به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا خوشنویسان با اشاره به نگرانی ها و انتقادات برخی از افراد نسبت به خرید هواپیماهای A۳۸۰ از ایرباس، گفت: پیش شرطهایی برای خرید ایرباس در نظر گرفتهایم که این شرط وشروط تمام نگرانی های مطرح شده را پوشش می دهد .
وی ادامه داد: تا به امروز همواره رسم بر این بوده که مدیریت شرکتهای هواپیمایی ابتدا نسبت به خرید و ورود هواپیماها به ناوگان هوایی کشورمان اقدام میکردند و بعد از عملیاتی شدن هواپیماها بدون توجه به شرایط ناوگان جدید به دنبال ایجاد مسیر پروازی و شناسایی بازار هواپیما بودند اما در خرید ایرباسهای جدید تمام این موضوعات و شرایط بازار از قبل مطالعه و بررسی شده است.
عضو هیات مدیره ایران ایر با تاکید بر اینکه خرید ۱۱۸فروند هواپیمای ایرباس، عددی نبود که توسط شرکت ایرباس و یا توسط ایران ایر به صورت بداهه مطرح شود، ادامه داد: یک فرایند ۱۸ ماهه از مطالعه دقیق بازار مبتنی بر استراتژی تدوین شده پشت سر گذاشتهایم که در ابتدا قرار بر این بود که این استراتژی بازه زمانی ۱۰ ساله داشته باشد که در مرحله بعد این دوره زمانی توسط مدیریت تصمیم گیر به استراتژی ۸ ساله تغییر پیدا کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ خوشنویسان با اشاره به استراتژی هما برای خرید هواپیماهای جدید به ايلنا گفت: در این استراتژی افزایش فرکانس های پروازهای موجود هما و یا اصلاح برنامه پروازی فعلی در فاز اول مطرح شده که بازه زمانی فاز اول سه ساله خواهد بود.
وی برنامه ریزی برای افزایش مقاصد هما در فازهای دوم و سوم را از سایر شروط عنوان کرد و گفت: افزایش مقاصد پروازی ایران ایر مبتنی بر مقاصدی است که برنامه ریزی شده و هواپیماهای مورد نیاز بازاری که برای این مسیرها وجود دارد، شناسایی شده است.
معاون بازرگانی ایران ایر با تاکید بر اینکه اینگونه نبوده که اول هواپیما انتخاب شود و بعد به دنبال بازار آن باشیم، اظهار داشت: بازار و مسیرهای ایرباس های ۳۸۰ شناسایی شده است و عده ای قصد دارند، موضوع انحرافی هواپیماهای ۳۸۰ را برجسته کنند و کل پروژه خرید ناوگان جدید هوایی را زیر سوال ببرند.
وی ادامه داد: این موضوع باید قابل توجه عده ای که نگران خرید ایرباس های ۳۸۰ هستند باید باشد که ورود این هواپیماها مربوط به فاز سوم استراتژی تعیین شده است و به طور قطع در فاز اول و دوم ورود این هواپیماها پیش بینی نشده است. شرط و نکته دوم این است که کل تفاهمنامه ورود هواپیماهای ۳۸۰ مشروط به مهیا شدن زیرساخت های پذیرش این هواپیما در فرودگاه های کشور است.
خوشنویسان افزود: شرط سوم خرید هواپیماهای پهن پیکر ایرباس این است که شرایط پذیرش پروازها به مقاصد دریای آتلانتیک و امریکای شمالی و آمریکای جنوبی به لحاظ اخذ مجوزها کاملا فراهم شود در این صورت هواپیمای ایرباس ۳۸۰ با فرکانس مناسب می تواند یکی از گزینههای خوب برای این مسیرهای ایجاد شده باشد.
معاون بازرگانی ایران ایر با اشاره به نگرانیها درباره عدم تکمیل ظرفیت این هواپیما گفت: کسانی هستند که به عدم کفایت مسافر برای برخی از مسیرهای فعلی و نوع انتخاب هواپیما منتقد باشند اما هما این اطمینان می دهد که انتخاب هواپیمای ایرباس ۳۸۰ منوط به سه شرط ورود این هواپیماها در فاز سوم استراتژی ایران ایر، افزایش فرکانس پروازی و افتتاح مسیرهای جدید و مهیا شدن زیرساخت های پذیرش این هواپیماها است.
وی با تاکید براینکه قطعا تا سه سال آینده زیر ساخت های پذیرش این هواپیما در چند فرودگاه دیگر هم فراهم می شود، گفت: پروازهای ایرباس های ۳۸۰ محدود و مختص مسیرهای دور برد خواهد بود و پروازهای این ایرباس های پهن پیکر برای بعد از سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است و تا آن زمان به طور قطع تعداد فرودگاه هایی این قابلیت پذیرش این هواپیما را دارند افزایش می یابد.
عضو هیات مدیره ایران ایر با بیان اینکه خرید تعداد محدود ایرباس ۳۸۰ موضوع کل پروژه حساب شده و کارشناسی شده قرارداد با ایرباس را تحت شعاع قرار داده است، گفت: برای تمام موارد قرارداد و خرید هواپیماهای جدید مطالعات کارشناسانه انجام شده و تمام نگرانی منتقدان را با این سه شرط برطرف شده میبینیم.
انتهای پیام/