مارکتپلیس: کاهش بهای نفت و جیب گشاد عربستان

کاهش بهای نفت سبب افزایش انتقادات به رژیم سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده طلای سیاه شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مارکتپلیس، با کاهش بهای نفت، چشم بازارهای نفتی به صورت مشخص به یکی از تولیدکنندگان طلای سیاه خیره شده است؛ عربستان سعودی.

ریاض یکی از مهم‌ترین اعضای اوپک و بزرگترین تولید کننده نفت این سازمان محسوب می‌شود و نخستین بار پس از سقوط بهای نفت در اواخر سال 2014 اعلام کرد به تولید حداکثری نفت خود ادامه خواهد داد. این اقدام ریاض، سیل نفت را به بازار معاملات روانه کرد. اما انگیزه رژیم سعودی چه بود؟ آیا هنوز هم این راهبرد عربستان پاسخ می‌دهد؟

سارا وخشوری، مشاور انرژی "میدیست" در این باره گفت: با کاهش بهای نفت، گسترش پدیده‌ انقلاب نفت شیل آمریکا به دیگر کشورها همچون چین متوقف شد. وی افزود: بهای پایین انرژی سبب وابستگی ماشین‌‌‌ها به سوخت‌های فسیلی می‌شود و مانع از تلاش برای یافتن جایگزینی دیگر می‌شود. همچنین این امر در طولانی مدت، سبب افزایش تقاضا برای نفت خام می‌شود. 

در ادامه این گزارش آمده است: کاهش بهای نفت و جیب گشاد سعودی‌ها سبب می‌شود اوضاع همیشه برای پادشاه سعودی خوب نباشد. بهای نفت هم اکنون یک سوم چند سال گذشته است.
این درحالی است که انتقادات زیادی از پادشاه سعودی و فرزندش وجود دارد. تنها در مورد هزینه‌های جنگی، رژیم سعودی وارد جنگ با کشور همسایه خود، یمن شد. واقعیت این است که جنگ یمن بخوبی پیش نمی‌رود. عربستان از شورشیان سوری نیز حمایت می‌کند که این امر نیز تاکنون منافع ریاض را تامین نکرده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار