طرح تحول سلامت دچار سیاسی‌ بازی شده/بدهی 8 هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: تعدادی از مخالفان طرح تحول سلامت کسانی هستند که با دولت مشکل دارند زیرا در مراحل اولیه طرح تحول همه جناح‌ها تمام قد از این طرح حمایت کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز در سالن وزارت بهداشت برگزار شد در خصوص انتقادات سازمان نظام پزشکی به برگزاری مراسم روز پرستار گفت: پیش از برگزاری مراسم ریاست نظام پرستاری گفته بود که امسال مراسم بزرگداشت روز پرستار نخواهیم داشت، این درحالی است که ما از یک ماه پیش سالن مورد نظر را رزو کرده بودیم و بیش از 1400 نفر در این مراسم شرکت کرده بودند، بنابراین این دوستان در نظام پرستاری باید پاسخ دهند که چرا در همان ساعت مراسم برگزار کردند. 

وی در مورد شایعات مراسم روز پرستاری اضافه کرد: آیا این توهین به شعور جامعه پرستاری نیست که می‌گویند در میان مدعوین، پرستار نما یا مجسمه پلاستیکی گذاشته‌اند؟ این بیانگر این است که  ما روی شاخه  درخت نشسته‌ایم و بن را می‌زنیم.علاوه بر این اعلام کرده بودند که در روز بیست و پنجم بهمن پرستاران اعتراض می کنند. علاوه بر این موارد اگر کسی را دعوت می‌کنند در صورت قبول دعوت به جای وی گل بگذارند. زیرا وزیر بهداشت دعوت آنها را قبول نکرده بود. همانطور که در کشور نشان داده شد جامعه پرستاری بسیار عاقلانه رفتار کرده و 90 درصد مراسم‌های برگزار شده در استان های مختلف میان نظام پرستاری و دانشگاه علوم پزشکی آن شهر مشترک بوده است. 

حریرچی در خصوص بیمه سلامت عنوان کرد: در خصوص پرداختی بیمه‌ها  دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم، با وجود طرح‌های معاونت درمان تاخیر در پرداخت بیمه تامین اجتماعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است اما سازمان بیمه سلامت هنوز دچار کسری شدید است و پرداختی آنها به انتهای اردیبهشت ماه می‌رسد. وزارت بهداشت تدابیری اندیشیده است اما این دوستان باید تلاش کنند تا حداکثر بودجه را کسب کرده و هزینه‌های مازاد را کاهش دهند. البته پیش از این نیز وزیر بهداشت بیشتر از بودجه خودمان به دنبال بودجه بیمه سلامت بود. 

وی افزود: مجموع بیمه‌ها بیش از 8 هزار میلیارد تومان بدهی دارند که با کمک‌های بیمه‌ سلامت و سایر اقدامات در اسفند ماه شاهد کاهش نسبی این میزان خواهیم بود. در حال حاضر همه بیمه‌ها چه دولتی و چه تکمیلی بدهکار هستند. 

حریرچی اضافه کرد: یک سری از مخالفان نیز افرادی هستند که از جناح های مختلف سیاسی هستند و اعم از مخالف یا موافق دولت در ابتدای طرح تحول سلامت با این طرح موافقت داشتند و از آن حمایت می کردند اما امروز به علل مختلف سیاسی مخالفت می کنند. 

سخنگوی وزیر بهداشت در مورد بسته طرح تحول سلامت اظهار کرد: بسته‌های شروع شده قویا ادامه پیدا می‌کند اما بسته جدیدی را باز نمی‌کنیم. طرح تحول برای رسیدن به هدف عالی پوشش همگانی سلامت و هدف ما اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است همچنین هیچ کشوری نتوانسته این اهداف را طی یک یا دو سال محقق کند. به هر حال اکنون بسته‌هایی را که در دولت تصویب شده است، ارائه می کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین کمبود در حوزه ارائه خدمات سرپایی است زیرا 82 درصد پرداختی از دید مردم به حوزه سرپایی اختصاص دارد. علاوه بر این اجرای نظام ارجاع در حوزه بهداشت پیشرفت‌های شگفت آوری داشته است. برخی‌ها خیلی تهمت می‌زنند اما باید بگویم که از نظر پوشش همگانی سلامت واقعا اقدامات انجام شده کم سابقه بوده است. اصلاحات ساختاری ما در بهداشت و درمان با مشکلات قابل توجهی رو به رو است اما با توجه به مدل‌های دنیا وقت خود را صرف دعواهای ساختاری نمی کنیم. 

مرگ ۷ هزار و ۳۸۷ نفر در کشور به دلیل ابتلا به ایدز
حریرچی در رابطه با آمار ابتلا به ایدز در کشور گفت: انتقال ویروس ایدز از طریق فرآورده‌های خونی در کشور کنترل شده است و موج دوم ابتلا به ایدز از طریق تزریق‌های غیر متعارف در اعتیاد بود که این موضوع نیز با روند کاهشی همراه بوده ولی روند دیگری از ابتدا به ایدز نیز از طریق انتقال جنسی است که زندگ خطر آن در کشور وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به فرهنگ کشور ما نسبت به کشورهای دیگر انتقال جنسی ایدز شیوع بالایی ندارد ولی حتی یک تا 2 مورد نیز اگر وجود داشته باشد زنگ خطر محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در مورد آموزش ‌های پیشگیری از ایدز در جامعه عمومی، زندان‌ها، مدارس و ... انجام شده است، گفت: البته این آموزش‌ها نیاز به بیشتر شدن دارد و اینکه موارد جدید ابتلا مشاهده می‌شود یعنی چندان موفق نبوده‌ایم.

حریرچی ادامه داد: تاکنون در ایران 30 هزار و 183 نفر در کشور حامل ویروس اچ‌ای‌وی شناسایی شده که ممکن است مبتلا به ایدز نباشند همچنین 7 هزار و 387 نفر تا امروز به علت این بیماری در کشور فوت کرده‌اند.

روزی که مجاز به اعلام آمارها شویم جشن ملی برگزار می‌کنیم
وی اضافه کرد: نقش دولت و بیمه‌ها در تامین منابع باید از متوسط منطقه بالاتر باشد، اکنون حداکثر هفت درصد از منابع درآمد ناخالص ملی را اختصاص داده‌ایم که این میزان باید به حداقل 8.5 درصد برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره کاهش پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت گفت: روزهای گذشته دو وزیر سابق وزارت بهداشت صحبت هایی داشته اند که حاکی از آن بود طرح تحول پرداختی از جیب مردم را افزایش داده است. حساب های ملی سلامت هنوز نمی توانیم رسما اعلام کنیم اما براساس گزارشات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران کاهش پرداختی از جیب مردم با ایجاد طرح تحول سلامت محقق شده است. به طور کلی هزینه های بستری و سرپایی کاهش قابل توجهی داشته اند که این کاهش بیش از انتظارات ما بوده است. روزی که مجاز به اعلام آمارها باشیم قطعا یک جشن ملی است، برگزار می کنیم.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در مقامی نیست که به هر اظهار نظری پاسخ دهد اما ما از اظهارات دلسوزانه و علمی استقبال می کنیم. گفتنی است پرداختی از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی 37 درصد بوده است که به 6 درصد به شهرها و 3 درصد به روستاها رسیده است، به طور کلی رقم خالص پرداخت مردم در بیمارستان‌های دولتی در سال 93 نسبت به 92 علی رغم افزایش تورم کاهش پیاده کرده است.

حریرچی در مورد اختلاف دریافتی پزشک و پرستار اظهار کرد:من به هر کسی که اختلاف 300 برابری بین پزشک و پرستار را پیدا کند حق الکشف می‌دهم این صحبت‌ها برای تشویش اذعان عمومی است، کمترین اختلاف درآمد در این دو حوزه طی دو سال گذشته انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه  پرستاران  ما به طور متوسط 60 درصد بیشتر از پرستاران خصوصی می‌گیرند که این افتخار ماست،اضافه کرد: ما از  جواب دادن صریح ابایی نداریم اما معنی ندارد کسی که در زمان خودش یکبار هم مسائل را تغییر نداده است و اختلاف درآمد پزشک و  پرستار در زمان وی بیشتر بوده است این حرف‌ها را بزند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار