گزارش/

تضعیف شورای نگهبان و مجلس خبرگان ما را به کجا می‌رساند؟

شورای نگهبان و خبرگان رهبری سنگرهای حافظ امنیت کشوراند و نباید تضعیف شوند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،نظارت استصوابی شورای نگهبان شرط اصلی بیداری چشم نظام در این نهاد است تا جلوی ورود نامحرمان به نهادهای انتخابی را بگیرد و نگذارد جریان نفوذ بیگانگان در نظام به حیات خود ادامه دهد.

بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ فصل الخطاب بودن این میثاق ملی، فهم اصول قانون اساسی منحصر به تفسیر شورای نگهبانی است که متشکل از زبده ترین حقوقدانان و فقهای مسلط است.

اگر کسی به عنوان مجری قانون اساسی در این زمینه تفسیر متفاوتی دارد، نباید فصل الخطابیِ مصرح در قانون اساسی را مخدوش کند، بلکه از طریق ارائه استدلال حقوقی به شورای نگهبان قانون اساسی و تقاضای تجدید تفسیر؛ باید آن را دنبال نماید.


التزام به قانون اساسی حکم می‌کند که همه افراد جامعه در جهت تحکیم مبانی قانون اساسی و ارکان جمهوری اسلامی گام بردارند و از تضعیف نهادهای جمهوری اسلامی پرهیز کنند چرا که شورای نگهبان چشم بیدار نظام است که البته همواره مورد هجمه غفلت زدگان و خودفروختگان واقع شده است.

مسئولان اجرایی و کسانی که برای خدمت به مردم اعلام آمادگی می‌کنند، سوگند یاد می‌کنند که از قانون اساسی پاسداری کنند البته بعضی از موضع گیری‌ها این سوگند را نقض می‌کند به عنوان نمونه، تضعیف شورای نگهبان به عنوان اصلی‌ترین نگهبان احکام اسلام در نظام اسلامی این سوگند را نقض می‌کند.

به عقیده بسیاری از صاحبنظران، شبهه‌افکنی نسبت به نظارت استصوابی شورای نگهبان راه نفوذ دشمن را در کشور باز می‌کند درحالیکه به عنوان مثال رفتار برخی‌ افراد خصوصا در برهه حساس کنونی و فاصله زمانی اندک تا برگزاری انتخابات، پس از فرآیند بررسی و احراز صلاحیت‌ کاندیداهای انتخاباتی با این اصل همخوانی ندارد.

امام خمینی(ره) در موقعیتهای گوناگون از این نهاد حمایت کرده و فرمودند:

- در تمام مواقعی که مقتضی بوده است، شورای نگهبان را تأیید کرده‌ام. (صحیفه امام(ره)، ج۱۷، ص۴۴۱)

- پس از رأی و انفاذ شورای نگهبان هیچ مقامی حق رد آن را ندارد. (صحیفه امام(ره) ، ج۱۷، ص۳۲۱)

- شورای نگهبان حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی است. (صحیفه امام، ج۱۹، ص۱۵۵)

- نهاد شورای نگهبان همواره مورد تأیید اینجانب است. (صحیفه امام(س)، ج۲۰، ص۴۵۷)

-هر کس بگوید رای شورای نگهبان کذا است مفسد است.(صحیفه امام، ج۱۴، ص۳۷)


*تلاش ما این است که هم در حوزه اجرا و نظارت هماهنگی کاملی با شورای نگهبان داشته باشیم

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در اظهاراتی در تبیین اهمیت جایگاه شورای نگهبان می گوید: هر کس که در شورای نگهبان و در مسیر نظارت تایید شد و رای مردم را گرفت، نماینده مردم است و اینکه چه کسی و از چه گرایشی است برای هیچکس فرقی نمی‌کند. 

 رحمانی فضلی تاکید می کند: تلاش ما این است که هم در حوزه اجرا و نظارت هماهنگی کاملی با شورای نگهبان داشته باشیم. 

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران هم با اشاره به لزوم قانون‌گرایی می گوید: شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری سنگرهای حفاظ امنیت کشوراند و نباید این‌ها تضعیف شوند چراکه این موضوع دشمن را شاد می‌کند. 
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه می گوید: دولت، قوه قضاییه و مجلس نیز هر کدام جزء همین سنگرها به حساب می‌آیند که نباید تضعیف شوند. 
 
وی  می کند: تحکیم این حفاظ‌ها، یک وظیفه همگانی است. 


پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان نیز در گفتگو باشگاه خبرنگاران جوان، در این رابطه اظهار داشت: تاکنون انتخابات‌های بسیاری توسط شورای نگهبان از لحاظ نظارتی برگزار شده است و کم و کیف وظایف شورای نگهبان نیز به صورت کامل در قانون مشخص است و شکی در آن وجود ندارد.

سروری با اشاره به اینکه شورای نگهبان مانع بسیاری از اتفاقات ناگوار در تاریخ کشور شده است، اظهار داشت: شورای نگهبان حضانت برگزاری انتخابات و حصول اطمینان از انتخابات به دور از شائبه را برعهده دارد و لذا دستگاه‌های اجرایی نباید به خودشان اجازه دهند که در این رابطه اعمال نظر کنند، زیرا شورای نگهبان به عنوان چشم بینا برای جلوگیری از هرنوع سوء استفاده شکل گرفته است.


**شورای نگهبان برخاسته از انقلاب اسلامی و قانون اساسی است

سیدکمال سجادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این رابطه اظهار داشت: شورای نگهبان برخاسته از انقلاب اسلامی و قانون اساسی است.

وی در ادامه با بیان اینکه این نهاد با وظایفی که برعهده دارد از ویژگی خاصی برخوردار است، افزود: فقهای عضو شورای نگهبان قانون اساسی در تمام 37 سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی، در احراز صلاحیت‌ها با پای‌بندی به قانون و اسلام عمل کرده و از این پس هم همینگونه عمل می‌کنند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه از زمانی که شورای نگهبان نهادینه شده خدمات ارزنده‌ای به انقلاب اسلامی انجام داده است، تصریح کرد: شورای نگهبان در راستای تایید صحت انتخابات و انتخاب افرادی که صلاحیت‌ حضور در انتخابات مختلف از جمله مجلس را دارند، به بهترین نحو عمل کرده است.

وی اظهار داشت: شورای نگهبان نهادی است که در صحت انتخابات و انجام درست آن اهمیت بسیاری دارد و جزء نهادهای تاثیر گذار جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار