‌ای از شهید آوینی روی آن بود و محتوای دیگری حضرت ابوالفصل(ع) بود به حاتمی‌کیا تقدیم شد.

حسن روح الامین نقاش تابلوی حضرت ابولفضل(ع) خطاب به حاتمی کیا گفت:مزد پیغمبر وامیرالمومنین و حاج کاظم و حاج حیدر و...را ندادند و کس دیگری باید بدهد امیدوارم مزد شما هم کس دیگری بدهد. این تابلو نیز برای عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت ابوالفضل(ع) کار کردم در اصل یکی از کارهای پایان نامه من در خصوص زندگی ابن حضرت بود.

هدیه‌ای دیگر از دست همسر شهید تهرانی مقدم به حاتمی‌کیا داده شد و در پایان تابلویی که عکس حاتمی‌کیا روی آن نصب شده بود توسط خانواده‌های شهدا امضا شد.

گفتنی است؛ در این مراسم حامد زمانی خواننده انقلابی، خانواده های شهدایی چون شهید قهاری سعید، شهید کاظمی، شهید یزدانی، شهید تهرانی مقدم، شهید آبشناسان، شهید صالحی، شهید کاوند، شهید بروجردی، شهید معینی، شهید فیاض بخش، شهید عاصمی، شهید رودکی،شهید باکری، شهید سلطانی، شهید شفیع خانی، شهید صفوی،شهید گلاب، شهید کلانتری، شهید شیرودی، شهید کاوه، شهید خالقی، شهید باغستانی، شهید حمیدی، شهید شیردل، شهید براتی، شهید  نوروزی، شهید باغبانی، شهید رضایی نژاد، شهید علیمحمدی، شهید محرم ترک، شهید سیرت نیا، شهید لشکری، شهید عین اللهی و شهید حمیدی حضور داشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار