تبریز؛

تاکید بر مدیریت نزولات جوی برای حفظ آبهای زیر زمینی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی وضع آبهای زیرزمینی این استان را اسفناک توصیف کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛کریم مهری در جمع خبرنگاران گفت :  خشکی دریاچه ارومیه ما را از این موضوع غافل نکند که، هم اکنون آبهای زیرزمینی نیز وضعی مطلوبی ندارند و ذخایر آبهای استان دروضع بدی است .

وی موضوع بذرپاشی، چمن کاری و نهال کاری را با هدف مدیریت نزولات جوی وحفظ آبهای زیرزمینی مهم دانست و گفت: اینکه برای مدیریت آب بر مسدود کردن چاههای غیر مجاز تاکید می شود برداشت غلطی است؛ چرا که در سال فقط 150 متر مکعب آب از چاههای غیر مجاز برداشت می شود و مابقی هدررفت آب از مدیریت نشدن نزولات جوی است.

مهری از اصلاح الگوی کشت در اطراف دریاچه ارومیه از جمله محدود کردن کاشت باغات در اطراف این حوزه آبریز و کاشت دانه های روغنی نظیر کلزا بعنوان طرح هایی برای صرفه جویی آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه یاد کرد و گفت: برای حوزه های آبریز سفید رود و ارس در استان نیز در قالب طرح مهار آبهای مرزی، اعتباری از محل صندوق توسعه ملی با همکاری وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی در خصوص متاثر شدن آذربایجان شرقی از خشکی دریاچه ارومیه نیز گفت: با وجودی که تنها 10 الی 11 درصد پیکره آبی دریاچه ارومیه، از آذربایجان شرقی تامین می شود؛ ولی متاسفانه با احتساب بادهای غربی، ریزگردهای ناشی از خشکی دریاچه ارومیه، 90 درصد آذربایجان شرقی را تهدید می کند.

به گفته ی مهری، استفاده از آبیاری تحت فشار نیز در مدیریت منابع آبی استان بی تاثیر نیست و در این راستا، برای 2 هزار و 590 هکتار آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است که از این میزان، هم اکنون 7 هکتار در دست اجراست.

مهری در بخشی از صحبتهای خود نیز در خصوص آخرین تحولات و مکانیزاسیون ادوات بخش کشاورزی نیز گفت: با آغاز بکار دولت تدبیر و امید 750 میلیارد تومان به مکانیزاسیون این بخش اختصاص یافت که این رقم در سال 93 به میزان 850 میلیارد تومان و در سال جاری نیز به یک هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی گفت: خوشبختانه از مجموع 680 دستگاه ادوات کشاورزی سهم استان در سال گذشته، 580 دستگاه با اعتباری بالغ بر 42 میلیارد تومان جذب شده است که در مجموع آذربایجان شرقی با جذب 80 درصدی اعتبارات بخش مکانیزاسیون ادوات کشاورزی رتبه نخست را در سال گذشته داشته است و امید است امسال 50 میلیارد تومان از این محل جذب کند.
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.