احیای نوزادان پس از مرگ؟!

متخصص کودکان بیمارستان فوق تخصصی رضوی به بانوان باردار توصیه کرد: برای اینکه نوزادتان با مشکل مواجه نشود، زایمان طبیعی را انتخاب کنند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علیرضا نخعی مقدم  عنوان کرد: در این کارگاه اصول کلی احیای نوزاد بر اساس درس‌نامه‌ احیای نوزادان(NRA) که در 32 کشور در حال تدریس و آموزش است، مرور شد که این اصول و به روز کردن آن‌ها همگام با علم پزشکی روز دنیا از اهمیت به سزایی برخوردار است.
وی افزود: در احیا اقداماتی بر روی نوزاد در شرف مرگ انجام می‌شود که او را از مرگ پس از زایمان رهایی داده و باعث جلوگیری از آسیب دیدن نوزاد می‌شود.

احیای نوزادان؛ امری حیاتی

این متخصص کودکان احیا را برای نوزادان امری حیاتی خواند و گفت: در نوزادان مغز به دلیل بافت‌های عروقی خاصی که داراست، بسیار آسیب‌پذیر است و اگر این بافت با کم‌اکسیژنی مواجه شود، معلولیت‌‌های طولانی و بار مالی بسیار فراوانی را برای جامعه به بار می‌آورد، بنابراین احیا امری حیاتی است.


دکتر نخعی مقدم با اشاره به اینکه هر فرد معلول به طور متوسط ماهیانه 400 هزار تومان هزینه برای خانواده به بار می‌آورد، بیان کرد: با توجه به این امر مهم که 200 میلیون تولد در سال در دنیا اتفاق می‌افتد و حدود 4 میلیون از این موالید به مرگ هنگام زایمان منجر می‌شود و از آن مهم‌تر 23 درصد از این مرگ‌ها ناشی از خفگی‌ها هستند و به احیای سریع احتیاج دارند، بدون شک ماماها باید در این زمینه آموزش‌های تکمیلی و ضمن خدمت دریافت کنند.

وی ادامه داد: از آن‌جا که تولد پدیده‌ مبارکی است، نخستین ارتباطات نوزاد با والدین و همراهی‌ها بسیار مهم بوده و معمولا خانواده‌ها منتظر این تجربه‌ خاطره‌انگیز هستند، اما در این میان نقش کادر پزشکی مخاطره‌انگیز است؛ بنابراین آموزش افراد در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

دکتر نخعی اظهار کرد: تقابل مرگ و زندگی و سلامت و معلولیت نیاز به آموزش مداوم از طریق شرکت در سمینارهای علمی و هم‌چنین کار با مولاژ و در نتیجه ایجاد ارتباط و هماهنگی میان گروه متولدکننده را بسیار ضروری‌تر کرده که هماهنگی برای احیاء از مهم‌ترین آن‌هاست تا به صورت صد درصدی خطا را در این زمینه رفع کنیم.

احیا در نوزادان و بزرگسالان

دکتر نخعی‌مقدم عنوان کرد: در احیای نوزاد، باز کردن راه هوایی تنفس نوزادان سپس تحریک تنفس و پس از آن، به جریان انداختن خون اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: از سال 2015 محققان متوجه شدند که در احیای بزرگ‌سالان به جریان انداختن خون مهم‌تر بوده و باید در صدر احیا قرار بگیرد ولی نوزادان برای این امر استثنا بوده و این روند برای نوزادان هم‌چنان با در صدر قرار گرفتن ایجاد تهویه و باز کردن راه تنفسی پی گرفته می‌شود.
این متخصص تصریح کرد: آمارهای نجات‌بخشی با احیا در بزرگ‌سالان خیلی امیدوار کننده نیست و بعضا با مشکلات دیگری همراه است و این در حالی است که احیای نوزادان بسیار موفقیت‌آمیزتر است؛ در نتیجه باید گفت که احیای نوزادان از ضرورت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

زایمان‌های طبیعی و عوارض کم آن‌ها

این متخصص توصیه کرد: بهتر است بانوانی که مشکلات خاصی ندارند، از انجام زایمان طبیعی پس از سزارین‌های قبلی نترسند، چرا که این تصور اشتباه است که اگر کسی سزارین کرده باشد، برای بارداری‌های بعدی دیگر نمی‌تواند به طور طبیعی زایمان کند.
وی گفت: قطعا هر امری که روند طبیعی خود را طی کند بهتر اتفاق می‌افتد، بنابراین بیشتر زایمان‌ها با طی روند طبیعی خود عوارض کم‌تری دارند و علاوه‌بر این، در تداوم شیردهی و هم‌چنین در ایجاد ارتباط در لحظات اولیه‌ تولد میان مادر و نوزاد بسیار مؤثر است.

اگر می‌خواهید مادر شوید بدانید

این متخصص تأکید کرد: بهتر است بانوانی که تصمیم به باردار شدن دارند، با یک متخصص زنان و زایمان مشورت و داروهایی مانند فولیک اسید را مصرف کنند که باعث کاهش اختلالات مادرزادی می‌شود.

دکتر نخعی مقدم اظهار کرد: از طرفی بانوان باید از لحاظ ژنتیکی و کنترل‌های دوران بارداری غربال‌گری شده و در کنار این امور، از بانوانی که تجربه‌ بچه‌دار شدن را داشته‌اند، آموزش‌های لازم را درباره‌ شیوه شیردهی ببینند.

منبع:خبرانلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار