افزایش ارزش یِن، تهدیدی برای شرکت‌های بزرگ خوروسازی ژاپن

با بالا رفتن ارزش یِن، سودآوری شرکت‌های بزرگ خودروسازی ژاپن کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «یواس‌ای تودی» ؛افزایش ارزش یِن ممکن است در نهایت به زیان خودروسازان ژاپنی تمام شود. در چهار سال گذشته، میزان صادرات شرکت‌های خودروسازی نظیر تویوتا، هندا، نیسان روند رو به رشد داشته است. بیشتر این صادرات به آمریکا بوده است.

با این حال، خودروسازان ژاپنی در حال حاضر نگران آن هستند که افزایش ارزش ین، به بازار صادرات خودرو این کشور آسیب زده و سبب کاهش سود حاصل از صادرات شود.

در هفته گذشته، ارزش ین به بالاترین میزان خود از ماه اکتبر سال 2014 رسید. این بدان معنا است که قیمت تمام شده تولید خودرو در ژاپن برای فروش در کشورهای که ارزش ارز در آنها پایین‌تر است، گران تمام می‌شود. نام‌های تجاری بزرگ ژاپنی به دلیل آنکه پیش از این نیز شرایط مشابهی را تجربه کرده بودند، شبکه‌های گسترده‌ای از کارخانه‌ها را در آمریکا ایجاد کرده اند.

تحلیلگران بلومبرگ بر این باور هستند در سال مالی که در ماه مارس 2017 به پایان خواهد رسید کل درآمد هفت شرکت بزرگ خودروسازی ژاپنی در مجموع 40 میلیارد دلار خواهد بود. این میزان، 5.5 درصد بیشتر از آنچه تحلیلگران برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده‌اند، است و کمترین میزان رشد را در 5 سال گذشته نشان می‌دهد.

«شینزو آبه،» نخست‌وزیر ژاپن، در خصوص پایین آوردن ارزش ین مصمم است و ابراز امیدواری کرده است سوددهی شرکت‌های خودروسازی افزایش یابد. بانک‌های ژاپنی نیز در ماه گذشته سیاست نرخ بهره منفی را در پیش گرفته‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار