در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

بررسی وضعیت گردشگری سلامت در کشور

وضعیت گردشگری سلامت امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی و معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  پناهی دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی، ماهر معاون فنی و برنامه‌ریزی و درمان وزارت بهداشت و درمان با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب 18 بهمن به بررسی وضعیت گردشگری سلامت در کشور پرداختند.

پناهی دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون وضعیت گردشگری سلامت کشور گفت: ظرفیت گردشگری کشورمان بسیار بی‌بدیل است لذا در سال 93 با تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت اوضاع در این حوزه بهبود یافت.

گردشگری سلامت ظرفیت بسیار بی‌بدیلی است

وی با بیان این که این شورا متولی سیاست‌گذاری و نظارت بر گردشگری سلامت است ادامه داد: فضای مشترکی میان گردشگری سلامت و گردشگری معنوی و زیارتی موجود است پس باید اذعان داشت که گردشگری سلامت ظرفیت بی‌بدیلی دارد.

پناهی با بیان این که گردشگری سلامت چند ویژگی منحصربه‌فردی دارد افزود: زیرساخت‌های این گردشگری ایجاد شده است لذا متولیان گردشگری سلامت به هم‌افزایی با یکدیگر پرداخته‌اند.

دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی ادامه داد: گردشگری سلامت سه محور توریسم درمانی، توریسم طب درمانی و توریسم تندرستی است.

ماهر معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به این که در دولت تدبیر وامید اداره گردشگری سلامت تشکیل شد گفت: حفاظت مالی و دسترسی مردم کشور به خدمات برایمان از اولویت برخوردار است

وی با بیان این که با طرح نظام تحول سلامت دسترسی مردم به خدمات افزایش پیدا کرد گفت: امکان ارائه خدمت به بقیه مردم نیز افزایش یافته است.

در ادامه این گفتگو حسین مهرزاد از فعالان حوزه سلامت نیز درباره این که علت فاصله ما با کشورهای رقیب در حوزه گردشگری سلامت چیست گفت: ما مشکلات بسیار زیادی را در گردشگری سلامت داریم که آمار و ارقامی مؤید این است که ما مسیر را اشتباه می‌رویم.

از مدیران باتجربه در عرصه گردشگری سلامت استفاده نکردیم

وی اضافه کرد: نقشه اصلی متولی امر در 3 بخش سیاست‌گذاری، حمایت گر بخش خصوصی و بخش نظارت خلاصه می‌شود که ما در هر 3 بخش مشکل‌داریم و عمده مشکل این است که از مدیران با دانش فنی، باتجربه و سابقه خوب در عرصه گردشگری سلامت استفاده نکردیم.

این فعال حوزه سلامت همچنین با بیان این که متولی گردشگری سلامت باید وزارت بهداشت باشد گفت: متأسفانه هیچ حمایتی از بخش خصوصی در گردشگری سلامت انجام‌نشده است.

ماهر معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز از پاسخ به اظهارات این فعال حوزه سلامت گفت: بنده گمان نمی‌کنم که سازمان گردشگری خود را متولی بداند  و اداره مربوطه برای نظارت و تسهیل امور در وزارت بهداشت وجود دارد و ما استانداردهای مربوط به اعتباربخشی بیماران خارجی را تعریف و به بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر از 900 بیمارستان کشور 267 بیمارستان خود را حائز شرایط برای ارائه خدمات در بحث گردشگری سلامت می‌دانند که ما باید آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

ماهر همچنین ادامه داد: اگر بخش خصوصی بخواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند هم‌اکنون واحدی به نام واحد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در وزارت بهداشت برای مشارکت بخش خصوصی و دولتی شکل گرفته است و این امکانات در حال شکل‌گیری است.

راه‌اندازی سامانه ثبت بیماران خارجی از سال 93

معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت همچنین با بیان این که از ابتدای سال 93 سامانه ثبت بیماران خارجی را راه‌اندازی کردیم گفت: هم‌اکنون حدود 60 هزار بیمار حداقل از 20 کشور با درصدهای مشخص در این سامانه ثبت‌شده‌اند.

در ادامه این گفتگو پناهی دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی نیز با بیان این که ما از معدود کشورهایی هستیم که تقاضاها برای گردشگری سلامت در آن وجود دارد گفت: مشکل ما بحث بازاریابی نیست بلکه مشکل اینجا است که ما تاکنون فرآیند مشخصی را در این رابطه نداشتیم به این معنی که اگر کسی می‌خواست وارد ایران شود  نمی‌دانست که خدمات سفر بر عهده کیست و مسئولیت بخش‌های کیلینیکال ما را چه کسی بر عهده دارد که ما در این راستا برای اولین بار در شورا تمام آژانس‌های خدمات سفر که دارای مجوز بند ب از میراث فرهنگی هستند را موظف کردیم تا مسئول فنی سلامت داشته باشند.

پناهی تصریح کرد: مسئول فنی سلامت پزشکی است که موظف است بیمار را از مرزها تحویل بگیرد و جلوی درب بیمارستان تحویل دهد همچنین یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که در شورا انجام شد بحث بررسی و تأیید پذیرش بیماران بین‌الملل است.

مهرزاد از فعالان حوزه سلامت نیز با بیان این که طرح جامع سلامت حدود ده سال است که تدوین شده اما اجرایی نشده است گفت: چرا هم‌اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید شورای راهبردی سلامت تشکیل شود ضمن این که حضور مسئول فنی سلامت در آژانس‌ها هزینه بسیار زیادی را بر آن‌ها تحمیل کرده که در این راستا می‌توان از فضای مجازی بهره برد.

پناهی دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی نیز اظهار داشت: اولویت ما در قدم اول این است که هر فردی که به عنوان بیمار می‌شناسیم و در قالب گردشگر وارد کشور می‌شود مسئولیت جانی بیمار را باید یک ساختار یا موسسه‌ای قبول کند و اگر برای بیمار از زمانی که از مرز وارد کشور می‌شود تا این که به بیمارستان برسد اگر برای او اتفاقی بیفتد کسی جز پزشک نمی‌تواند مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

در حوزه گردشگری سلامت به‌زودی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را در مرزهایمان افتتاح خواهیم کرد

وی با بیان این که در حوزه گردشگری سلامت  به‌زودی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را در مرزهایمان افتتاح می‌کنیم گفت: این پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اطلاعات مربوط به آژانس‌های معتبر و بیمارستان‌های مورد تأیید را به گردشگر سلامت خواهد داد ضمن این که باید عنوان کنم هم‌اکنون 25 آژانس مورد تأیید ما برای فعالیت در این عرصه هستند.

دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی با بیان این که پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گردشگری سلامت با حمایت سازمان میراث فرهنگی تشکیل خواهد شد گفت: زیرساخت‌های این پایگاه‌های آماده‌شده و وظیفه اساسی ما تکریم بیمار است.

در ادامه این گفتگو ماهر معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: به‌زودی سامانه بیمارستان‌های مورد تأیید در حوزه گردشگری سلامت را رونمایی خواهیم کرد که این سامانه به چندین زبان گردشگران حوزه سلامت را راهنمایی می‌کند و نام بیمارستان‌هایی که اجازه فعالیت در این عرصه را دارند روی این سامانه قرار خواهد گرفت و این اطلاعات در دسترس عموم خواهد بود.

وی اظهار داشت: همچنین یکی دیگر از مسائلی که وزارت بهداشت آن را دنبال می‌کند ایجاد رابط سلامت در درون تمام سفارت‌هایی است که بالقوه می‌توانند جذب مریض داشته باشند که این مهم نیز به کمک وزارت خارجه شکل گرفته است.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب سعید هاشم زاده مدیرعامل بیمارستان رضوی مشهد به عنوان یکی از بیمارستان‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت نیز اظهار داشت: ما به گردشگری سلامت به عنوان یک تجارت کوتاه‌مدت نگاه نمی‌کنیم و برای این موضوع یک استراتژی در بیمارستان تهیه کردیم و یک واحد را در بیمارستان برای آن مشخص کردیم ضمناً تیمی را در این رابطه تشکیل دادیم که وظیفه هر شخصی در آن مشخص است ما معاون گردشگری در بیمارستان نداریم ولی واحد مشخصی را به نام بیماران بین‌الملل تشکیل دادیم  که این واحد زیر نظر مستقیم مدیرعامل کار می‌کند.

مدیرعامل بیمارستان رضوی مشهد بیان داشت: در سال 93 این بیمارستان حدود 1 میلیون دلار درآمد ارزی داشته و حدود 9 هزار و 300 خدمت را ارائه کرده است.

 70 درصد بیماران ما در حوزه گردشگری سلامت از 5 کشور هستند

در انتهای این برنامه ماهر معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان این که هم‌اکنون جذب بیمار نسبت به سال‌های گذشته در کشور بیشتر شده است گفت: بیش از 70 درصد بیمارانی که به کشور می‌آیند از کشورهای عربستان، عراق، آذربایجان ، پاکستان و عمان هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار