جرم‌گیری دندان کی و چگونه؟

عموم مردم هرگونه تغییر رنگ داخل دهان را جرم می‌دانند در صورتی که تغییر رنگ داخل دهان می‌تواند ناشی از رنگ‌های خوراکی و یا پوسیدگی دندان باشد.

محمدرضا حسینی، دندان‌‌پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: جرم‌های دهان و دندان حاصل از رسوب املاح موجود در بزاق دهان است. سطح داخلی دندان‌های جلویی فک پایین افرادی ک فشردگی دندان، پروتر ثابت و یا اورتودنسی دارند بیشتر از افراد معمولی مستعد جرم است و توصیه می‌شود این افراد هر سه یا چهار ماه یک بار برای جرم‌گیری اقدام کنند ولی برای افراد عادی هر شش‌ماه یکبار توصیه می‌شود.


حسینی افزود: باید بدانیم رنگ‌هایی که داخل دهان‌اند برخی منشأ خارجی دارند مثل لکه‌های غذایی جا مانده که با جرم‌گیری و سفید کردن دندان قابل رفع است.


وی ادامه داد: رسوب‌های سفت شده موجود در دهان و دندان را با مواد طبیعی نمی‌توان برداشت به همین دلیل به بیمار توصیه می‌شود که جرم‌گیری را یک بار به طول کامل انجام دهد و پس از آن برای آن که دیگر جرم در دهان و بالای لثه شکل نگیرد از خمیردندان‌های ضد جرم که دارای پیرو فسفات است استفاده کند تا از بروز جرم جلوگیری کند.


وی اظهار داشت: برای سفید کردن دندان‌ها در خانه و برای از بین بردن رنگ‌های ناشی از مواد خوراکی و لکه‌هایی که منشأ خارجی دارد می‌توان یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با چند قطره آب اکسیژنه مخلوط کرد و با کمک مسواک این غیر حاصل شده را به دندان‌ها زد و بعد آن‌ها را به طور کامل آبکشی کرده و از دهان خارج کرد.


حسینی خاطرنشان کرد: افرادی که بیماری قلبی دارند باید توجه ویژه‌ای نسبت به جرم دندان‌هایشان داشته باشند چرا که میکروارگانیسم‌های موجود در داخل‌ دهان می‌تواند برای دریچه‌های قلب مشکل ساز باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
ممنون از مطلبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
کاش در مورد مسایل دیگه دندانپزشکی هم مطلب بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
خیلی عاااالی بود مطلبتون
آخرین اخبار