مرامنامه جشنواره انتخاب کتاب سال مکتوب شده است/ اعلام نامزدهای جایزه غنی‌پور

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال حبیب گفت: مرامنامه جشنواره در گذشته نانوشته بود که همه داوران آن را رعایت می‌کردند، ولی تصمیم گرفته شود که این مرام‌نامه به صورت مکتوب درآید.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور با حضور حمید ناصری دبیر جشنواره ابراهیم زاهدی‌مطلق، ناصر نادری سرگروه گروه کودک و نوجوان جشنواره بعدازظهر امروز در انتشارات کمک آموزشی برگزار شد.
 
حمید ناصری دبیر پانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور گفت: شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه ضمن احترام به همه سلیقه‌های این جشنواره اصول و مواضعی دارد. این جشنواره به نام شهید حبیب غنی‌پور خواهد بود که مجری آن داوران مسجد جوادالائمه هستنند و هیچ‌گونه وابستگی به هیچ سازمان و شخص حقیقی و حقوقی تاکنون نداشته است. هیچ‌گاه آثار منتخب کتاب‌هایی نبوده‌اند که با عقاید شهید مغایرت داشته باشند. آثار این جشنواره بدون توجه به نوع ناشر و نام نویسنده و خط فکری آن‌ها بررسی می‌شود یعنی ما با آثاری روبه‌رو هستیم که خود به تنهایی قدرت ادبی داشته باشند. این جشنواره جدا از آنکه به مضامین اهمیت می‌دهد با داستان مواجه است به همین جهت کیفیت ادبی آثار برای ما مهم است.
 
وی در خصوص تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها گفت: وجه تمایز این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها در مغایرت نداشتن آثار با اندیشه شهید غنی‌پور و توجه به محتوا و مضامین است. ما می‌خواهیم یک اثر برگزیده و تقدیری را معرفی کنیم و یا ممکن است در هر دو رتبه یعنی برگزیده و تقدیری در یک شاخه باشد ولی هر سال از هر رتبه در همه شاخه‌ها داشته‌ایم.
 
ناصری با اشاره به مرامنامه شهید غنی‌پور گفت: مرامنامه شهید غنی‌پور در طی چند جلسه مورد توجه اعضای شورا و داوران قرار گرفته است و ما این مرامنامه را مکتوب کردیم که اگر کسی خارج از جمع داوران خودمان وارد این مجموعه شد با مبنای کاری ما آشنا باشد. علاوه بر این ما از همه مکتوباتی که به عنوان کتاب شهید غنی پور یاد کردیم در کتاب با عنوان 12 انتشار خواهیم داد که در این جشنواره ارائه می‌شود.
 
وی با بیان مادی نبودن این جشنواره اظهار داشت: ما هیچ وجوه مالی برای این جشنواره قائل نیستیم و تنها یک نشان شهید حبیب غنی‌پور و یک تندیس داریم اما این کافی نیست و اگر سازمان یا نهاد ادبی بخواهد از نویسنده حمایت کند ما مخالفتی نداریم. امسال بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اعلام کرد که مانند سال گذشته به نفر برگزیده 2 میلیون و نفر بعدی یک میلیون اهدا می‌کند این جایزه مستقیما به خود نویسندگان داده می‌شود.

ناصری تصریح کرد: امسال در بخش کودک 500 کتاب وجود دارد که بعد از غربالگری 152 اثر انتخاب و 15 کتاب به مرحله دوم رسیدند که مجموعه سه جلدی «کوتی کوتی»، «دختر کوچولو فرمانده سبیلو»، «وای نه» و «پریزادان درخت سیب» به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال حبیب افزود: در بخش نوجوان هزار و 270 کتاب تهیه شد که پس از غربالگری اولیه 51 اثر انتخاب و تنها 11 کتاب به مرحله دوم راه یافت که «دیوانه وار»، «بچه های کشتی رافائل» و «یایقوش» به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند؛ همچنین 98 اثر به بخش انقلاب و دفاع مقدس رسزید که بعد از غربالگری اولیه 60 کتاب انتخاب و در نهایت نیز 21 کتاب به مرحله دوم رسید و «خط تماس»، «خنده زار»، «هزار و یک جشن» و «زنبق های عاشق» از میان آنها به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند.

ناصری به بخش رمان آزاد اشاره کرد و گفت: در این بخش در کل هزار و 830 کتاب تهیه که پس از غربالگری اولیه 137 اثر انتخاب و 35 کتاب به مرحله دوم راه یافت که «آلما»، «انجمن نکبت زده ها»، «پنجشنبه فیروزه ای» و «دزده کشی» به عنوان نامزدها انتخاب شدند.
 
ابراهیم زاهدی مطلق درباره بخش رمان گفت: ما در این جشنواره به اسم نویسنده و ناشر به هیچ عنوان توجه نکردیم و تنها تلاشمان پرداختن به موضوعاتی است که مردم مبتلا هستند و مسئولان از آن غافلند.

وی تصریح کرد: امسال اختتامیه را به دلیل انتخابات از 11 اسفند به 17 اسفند موکول کردیم و باید این مسئله را بگویم که در بخش رمان آزاد به هیچ عنوان به اسم نویسنده و ناشر و خط فکری آنها توجه نکردیم و تلاش داریم تا آثاری که در سایر جشنواه ها دیده نمی شود در جشنواره غنی پور مورد توجه قرار گیرند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.