المانیتور:

بازار مسکن ایران در مسیر تغییر/ از خانه های خالی مالیات دریافت می شود

مسوولان ایرانی در نظر دارند از خانه های در حال ساخت و خالی شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ مالیات دریافت کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "المانیتور"؛ بازار مسکن ایران چند سالی است در وضع رکود قرار گرفته است و افراد فعال در این زمینه با مشکلات مالی بسیاری مواجه شده اند. به نظر می رسد مسوولان ایرانی با توجه به این مشکل تصمیم گرفته اند تا از خانه های خالی و نیمه تمام تهران و شهرهای بزرگ مالیات دریافت کنند.

شورای شهر تهران، دو هفته پیش، در طرحی تصویب کرد تا سازندگانی که بیش از حد معمول مدت ساخت پروژه هایشان را به تاخیر می اندازند ناچار به پرداخت مالیات شوند. این مالیات که تحت عنوان "عوارض تعلیق" دریافت خواهد شد به منظور آزاد سازی 3.33 میلیارد دلار سرمایه هزینه شده در 400 هزار پروژه ساخت و ساز شهری تصویب شده است. 

شهرداری تهران از آغاز سال آینده اجازه خواهد داشت دلالان مسکن را به ازای تاخیر هر ماهه در اتمام ساخت خانه هایشان، 33 دلار به ازای هر متر مربع جریمه کند. این اقدام علاوه بر افزایش درآمد شهرداری تهران، به عنوان روشی برای کاهش فعالیت دلالان در بازار مسکن نیز استفاده شده است.

یک مشاور املاک در شهر تهران، در مصاحبه ای با المانیتور اظهار داشت این اقدام باید بسیار زودتر انجام می شد. زمانی که تهران دو سال پیش وارد رکود مسکن شد، این طرح می توانست به جلوگیری از آن کمک کند؛ اما اکنون با پایان تحریم ها بازار مسکن به صورت خودکار رو به بهبود پیش خواهد رفت.

بر اساس گزارشی منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران، در دی ماه گذشته، 16300 تبادل مسکن در تهران صورت گرفته است. این رقم افزایشی 8.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. با این حال قیمت ها در بازار مسکن 3.1 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

در همین حال مسوولان شهری ایران تلاش می کنند تا با اجرای قوانین جدید وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشند. از جمله این قوانین، مالیات خانه های خالی است که به منظور جلوگیری از خرید خانه های زیاد از سوی دلالان مسکن اجرایی می شود.

بسیاری از فعالان بازار مسکن اظهار کرده اند این طرح نمی تواند سود چندانی به همراه داشته باشد. "حسام عقبایی،" رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مصاحبه ای اظهار داشت دولت باید تلاش کند تا وضع رقابت بازار مسکن را بهبود بخشد.

بسیاری از تحلیلگران اظهار کرده اند، مالیات مسکن های خالی نمی تواند سود چندانی برای بازار به همراه داشته باشد. به نظر می رسد که دولت راهکار طولانی مدتی را برای بازار مسکن در نظر گرفته است و تصمیم دارد تا منابع درآمدی اش را گسترش دهد.

در ماه های گذشته شرکت های بزرگ خارجی، از جمله یک شرکت انگلیسی، به بازار مسکن تهران علاقه نشان داده اند و تلاش کرده اند تا وارد این بازار شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار