مراقب دوندگان بی‌تحرک باشید

اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای همان استفاده بیش از حد و یا اجباری از بازی‌های رایانه‌ای گفته می‌شود که موجب تداخل در زندگی روزمره افراد در سنین مختلف خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،بازی‌های رایانه‌ای که امروز تقریباً در بیشتر شئون زندگی انسان‌ها راه یافته همچون دیگر ساخته‌های دست بشر، دو روی سکه دارند که یک سوی آن بهره‌گیری درست و مفید برای سرعت‌بخشی و دقت در کارها و کمک به پیشرفت امور است و روی دیگر آن استفاده‌های نادرست و نابجاست که گاه، آسیب‌های فراوانی در پی دارد.
 
این بازی‌ها با بهره‌گیری از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به این انسان‌های تشنه جنب و جوش ارزانی می‌کند و همین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم آنان را برده‌وار، مطیع خود می‌سازد و به دنیایی از تخیلات می‌برد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می‌پندارند و به دوندگان بی‌تحرک تبدیل می‌شوند.
 
مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی بودن آن و تلاش جنگ‌جویانه فرد برای ورود به مرحله بعد است ضمن اینکه خشونت مهم‌ترین محرکه‌ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب‌ترین بازی‌های حال حاضر به افراط رسیده است.
 
یکی از خطرناک‌ترین اثرات منفی استفاده از بازی‌های رایانه‌ای "اعتیاد" به این بازی‌هاست که بیش از هر چیز دیگری کودکان را در معرض خطر قرار داده و خانواده‌ها باید بر روی این مسئله حساسیت ویژه‌ای داشته باشند چرا که این تهدید در برخی از موارد منجر به مرگ می‌شود.
 
مخرب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای
 
کارشناس امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان در خصوص مخرب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای به خبرنگار ایسنا گفت: مخرب‌ترین بازی‌های تصویری، بازی‌هایی هستند که تصاویر آنها به طور مکرر بر صفحه ظاهر می‌شوند و کودک باید به تمام تصاویری که از برابر چشمش می‌گذرد، شلیک کند بنابراین توصیه می‌شود از این گونه بازی‌ها کمتر در دسترس کودک قرار گیرد.
 
"محمدرضا امیرکهریزی" بازی‌هایی که دارای خشونت بسیار شدید، نمایش خونریزی، کشتار، بدلحنی و ... هستند را غیرقانونی دانست و افزود: این نوع بازی‌ها در اروپا و آمریکا برای کاربران کمتر از ۱۸ سال ممنوع اعلام شده اما متأسفانه در ایران کاربران کودکان نیز کم و بیش از این بازی‌ها استفاده می‌کنند که باید با توجه به شرایط سنی بازی‌ها در دسترس کودکان قرار گیرد.
 
وی اظهار کرد: در دنیای پرهیاهوی بازی‌های رایانه‌ای، آنچه بیش از پیش اذهان را به خودش مشغول می‌کند، ورود بازی‌های رایانه‌ای خارجی با مفاهیم و محتوای آمریکایی-غربی به منظور ترویج بی‌بندوباری و زندگی به سبک غربی‌ها، آموزش و نحوه استفاده از موادمخدر و تبلیغات ضددینی در سطح جامعه و بین مخاطبان مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان است.
 
والدین گه‌گاه در انجام بازی‌های رایانه‌ای با کودکان خود همراه شوند
 
امیرکهریزی خاطرنشان کرد: بهتر است والدین گه‌گاه در انجام بازی‌های رایانه‌ای با کودکان خود همراه شوند و در مورد معایب و محاسن بازی‌ها با آنها بحث و تبادل‌نظر کنند چرا که در بازی‌های دسته جمعی اعضای خانواده می‌تواند با صمیمیت در روابط خود با فرزندان و ایجاد رقابت سالم در میان کودکان کمک کند.
 
در مقابل اثرات تخریبی که این بازی‌ها در جامعه امروز به همراه دارند، گاهی نوای مفید بودن این دنیای مجازی برای کودکان نیز به گوش می‌رسد، در همین راستا کارشناس امور سینمایی و سمعی بصری اداره‌کل ارشاد استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: فرهنگ ایرانی معمولا اجازه نمی‌دهد فرزندان به سراغ کودکان غریبه یا بزرگتر از خود رفته و سرگرم شوند.
 
"حسن عبادی" تصریح کرد: کودکانی که اجتماعی نبوده و برای افزایش اطلاعات خود همبازی نداشته باشند، مجبورند مجذوب بازی‌های رایانه‌ای و وارد دنیای مجازی شوند و خانواده‌ها غافل از مباحث دشمن‌شناسی و یا آسیب‌های ناشی از این بازی‌ها مجوز این استفاده از این سرگرمی کذایی را برای کودکان خود صادر می‌کنند.
 
وی نظارت متولیان فرهنگ بر بحث بازی‌های رایانه‌ای را یکی از اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ‌سازی اعلام کرد و گفت: لازم است تا خانواده‌ها با سخت‌گیری‌های لازم در خصوص خرید بازی‌های با مجوز در راستای ممانعت از ورود افراد مجازی به زندگی کودکان خود تلاش کرده و بازی‌هایی را که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای موفق به کسب مجوز و نصب هولوگرام وزارت ارشاد بر روی آن شده را برای کودکان تهیه کنند.
 
آثار مخرب بازی‌های رایانه‌ای
 
عبادی خاطرنشان کرد: اگر بازی‌های رایانه‌ای به اندازه در اختیار کودکان نباشند و از حد خود عبور کنند تبدیل به تهدید شده و مضرات گوناگونی را در پی دارند که کم‌تحرکی و افت‌تحصیلی دانش‌آموزان از آثار مخرب این بازی‌ها هستند.
 
وی با اشاره به ترویج فرهنگ برهنگی، تحریکات جنسی و بلوغ زودرس در مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: ترویج و القاء رفتارهای شیطان‌پرستی، سرقت به ویژه از والدین برای تأمین مخارج بازی، شرط‌بندی و قمار، تعارض و تقابل فرهنگی و در نهایت شکسته شدن هنجارها از آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای و استفاده بیش از حد آنها در کودکان است.
 
فواید بازی‌های رایانه‌ای
 
این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان همدان همچنین یادآور شد: فواید بازی‌های رایانه‌ای در برخی موارد موجب مستور شدن مضرات شده به ویژه در کودکان بیمار در بیمارستان‌ها که این امر موجب کاهش استفاده داروهای مسکن در این کودکان بوده و سرگرمی خاصی برای معلولان جسمی است.
 
وی افزود: اشتیاق وصف‌ناپذیر کودکان، آموزش همکاری گروهی و شبیه‌سازی مخاطرات اجتماعی برای آموزش در دنیای مجازی نیز از فواید استفاده از این بازی‌ها در گروه‌های سنی مختلف است.
 
بازی‌های رایانه‌ای هم سودمند است هم مخرب؛ هر چند آثار سوء آن در اکثر مواقع چشمگیرتر است اما باید توجه داشت که در این میان مسئولیت والدین خطیرتر از گذشته بوده و باید با دقت بیشتری بر عملکرد فرزندانشان نظارت داشته باشند. فرزندانی که اگر در جبهه جنگ نرم به حال خود رها شوند آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهند خورد. پس می‌طلبد والدین آگاهانه در این فضا گام بگذارند و برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود یا گاهی محبت بیش از حد و اکثر اوقات ناآگاهی بی‌گدار به آب نزنند.
 
 
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.