دردهای پناهجویان روی پرده برلیناله

محور اصلی شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین «برلیناله» به پناهجویان اختصاص پیدا کرده و در فیلم های به نمایش گذاشته در این دوره رنج و مشقت آوارگان و بی پناهان به تصویر کشیده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از فیلم های امسال که همه را تکان داد در باره مرگ پناهجویان در دریای مدیترانه است. فیلم «آتش در دریا» (Fuocoammare) ساخته «جانفرانکو روزی» تنها فیلم از ایتالیاست که در «برلیناله» به رقابت می پردازد. این فیلم رنج و خطراتی را که پناهجویان به تن خریده و با قایق های کوچک و فرسوده از راه مدیترانه راهی اروپا می شوند و در مرحله بعدی، زندگی آنها، البته درصورت رسیدن و پس از رسیدن به خشکی، در اردوگاه پناهجویان در جزیره «لامپه دوزا» را نشان می دهد.
«جانفرانکو روزی» کارگردان این فیلم می گوید: می خواستم یک تراژدی را نشان دهم که در مقابل چشمان ما قرار دارد. ما همه در قبال این تراژدی مسؤلیت داریم و من فکر می کنم آنچه که در «لامپه دوزا» رخ می دهد یکی از بزرگ ترین تراژدی های بشریت بعد از کشتار دسته جمعی یهودیان می باشد.
به نوشته رسانه های آلمانی، این فیلم مستند که حتی مرگ افراد را نیز به فیلم کشیده است، به نقل از روزی می نویسند: من فقط اتفاقاتی را که در آنجا رخ می دهند را نشان می دهم و غیر از واقعیت چیزی را به تصویر نکشیده ام.
در این دوره از جشنواره، فیلم های بسیار دیگری شرکت کرده اند که به موضوع ریشه و علل فرار صدها هزار نفر از خانه و کاشانه خود پرداخته اند. برلیناله که به عنوان یک جشنواره سیاسی نیز شناخته شده است، نه فقط در فیلم های انتخابی خود به این موضوع می پردازد بلکه در عمل نیز در این دوره این امکان را به بسیاری از پناهجویان در آلمان فراهم ساخته است تا فیلم های شرکت کننده در جشنواره را به طور رایگان تماشا کنند. برلیناله همچنین امسال در حاشیه جشنواره برای جوانان پناهجو کارگاه های آموزشی فیلم و سینما برپا کرده است.
جشنواره برلیناله برای اولین بار در تاریخ خود، اقدام به جمع آوری کمک های داوطلبانه می کند و اعلام کرده است که این مبالغ را برای مداوای شاخصی که از مناطق جنگی می آیند، مصرف خواهد کرد. به گفته برگزارکنندگان مبالغ جمع آوری شده، به یک مرکز مداوای قربانیان شکنجه در برلین اختصاص خواهد یافت.
«دیتر کاسلیک» مدیر جشنواره فیلم برلین در رابطه با این دوره از جشنواره چنین اظهارنظر کرد: ما قصد داریم یک بحث عمومی در مورد پناهجویان را در برلیناله مطرح کنیم. آلمان ها بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ ترین گروه از پناهحویان در جهان بودند که در آن مقطع زمانی، از کشورهای دیگر کمک دریافت کردند.
به گزارش ایرنا،وی افزود: در رابطه با مساله پناهجویان فعال هستیم چون کار درست این است که به مردمی که نیاز مبرم به کمک دارند یاری برسانیم. مردمی که به آلمان می آیند نه فقط جنگ زدگان سوری بلکه افغانی ها و دیگر افرادی هستند که از نقاط جهان به کشور ما می آیند. ما تلاش می کنیم به افرادی که می خواهند در اینجا بمانند کمک کنیم و نگذاریم آنها تنها بمانند.
لازم به ذکر است که از ایران «اژدها وارد می شود» به برلیناله راه یافته است. این پنجمین فیلم سینمایی مانی حقیقی در مقام کارگردان است که خودش تهیه کنندگی آن را برعهده دارد و امیر جدیدی، همایون غنی زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری و کیانا تجمل از بازیگران این فیلم هستند. بخشی از این فیلم در جزیره قشم و بخش دیگر آن در تهران فیلم برداری شده است. مانی حقیقی پیش از این، ساخت فیلم های دیگری چون «کارگران مشغول کارند»،«آبادان»، «کنعان»، «پذیرایی ساده» را در کارنامه هنری خود دارد.
«لانتوری» ساخته رضا درمیشیان، «والدراما» ساخته عباس امینی و فیلم مستند «رویای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی فیلم های دیگر ایرانی هستند که به بخش غیررقابتی جشنواره برلین راه یافته اند.
فیلم دیگری که برای کسب خرس طلایی رقابت میکنند فیلمی موسوم به «من نِرو هستم» (Soy Nero) ساخته «رفیع پیتز» کارگردان ایرانی الاصل است که محصول مشترک آلمان، فرانسه و مکزیک می باشد. «من نرُو هستم» پنجمین فیلم بلند «رفیع پیتز» محسوب می شود. او با دو فیلم قبلی اش «شکارچی» و «زمستان است» هم در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۰۶ در جشنواره برلین حضور داشته است.
نامه هایی از جنگ» ساخته ایوو فریرا (پرتغال)، «اژدها وارد می شود» ساخته مانی حقیقی (ایران)، مستند «آتش در دریا» (Fuocoammare) ساخته «جانفرانکو روزی» (ایتالیا و فرانسه)، «لالایی برای یک راز غم انگیز»، «کمیون» ساخته جدید توماس وینتربرگ (دانمارک، سوئد و هلند)، «چیزهایی که می آید» به کارگردانی میا هنسن لاو (فرانسه، آلمان)، «17 سالگی» ساخته آندره تشین (فرانسه)، «مرگ در سارایوو» ساخته دنیس تانویچ (فرانسه و بوسنی هرزگوین) و «ایالات متحده عشق» از توماس واسیلفسکی 9 فیلم اضافه شده به بخش رقابتی شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین هستند.
شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین 11 فوریه (22 بهمن) با حضور مریل استریب بازیگر برنده سه جایزه اسکار هالیوودی در راس هیات داوران با نمایش فیلم «درود بر سزار» ساخته جدید برادران کوئن آغاز به کار کرد. این جشنواره تا 21 فوریه (دوم اسفند) ادامه خواهد داشت.
برچسب ها: پناهجو ، برلین ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.