اختلاف 300 برابری دریافتی پزشک و پرستار افسانه است/ 82 درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سرپایی

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اختلاف 300 برابری دریافتی پزشک و پرستار دور از واقعیت و افسانه است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری که امروز در سالن سمینار وزارت بهداشت برگزار شد، درخصوص اختلاف پرداختی پزشک و پرستار  با بیان اینکه این موضوع بسیار جنجال برانگیز است، گفت: از اعداد و ارقام گفته شده توسط وزیر اسبق وزارت بهداشت کاملا دور از واقعیت و افسانه است. من برای اولین بار ارقام را بر اساس سامانه ملی وزارت بهداشت اعلام می‌کنم.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها در زمینه تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها اضافه کرد: در زمان مسئولیت این فرد، فاصله ارائه خدمت و پرداخت مطالبات 9 ماه بوده است و در حالی که اکنون این فاصله بسیار کاهش پیدا کرده است.

دریافتی پزشکان نسبت به پرستاران
وی ادامه داد:  4 هزار و 979 پزشک عمومی حوزه درمان در 570 بیمارستان وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند که مجموع دریافتی آنها قبل از کسر مالیات حدود 5 میلیون 459 هزار تومان است.پزشکان عمومی حوزه بهداشت 6 میلیون و 500 هزار تومان دریافتی دارند، 21 هزار و 479 متخصص و فوق تخصص‌ها در 570 بیمارستان وزارت بهداشت، 13 میلیون 917 هزار تومان دریافت می‌کنند. میانگین دریافت پرستار عادی و فاقد مسئولیت حدود 3 میلیون 136 هزارتومان بوده که تعداد آنها 63 هزار و 689 نفر است.

آقاجانی نسبت دریافتی پزشکان به پرستار عمومی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت را 1.75 اعلام کرد و گفت: این نسبت برای متخصصان و فوق تخصص‌ها به پرستاران عادی 4.45 است، بنابر این افسانه 100 یا 300 برابری دریافتی پزشکان نسبت به پرستاران غیر واقعی است .

وی در مورد افزایش تعرفه‌ها اظهار کرد: بخشی از افزایش تعرفه‌ها به سمت پزشکان می‌رود و بخش عمده ورودی برای تامین هزینه‌ بیمارستان‌ها است، به طور کلی تعرفه‌ها در سال 93 و 94 در حوزه حق العلاج 120 درصد افزایش داشته‌اند و ارقام اعلام شده نظیر 400درصد نادرست است.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: این مقایسه 120 درصدی مربوط به مصوبه دولت نسبت به دو سال قبل بوده است و نه مقایسه بازار واقعی سلامت با دو سال قبل بدین ترتیب اقدام دولت یازدهم برای اصلاح تعرفه‌ها در جهت اصلاح بازار غیر رسمی و غیر قانونی آنها بوده است، علی رغم  افزایش 120 درصدی حق العلاج به دلیل کنترل‌های رسمی بازار‌های غیر رسمی دستمزدها کاهش یافته است.

افزایش 120 درصدی تعرفه‌ها طی دو سال اخیر 
وی همچنین عنوان کرد : قبل از اصلاح تعرفه‌ها برای جراحی لوزه 18 هزار تومان، عمل قلب باز 285 هزار تومان، سزارین 59 هزار تومان،‌تعویض مفصل لگن 123 هزار تومان دریافت می‌شد. این میزان‌ها افزایش یافته است تا شاهد کاهش بازار‌های غیر رسمی در این زمینه باشیم، درست است که میانگین تعرفه‌ها 120  درصد افزایش داشته است اما درآمد پزشکان 49 درصد رشد داشته است بدین ترتیب رقم هتلینگ بیمارستان‌ها هنوز غیر واقعی است و ناچار هستند، بخشی از درآمد حق العلاج را صرف سایر هزینه‌ها کنند.

زیر میزی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت وجود ندارد
آقاجانی در مورد رقم بازارهای غیر رسمی بیان کرد: به دلیل این که این ارقام در جایی ثبت نمی‌شود، نیاز به تخمین دارد در یک مطالعه در سراسر کشور از مجموع 570 بیمارستان وزارت بهداشت حتی یک مورد هم شکایت در بیمارستان‌ها  وجود نداشته است، همچنین با صراحت می‌گویم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت زیر میزی دیده نمی‌شود. گفتنی است،همواره در حال رصد هستیم و حتی اگر یک مورد پرداخت غیر قانونی ببینیم بدون درنگ برخورد می‌کنیم. در سایر استان‌ها نیز این کاهش محسوب بوده است اما تا نقطه ایده آل که به صفر رسیدن این میزان در بخش خصوصی است فاصله داریم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.