اهواز؛

عارضه "آسیت" دلایل و درمان

فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز؛ سیروز کبدی عامل اصلی آسیت است و برای درمان این عارضه باید علت اصلی بیماری را بر طرف كرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر فرزاد جاسمی زرگانی اظهارکرد: آسیت به معنای جمع شدن مایع اضافی در شكم و ورم شكم است که دلایل مختلفی از جمله سیروز کبدی و سرطان‌های گوارشی دارد.

جاسمی زرگانی افزود: همچنین تجمع مایع در شکم به شکل پیشرفته ورم اندام‌ها می تواند به دنبال ابتلا به بیماری نارسایی قلبی ایجاد شود؛ زمانی که نارسایی قلبی به مرحله بسیار شدید می‌رسد، ورم پاها از مچ به ساق و از ساق به ران و در نهایت به شكم گسترش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در بیماری‌های كلیه، دفع شدید پروتئین از كلیه‌ها نیز عامل دیگری برای ایجاد بیماری آسیت به شمار می رود. اما عامل اصلی ایجاد آسیت، سیروز كبدی است.

جاسمی زرگانی با بیان اینکه انواع سرطان‌های داخل شكم مانند سرطان معده، كبد و سرطان روده بزرگ از علل دیگر ایجاد آسیت در افراد است، افزود: البته این بیماری ها شیوع كمتری نسبت به سیروز کبدی دارند.

وی گفت: درمان اولیه عارضه آسیت با محدودیت سدیم در غذا از طریق کاهش مصرف نمک آغاز می شود. کاهش مصرف مایعات و استفاده از داروهای ادرارآور نیز از دیگر راه های کنترل این بیماری است. البته داروهای مدر دارای عوارضی هستند كه می‌تواند باعث آزار بیمار شود و از طرفی در برخی موارد، بیماری با این داروها به خوبی كنترل نمی‌شود.
 
فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهارکرد: كشیدن مایع آسیت به تناوب در هر دو هفته یا هر ماه نیز برای درمان آسیت مفید است. اگر چه این روش برای بیمار اندكی سخت است و نیاز به بستری شدن موقت دارد ولی گاهی تنها راه درمان محسوب می شود. در کل چنانچه بتوان علت اصلی آسیت را مثلا با پیوند كبد برای درمان سیروز بر طرف كرد، آسیت به كلی درمان خواهد شد.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: خوزستان ، کبد ، عوامل ، عارضه ، سیروز ، شکم ، ورم ، آسیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.