ساخت واحد ٥٠٠ هزار تنی پروپیلن با مشارکت فرانسه

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از مذاکره با شرکت ایرلیکوئید فرانسه برای مشارکت در ساخت واحد ٥٠٠ هزار تنی پروپیلن از متانول خبر داد.

همسویی صنعت پتروشیمی با دانشگاه‌های کشوربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل قنبری در نشیت خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران از همسویی صنعت پتروشیمی با دانشگاه‌های کشور خبر داد و افزود: در طی سال‌‎های گذشته صنعت پتروشیمی با دانشگاه‌های کشور ارتباط چندانی نداشته و فعالیت‌ پژوهشی برای دستیابی به نتیجه آموزشی و تحقیقاتی در این دانشگاه‌ها نبوده است.

به گفته وی مشکلاتی هم در این صنعت وجود داشته که البته سعی شده این مشکلات دوسویه نشود.

قنبری در ادامه از فضای معاملات بین‌المللی در این صنعت خبر داد و افزود: کمیته بین‌المللی این شرکت بعد از حل پساتحریم موفق شد فضای خوبی را در این صنعت فراهم کند و توانست ارتباط بین‌المللی را با سایر کشورها در حوزه دانشگاه‌های بین‌المللی یپدا کند.

مدیرعامل شرکت فناوری و پژوهش پتروشیمی تصریح کرد: سعی شده در این زمینه با کمک مسئولین خرید فناوری از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، نروژ و ژاپن را داشته باشیم این در حالی است که برای رسیدن به تفاهمات مشترک با دیگر کشورها حمایت مسئولین یکی از این اولویت‌ها است.

قنبری در ادامه از توفیقات خوبی که در طی سال‌های اخیر در کسب دانش فنی کاتالیست و کسب دانش در فرآیند پتروشیمی به وجود آمده خبر داد.

وی در ادامه از دیگر فعالیت‌های این شرکت با توجه به نیاز کشور گفت: صنعت پتروشیمی نیازمند آب است این در حالی است که این صنعت وابسته به آن است و به منظور بخش غشا و برای تصفیه آب تأسیس شده که در این بخش توانستیم پروژه خالص‌سازی گاز را فعال کرده و طرحی نیز مبنی بر تجاری‌سازی این غشار فراهیم کنیم.

با اشاره به این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مذاکراتی با کشورهای آلمان، فرانسه، نروژ و ژاپن به منظور خرید فناوریهای این حوزه داشته است، اظهار کرد: به تازگی با ایرلیکوئید فرانسه مذاکراتی به منظور ساخت واحد ٥٠٠ هزار تنی پروپیلن از متانول (PVM) انجام شده است تا مشارکت علمی داشته باشیم.
 
وی با اشاره به این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مدلی جدید برای تعاملات داخلی و خارجی را طراحی کرده است، افزود: خرید فناوری از کشورهای خارجی همواره با انتقال فناوری و به شرط بومی سازی خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت ادامه داد: با اجرای این مدل شاهد انتقال فناوری به کشور، فرار از خام فروشی، اشتغالزایی، اتصال صنایع بالادست، میان دست و پایین دست صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره پتروشیمی برای کشور خواهیم بود.
 
نخستین واحد صنعتی PVM در ماهشهر
 
قنبری با اشاره به این که در نیمه نخست امسال موفق به راه اندازی دموی واحد PVM در ماهشهر شدیم، گفت: این شرکت موفق به کسب مجوز احداث نخستین واحد صنعتی PVM با ظرفیت ١٢٠ هزار تن پروپیلن در زمینی به مساحت ٣٠ هزار هکتار در منطقه ماهشهر شده است.
 
وی با بیان این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دموی PVM خود موفق به تولید پروپیلن پلیمرگرید با خلوص بالایی ٩٩,٦ درصد در مرکز تحقیقاتی ماهشهر شده است، تصریح کرد: این نوع محصول با ارزش ترین و پر کاربرد ترین نوع پلیمر گرید در زنچیره محصولات پتروشیمی است.

مذاکره باشرکت های اروپایی برای انتقال فناوری پتروشیمی انجام شده است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مذاکره با شرکت های خارجی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران افزود: تفاهمی با شرکت لینده آلمان برای انتقال فناوری داشتیم.

مدیرعامل شرکت فناوری صنعت پتروشیمی اضافه کرد: با شرکت ایر لیکوئید 
Air Liquide فرانسه برای همکاری در فرایند پایین دستی (PVM) با ظرفیت تولید 500هزار تن در سال رایزنی هایی انجام شده است. 
وی در بخش دیگری از این نشست خبری ادامه داد: پس از رفع تحریم ها مذاکرات فشرده ای را با شرکت های بین المللی انجام داده ایم و در پی توسعه همکاری ها هستیم. 

این مقام ارشد صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد: در دور جدید مذاکره با این شرکت ها به دنبال انتقال فناوری هستیم و فقط قصد خرید و وارد کردن فناوری نداریم. 

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: طرحی را در نظر داریم که براساس آن خرید فناوری پتروشیمی از خارج از کشور باید به انتقال فناوری منجر شود تا بتوانیم این فناوری ها را بومی سازی کنیم. 

قنبری افزود: بر این اساس خرید فناوری های پتروشیمی به شرط بومی سازی آنها در داخل کشور انجام می شود. 

وی با بیان اینکه برای فرار از خام فروشی در صنعت نفت باید به سوی توسعه صنعت پتروشیمی برویم ، افزود: برای تحقق این هدف باید بخش میان و پایین دست صنعت پتروشیمی توسعه پیدا کند. 

وی با انتقاد از خام فروشی در صنعت پتروشیمی تاکید کرد، این درست نیست که ما متانول را به هند بفروشیم و در مقابل کود اوره از این کشور وارد کنیم. 

قنبری تاکید کرد توسعه بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی باعث اشتغالزایی در کشور می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار