خوشرو:

شورای امنیت نبايد بر اساس توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در خصوص پیامدهای ناعادلانه تحریم ها بر مردم در شورای امنیت سخنرانی کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز پنجشنبه ونزوئلا كه رياست شوراي امنيت را در ماه فوريه بر عهده دارد نشست ویژه ای را در شوراي امنيت تحت عنوان «عملكرد كميته‌هاي تحريم شوراي امنيت» برگزار كرد.

در این نشست انتقادهای فراوانی از نظام کنونی وضع تحریم ها توسط شورای امینت بعمل آمد و مشکلاتی مانند عدم شفافیت ؛ نداشتن جهت گیری و چشم انداز راهبردی در وضع تحریم ها وازهمه مهمترعدم توجه به پیامدهای انسانی مورد تاکید قرار گرفت.

غلامعلي خوشرو سفير و نماينده دائم کشورمان ضمن شركت در اين جلسه و ایراد سخنرانی، مواضع و دیدگاه كشورمان را در زمينه وضع تحريم‌هاي شوراي امنيت بيان كرد و تاکید کرد كه : 


1- شورای امنیت هرگز نبايد بر اساس خطرهای جعلی و یا توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند بلکه تحریم فقط در صورت خطر جدی جهانی و یا تجاوز واقعی قابل توجیه است. 

2- تحريم‌ها نبايد با هدف مجازات مردم و يا به جهت نیل به اغراض سياسي وضع شود.

3- لازم است که تحريم‌ها بعنوان آخرين راه حل، مورد نظر قرار گيرد و پيش از آن تمام روشهاي حل و فصل مسالمت آميز اختلافات مطابق با فصل ششم منشور مورد آزمون قرار گرفته باشد.

4- وضع تحريم‌ها بايد با توجه به پيامدهاي كوتاه مدت و بلندمدت آن بر حقوق شناخته شده ملل در حقوق بين الملل صورت گيرد. اهداف تحريم‌ها كاملا تبيين شود و براي يك دوره زماني مشخص در نظر گرفته شود و به محض حصول به آن اهداف، تحريم‌ها بايد برداشته شود.
 
 خوشرو گفت: از جمله بايد توجه داشت كه تحريم‌ها معمولا داراي پيامدهاي منفي بر حقوق تصريح شده ملل در منشور بويژه حق توسعه هستند و خدمات عمومي مانند آموزش و بهداشت را مختل كرده و در مسير توسعه مانع ايجاد مي‌كنند. از این رو تحريم‌ها لزوما ابزاري هوشمند نيستند و می توانند پيامدهاي مصيبت‌باري بر مردم و گروههاي آسيب پذير وارد آورند و باعث قرباني شدن فزاينده مردم بيگناه مي‌شود. پيامدهاي انساني وضع تحريم‌هاي شوراي امنيت بر مردم عادي و نقض حقوق مردم و منشور ملل متحد موضوعاتي است كه اساسا مورد توجه كميته‌هاي تحريم قرار نمي‌گيرد.

نماینده دائم کشورمان همچنین افزود: بعلاوه در همین چار چوب، ضروری است که کمیته های تحریم شورای امنیت وضع تحریم های یک جانبه اقتصادی علیه کشورها را بعنوان نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل شناسایی و مورد نظارت قرار دهند.

خوشرو در پایان گفت : جمهوري اسلامي ايران از اين پيشنهاد طرح شده توسط ونزوئلا حمايت مي‌كند كه كميته هاي تحريم شوراي امنيت موظف شوند در گزارشهاي خود بخشي را نيز به آثار منفي و زيانبار تحريم‌ها بر غير نظاميان و فعاليت هاي انساني اختصاص داده و از دبيركل بخواهند كه وي نيز در گزارشهاي خود در مورد اجراي تحريم‌هاي وضع شده توسط شوراي امنيت به اين موضوع مهم بپردازد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار