تاریخ مصرف گذشته‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

از مهمترین مواردی که هنگام خرید مواد غذایی یا آرایش و بهداشتی که مستقیماً با سلامت در ارتباط هستند توجه به تاریخ تولید و انقضای محصول است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبر گرانی دهن به دهن می‌پیچد و تنها چیزی که می‌تواند در پس از حرف‌های ناامید کننده حسابی امیدوارمان کند، تخفیف‌ها و حراج‌های استثنایی و قیمت‌هایی است که حداقل با قیمت‌های اصلی برابری می‌کند و حتی در برخی موارد به ویژه موادغذایی و آرایشی و بهداشتی که قیمت‌شان از قیمت‌ روی جلد هم پایین‌تر است.

هر چقدر هم که وضع مالی بدی داشته باشیم و دخلمان به خرجمان نخورد باز هم خرید مایحتاج واجب است و حالا فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از این نیاز مردم سوء استفاده می‌کنند و اجناس که تاریخ انقضای‌شان نزدیک است را عرضه می‌کنند.

"یکی بخر دوتا ببر" حکایت فروشگاه‌هایی شده است که اجناس‌شان در انبار مانده و به تاریخ انقضا نزدیک شده به طوری که اگر سری به فروشگاه‌هایی با تخفیف‌های ویژه بزنید و تنها به تاریخ انقضای اجناس نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد بسیاری از این کالاها تاریخ انقضای‌شان در حال اتمام است.

در یک بازدید میدانی که به چند فروشگاه داشتیم کالاهای حراج خورده‌ای را در قفسه‌های جداگانه‌ای دیدیم که تخفیف آن به 50 درصد هم می‌رسید و وقتی تاریخ آنها را به فروشندگان نشان می‌دهیم می‌گویند تا چند روز بعد از اتمام هم می‌توان از آنها استفاده کرد.

هیچ گرانی بی‌حکمت نیست
 روزانه برای همه‌ما پیش آمده که جنس ارزان قیمت و نزدیک به اتمام تاریخ مصرفشان را خریداری کنیم اما این کار به چه قیمتی تمام می‌شود؟

علی میری کارشناس ارشد ایمنی غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تاریخ انقضای فرآورده‌ها نشان دهنده‌ی آخرین زمان مصرف آن ماده‌ی غذایی است لذا انتظار می‌رود که فروشندگان و عرضه کنندگان مواد به این مسئله توجه داشته باشند و از ارائه‌ی مواد تاریخ مصرف گذشته خودداری کنند.

وی افزود: به دلیل سپری شدن زمان تولید مواد به ویژه مواد غذایی به تدریج واکنش‌های شیمیایی و آنزیمی و فعالیت‌های میکروبی در فرآورده‌ افزایش پیدا می‌کند و از کیفیت محصول کاسته می‌شود که این امر سبب تغییرات نامطلوب در رنگ، طعم، بو و همچنین سلامت ماده‌ی غذایی می‌شود.

میری ادامه داد: اما گاهاً مشاهده می‌شود که پس از گذشت تاریخ انقضای محصول خصوصیات ظاهری آن که ذکر شد تغییر نمی‌کند. اما در این مورد نیز بایستی از مصرف این محصولات خودداری کرد زیرا به دلیل فعالیت‌های میکروبی که فاقد اثرات ظاهری هستند سلامت محصول دچار مشکل می‌شود.

هشدار ماده‌ 14 قانون به فروشندگان
میری گفت: براساس ماده‌ 14 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی که تاریخ مصرف آنها تمام شده است نباید توسط فروشندگان ارائه شود درغیر این صورت این کار تخلف از قانون محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: شایان ذکر است که علاوه بر تاریخ انقضا نحوه‌ی نگهداری محصولات غذایی در فروشگاه‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که ممکن است به دلیل نگهداری در شرایط نامطلوب زمینه‌ی فساد قبل از رسیدن تاریخ انقضا حاصل شو. به طور مثال شیر کاکائو پاستوریزه را به جای نگهداری در یخچال در سبدهایی خارج از یخچال می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این مواد باعث ایجاد مسمومیت‌های غذایی و اسهال و استفراغ در افراد مصرف کننده می‌شود.

چراغ راهنما بر تنه محصولات غذایی
مدیر کل اداره نظارت بر محصولات غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به یکی از برنامه ‌های کلیدی وزارت بهداشت تحت عنوان رونمایی از نصب برچسب چراغ راهنمای سلامت بر روی محصولات غذایی گفت: چراغ راهنمای غذایی شامل سه رنگ نارنجی، سبز و قرمز است که از این پس بر روی تمام محصولات غذایی نصب می‌شود. 

حسینی خاطرنشان کرد: بر روی این برچسب‌ها هشدار‌ها و میزان سنجش دقیق اسیدهای چرب شکر، نمک و افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده بر روی آن قید می‌شود که قرار گیری هر یک از این مواد در رنگ قرمز نشانه هشدار بر مصرف آن محصول غذایی به میزان کم و نیز به نوعی بیانگر میزان مصرف آن محصول متناسب با کالری‌های موجود درآن است. 

گزارش از مهناز متقی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار