مشهد؛

آغاز بخش جنبی جشنواره فجر مشهد بدون تماشاچی!

بخش مستند و انیمیشن سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با حضور انگشت شمار تماشاچیان در سینما هویزه مشهد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نخستین روز از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد صبح امروز در حالی با اکران فیلمهای بخش جنبی مستند و انیمیشن آغاز شد، که سالن شماره 5 سینما هویزه خالی از تماشاچی بود! و جلسه نقد و بررسی هم که قرار بود برگزار شود به دلیل عدم حضور کارگردانان اثرها برگزار نشد!

البته شاید بتوان بارش برف را بهانه ای برای این حضور کم رنگ علاقمندان به سینما دانست، اما نمی توان از خلف وعده مسئولان در اکران کامل جشنواره در مشهد چشم پوشید؛ مساله ای که مخاطب را به سینما بی رغبت می کند و قطعا عدم رضایت علاقمندان به هنر هفتم را در پی خواهد داشت.

در جشنواره امسال مشهد بخش مستند و انیمیشن به صورت مستقل از جشنواره تهران برگزار می شود بصورتیکه هیچکدام از آثار ارائه شده به تهران بجز انیمیشن "نبرد خلیج فارس2" در مشهد اکران نمی شود. به نظر می رسد مسئولین جشنواره مشهد در نظر دارند در این دو بخش آثار خراسانی را اکران کنند.

طبق جدول اکرانهای امروز بخش مستند و انیمیشن، دو مستند "گاهی فقط عشق" و "شمرهای زمان" و سه انیمیشن "حیوانات قرانی"، "پروانگی" و "پروفسور وارد می شود" به نمایش درآمدند.

مستند 21 دقیقه‌ای "گاهی فقط عشق"، ساخته احمد صراف یزد و به تهیه کنندگی علیرضا نقلی تولید سال 93 است. این مستند روایت داستان گونه زندگی هدا مرتاض، پزشک متخصص زنان و زایمانی است که در سن 80 سالگی عشق به بودن و ادامه دادن را تجربه می کند.

کارگردان در این اثر که پیش از این در سلسله نشستهای برداشت کوتاه اکران و نقد شده بود، با استفاده از روایتهای ناب و شیرین، داستانی واقعی خلق کرده و بیننده را به آنسوی زندگی و شوق بودن و ادامه دادن می‌برد.

مستند "شمرهای زمان" به نویسندگی و کارگردانی عباس لاجوردی طوسی و تهیه کنندگی حوزه هنری خراسان رضوی 46 دقیقه و تولید زمستان 93 و بهار 94 است.

این مستند از ماهیت اسرائیلی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" در سوریه پرده برداری می کند و با همراه شدن با تیم عملیات انهدام خانه های داعش و گفتگو با دو اسیر داعشی، ازین واقعیت سخن می‌گوید که هدف داعش از ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه ایران رسیدن به ایران و فتح تهران است.

انیمیشن "پروانگی" ساخته محمد افشار نژاد و تهیه کنندگی ناصرجاهد نیا روایت پیرمردی است که در دل آرامش و سکوت شب تصویری را بر سنگی حکاکی می کند.

در اتاق خاموش پیرمرد قاب عکسهایی بر دیوار خودنمایی می کند که حکایت از یک عمر زندگی پربار و ثمر داشته است و اینک پیرمرد تنها به حکاکی یکی از عکسها می پردازد و در پایان شب به خواب می رود.

نمای پایانی این انیمیشن از فراز سنگ قبری با تصویر پیرمرد و همسرش تصویربرداری شده؛ همان سنگی که بدستان پیرمرد حکاکی می شد.

هرچند این اثر کوتاه 6 دقیقه‌ای به مقوله مرگ اشاره دارد اما در ورای خود به مفهوم زیستن و حیات می پردازد چراکه پیرمرد آخرین ساعات و لحظات زندگی خود را با همسرش و تصاویر او سپری می کند.

انیمیشن "حیوانات قرانی" دیگر اثری است که در نخستین روز از جشنواره فجر مشهد اکران شد. این اثر 10 دقیقه ای ساخته سید علی پور حسینی به تهیه کنندگی استودیو انیمیشن سیمیا در زمستان 91 است که با زبانی کودکانه قصد دارد مفهوم پند پذیری را به کودکان القا کند.

در این اثر هرچند طراحی شخصیتها به خوبی صورت گرفته اما سینک نبودن صدا و تصویر از نقایص کار به شمار می رود. این انیمیشن داستان گوره خری است که بدون توجه به نصیحت پروانه از محدوده جنگل خارج و گرفتار گرگها می شود و در نهایت با زکاوت و هوشیاری پروانه نجات می یابد.

انیمیشن "پروفسور وارد می شود" نیز در مدت زمان 3 دقیقه پیام مهم حفظ محیط زیست و مبارزه با قاچاق و شکار غیرمجاز حیوانات را به مخاطب می رساند.

این انیمیشن ساخته رضا علی اکبریان کاهانی است و اثر موفقی در رساندن پیام آموزشی خود به شمار می رود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.